VPL120 Menneskets utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet fokuserer på menneskets typiske utvikling (fysisk, motorisk, kognitivt og sosioemosjonelt) i et livsløpsperspektiv. Ulike pedagogiske læringsteorier, motivasjonsteorier, didaktiske prinsipp og betydningen av sosialiseringsprosesser, sosiale relasjoner og nettverk er også sentrale tema. Emnet retter også oppmerksomheten mot tema som mestring, autonomi og selvregulering.
Emnet gir bred kunnskap om utviklingshemming, ulike utviklingsforstyrrelser og forhold som påvirker kognitive funksjoner. Studenten vil også få kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser, vanlige psykiske lidelser, samt ferdigheter i å finne forskningsbasert kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emnet skal bidra til stimulering av studentens evne til faglig refleksjon over tema som inngår i emnet.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten …
- har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn, didaktiske prinsipper, mestring og motivasjonsteori
- har bred kunnskap om utviklingshemming og utviklingsforstyrrelser
- kjenner til ulike funksjonsnedsettelser, deriblant de vanligste psykiske lidelsene
- har kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt.
- har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling, læring og sosialisering i et etnisk og multikulturelt livsløpsperspektiv.
- har kunnskap om autonomi og selvregulering
- har kunnskap om betydningen av faglig refleksjon
- har kunnskap om formulering av relevante og presise kliniske spørsmål basert på eget informasjonsbehov og kunnskapspyramiden
Ferdigheter: Studenten…
- kan anvende litteratur fra forskning som grunnlag til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger.
- kan reflektere over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov og gjøre søk øverst i kunnskapspyramiden
- kan finne litteratur innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten…
- kan formidle skriftlig og muntlig sentrale tema fra emnet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som workshop, bruk av digitale læringsverktøy, studentdrevet undervisning, framlegg og gruppearbeid.
Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Godkjent skriftlig individuell oppgave på inntil 2000 ord
- 80% deltagelse på studentaktiv undervisning
- Deltagelse i workshop i KBP, samt godkjent fremlegg
- Godkjent gruppe-framlegg om normalutvikling i et livsløpsperspektiv,
- Deltagelse på skriftlig gruppevis hverandrevurdering på minimum 300 ord.
Arbeidskravene er gyldig i 4 semester.
Vurderingsform
Skoleeksamen, varighet 4 timer
Vurderingsuttrykk : Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen : Ved kontinuasjon blir det arrangert en ny skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- VPL5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng
- VPD5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng
- BVP120 - Mennesket sin psykologi, utvikling og læring - Reduksjon: 5 studiepoeng
- BVP202 - Miljøarbeid, habilitering og rehabilitering - med fokus på funksjonsnedsetjing og funksjonshemming - Reduksjon: 5 studiepoeng