SYKH250 Folkehelse i eit nasjonalt og globalt perspektiv
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhald og oppbygging
Emnet gjev brei kunnskap, ferdigheitar og generell kompetanse i helsefremmande og førebyggande arbeid i eit nasjonalt og globalt folkehelseperspektiv. I tillegg vil emnet bidra til auka innsikt i sentrale omgrep og tema innan global helse, internasjonalisering, FN sine berekraftsmål og menneskerettar. Praksis er ei fordjuping innanfor folkehelsearbeid.
Emnet inneheld følgande tema:
- Helsedeterminantar og sosial ulikskap i helse
- Salutogenese og empowerment
- Helsekompetanse/Health literacy
- Sjukepleiaren sin pedagogiske funksjon
- Nasjonale og internasjonale styringsdokument
- Kultur og helse i eit globalt perspektiv
- Migrasjonshelse
- Kultursensitivitet og kommunikasjon
- Seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
- Vaksinasjon
- Livsstil og livsstilsendringar
- Førebyggande helsearbeid knytt til barn og unge
- Frivillig arbeid
Emnet kan innehalde "internasjonalisering heime", pediatri, svangerskap og barselomsorg.
Emnet sitt arbeidsomfang er rekna til 405 timar. Av desse er 160 timar knytt til pasient- og brukarretta arbeid på ulike nivå. Det er krav om 90% deltaking i pasient og brukarretta arbeid.
Læringsutbytte
Ein student med fullført emne skal ha oppnådd følgande læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse.
Kunnskapar
Studenten…
- har brei kunnskap om sjukepleiaren sin helsefremmande og førebyggande funksjon i eit folkehelseperspektiv
- har kunnskap om relevante undervisnings- og rettleiingsmetodar
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikkje-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsetting, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder slik at kandidaten kan bidra til likeverdige tenester for alle grupper i samfunnet
- har kunnskap om helse- og sosialpolitikk innanfor fagfeltet folkehelse, inkludert gjeldande myndigheitskrav
- har kunnskap om barn og unge sine behov for tenester i eit folkehelsepersektiv og sikring av deira medverknad og rettigheiter
- har kunnskap om samtale med barn om tema omsorgssvikt, vald og overgrep
- har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
- har kunnskap om arbeidsinkluderande tiltak
- har kunnskap om samane sin status som urfolk og om samane sine rettar, særskilt innanfor helse- og sosialfeltet
Ferdigheiter
Studenten…
- kan nytte fagleg kunnskap om helsefremmande og forebyggande tiltak og relevante resultat frå forskings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillingar, og kan grunngje val i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan nytte kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståing i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sjukepleie i eit folkehelseperspektiv
- kan nytte kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosessar i rettleiing og undervisning i eit folkehelseperspektiv
- kan nytte relasjons-, kommunikasjons- og rettleiingskompetanse i folkehelsearbeid
- kan nytte oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og rettleiingsdokument i si tenesteutøving innanfor folkehelsearbeid
- kan nytte fagleg kunnskap om helse og sjukdom i folkehelsearbeid for å systematisk observere, vurdere, avgjere, sette i verk og dokumentere hensiktsmessige sjukepleietiltak, samt evaluere effekten av desse og justere ved behov
- kan nytte kunnskap for å sette i verk tiltak som fremmer god psykisk helse
Generell kompetanse
Studenten…
- kan planlegge og gjennomføre eit prosjekt
- kjenner til globale helseutfordringar og sjukepleieutøving i eit internasjonalt perspektiv
- kan formidle og reflektere over faglege, etiske og juridiske problemstillingar, samt justerer eigen praksis i si tenesteutøving
- kan formidle synspunkt og dele erfaringar med andre innanfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- har innsikt i samanhengane mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan nytte dette i si tenesteutøving både overfor enkeltpersonar og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
Krav til forkunnskapar
SYK110, SYK100, SYK130, SYK140, SYK120P
Tilrådde forkunnskapar
SYK200
Undervisnings- og læringsformer
- Førelesingar
- Arbeid i grupper
- Digitale ressursar
- Formidling frå studentar
- Ferdigheitstrening
- Simulering
- Rettleiing
- Medstudentrespons
- Eigenvurdering
- Oppgåveløysing
- Skriftleg arbeid
- Sjølvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgande obligatoriske læringsaktivitetar må vere godkjende før kandidaten kan framstille seg til eksamen:
1. 80 % oppmøte og deltaking i studentaktive læringsformer, omfang kjem fram av timeplan.
2.Praksis: 160 timar knytt til pasient - eller brukarretta arbeid. For å få godkjent praksis må kandidaten ha nådd læringsutbytta og oppfylt kravet om 90% deltaking i praksis.
3.Prosjektoppgåve i gruppe:
a: Delta på rettleiing knytt til prosjektplan/oppgåve.
b: Godkjend prosjektskisse på inntil 1000 ord.
c: Framlegg av prosjekt.
Ved fråvær frå obligatoriske læringsaktivitetar gjeld dei same reglane som for gyldig fråvær i praksis, jfr forskrift om studium og eksamen ved HVL
Vurderingsform
Prosjektoppgåve, gruppe (eller individuelt), lengde 3500 ord +/- 10%.
Alle i gruppa skal bidra til eit felles produkt. Oppstår det tvil om en eksamenskandidat har bidratt tilstrekkeleg til å få utteljing for eit felles produkt skal dette dokumenterast frå alle gruppemedlemmane og emneansvarlig. Høgskolen kan gjere vedtak om at eksamenskandidaten skal regnast for ikkje å ha møtt under eksamen. Studenten må da levere en ny oppgåve til ny eksamen. Jf. forskrifta: § 11-17 Gruppeeksamen
Tid og stad for innlevering av prosjektoppgåva blir gitt på Studentweb.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikkje bestått.
Ny eksamen:
Ved ikkje bestått vurdering er det høve til å levere forbetra versjon av oppgåva. Ein har då rett på ei rettleiing.
Hjelpemiddel ved eksamen
Alle hjelpemidler tilletne
Meir om hjelpemiddelFagleg overlapping
- SYKHB3042 - Sjukepleie og samfunnsvitenskapelige fag 2 - Reduksjon: 5,5 studiepoeng
- PRAKHB2105 - Praksisstudier i sjukeheim/institusjon, fokus på langtidssjuke - Reduksjon: 3 studiepoeng
- PRAKHB3105 - Praksisstudiar i sjukeheim/institusjon, fokus på langtidssjuke - Reduksjon: 3 studiepoeng
- PRAKHB4105 - Praksisstudiar i sjukeheim/institusjon, fokus på langtidssjuke - Reduksjon: 3 studiepoeng
- PRAKHB5105 - Praksisstudiar i sjukeheim/institusjon, fokus på langtidssjuke - Reduksjon: 3 studiepoeng
- PRAKHB6105 - Praksisstudier i sjukeheim/institusjon, fokus på langtidssjuke - Reduksjon: 3 studiepoeng