Hopp til innhald

VPL120 Menneskets utvikling og læring i et livsløpsperspektiv

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet fokuserer på menneskets typiske utvikling (fysisk, motorisk, kognitivt og sosioemosjonelt) i et livsløpsperspektiv. Ulike pedagogiske læringsteorier, motivasjonsteorier, didaktiske prinsipp og betydningen av sosialiseringsprosesser, sosiale relasjoner og nettverk er også sentrale tema. Emnet retter også oppmerksomheten mot tema som mestring, autonomi og selvregulering.

Emnet gir bred kunnskap om utviklingshemming, ulike utviklingsforstyrrelser og forhold som påvirker kognitive funksjoner. Studenten vil også få kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser, vanlige psykiske lidelser, samt ferdigheter i å finne forskningsbasert kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emnet skal bidra til stimulering av studentens evne til faglig refleksjon over tema som inngår i emnet.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten …

  • har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn, didaktiske prinsipper, mestring og motivasjonsteori
  • har bred kunnskap om utviklingshemming og utviklingsforstyrrelser
  • kjenner til ulike funksjonsnedsettelser, deriblant de vanligste psykiske lidelsene
  • har kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt.
  • har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling, læring og sosialisering i et etnisk og multikulturelt livsløpsperspektiv.
  • har kunnskap om autonomi og selvregulering
  • har kunnskap om betydningen av faglig refleksjon
  • har kunnskap om formulering av relevante og presise kliniske spørsmål basert på eget informasjonsbehov og kunnskapspyramiden

Ferdigheter: Studenten…

  • kan anvende litteratur fra forskning som grunnlag til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger.
  • kan reflektere over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov og gjøre søk øverst i kunnskapspyramiden
  • kan finne litteratur innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan formidle skriftlig og muntlig sentrale tema fra emnet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som workshop, bruk av digitale læringsverktøy, studentdrevet undervisning, framlegg og gruppearbeid.

Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Godkjent skriftlig individuell oppgave på inntil 2000 ord
  2. 80% deltagelse på studentaktiv undervisning
  3. Deltagelse i workshop i KBP, samt godkjent fremlegg
  4. Godkjent gruppe-framlegg om normalutvikling i et livsløpsperspektiv,
  5. Deltagelse på skriftlig gruppevis hverandrevurdering på minimum 300 ord.

Arbeidskravene er gyldig i 4 semester.

Vurderingsform

Skoleeksamen, varighet 4 timer

Vurderingsuttrykk : Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen : Ved kontinuasjon blir det arrangert en ny skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • VPL5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • VPD5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • BVP120 - Mennesket sin psykologi, utvikling og læring - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • BVP202 - Miljøarbeid, habilitering og rehabilitering - med fokus på funksjonsnedsetjing og funksjonshemming - Reduksjon: 5 studiepoeng