Hopp til innhald

VPL310 Velferd, samhandling og prosjektarbeid

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet belyser hvordan velferdssamfunnet gjennom sine institusjoner og organisasjoner og samspillet mellom dem, påvirker levekårene til marginaliserte grupper på ulike arenaer som for eksempel bolig, skole, arbeid og fritid. Med fokus på velferd og folkehelse, nasjonalt og globalt, vil studenten tilegne seg verdier, kunnskaper, innsikt og ferdigheter der vernepleiefagets identitet blir synlig i tverrsektorielt arbeid. Herunder vil det blant annet fokuseres på tema som samhandling og kommunikasjon med risikoutsatte og sårbare grupper, samt digitale utfordringer som tjenestemottakere og tjenesteytere møter i sin hverdag.

Gjennom prosjektarbeid i gruppe og undervisning skal studentane tilegne seg kunnskap og ferdigheter i deltakerdemokratiske metoder, kommunikasjon, samskaping og innovasjon.

Noen utgifter ved kortere utflukter i nærområdet må påregnes.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten…

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
  • har bred kunnskap om folkehelsearbeid og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • har bred kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
  • kjenner til samskaping og brukerdrevet innovasjon
  • har kunnskap om forskningsmetoder, prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • har kunnskap om vernepleierens samfunnsansvar, kunnskapsgrunnlag, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om hvordan ulike instanser kan ivareta barn og unge, og sikre deres medvirkning i behandling og i tilrettelegging av tjenester på tvers av kontekster og ulike kulturer
  • har kunnskap om digital sikkerhet

Ferdigheter: Studenten…

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
  • kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samtaler med barn om sårbare/utfordrende tema, og justere denne under veiledning

Generell kompetanse: Studenten…

  • har innsikt i relevante faglige- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse
  • har innsikt i sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid, fritid og levekår og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
  • kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå

Krav til forkunnskaper

Bestått: VPL100, VPL110, VPL120, VPL130, VPLP100, VPL200, VPL210, VPLP200,VPL220

Eksamensrett: VPL300

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive læringsformer gruppearbeid, bruk av digitale læringsverktøy og prosjektarbeid.

Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Kurs i kommunikasjon «Den utfordrende samtalen med barn»
  2. 80% frammøte i øvrig obligatorisk undervisning
  3. Prosjektbeskrivelse på inntil 2000 ord
  4. Prosjektpresentasjon

Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semester.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen med spørsmål fra hele emnet, omkring 30 min.

Vurderingsuttrykk Det er gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen: Ny eksamen vert gjennomført med same form som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BVP302 - Velferd, samhandling og prosjektarbeid - Reduksjon: 15 studiepoeng