VPLP300 Vernepleie i praksis
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I dette emnet har studentene mulighet til å bli kjent med en større bredde av aktuelle yrkesfelt innenfor vernepleieprofesjonen. Praksisen er brukerrettet, og studentene vil kunne være både i direkte og indirekte kontakt med brukere.
Sentrale tema i denne praksisen er tjenesteutøving i spennet mellom individ og system. Studentene tilegner seg praktisk kunnskap og ferdigheter om praksisplassen sine rammer, samfunnsoppdrag, samt organisatoriske plassering i helse- og velferdssystemet. Studentene lærer å identifisere forbedringsområder, hvordan vernepleieren kan påvirke og drive fram endrings- og kvalitetsarbeid, samt få erfaring med utviklingsarbeid gjennom å utøve faglig lederskap. Studenten får erfaring med endrings - og kvalitetsarbeid ved sin praksisplass.
Studentene får også kunnskap om og erfaring i hvordan den vernepleiefaglige yrkesutøvelse blir påvirket av interne og eksterne rammefaktorer. Videre får studentene kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon, samt en bred kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer.
I denne praksisperioden skal studentene vise selvstendighet som nærmer seg profesjonell yrkesutøvelse. De skal i praksis vise at de innehar en helse- og sosialfaglig kompetanse.
Emnet innebærer 300 timer brukerrettet praksis i ulike helse- og velferdstjenester.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
- har bred kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom utforskning av verdier, ønsker og livsbetingelser sammen med tjenestemottakere
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid i praksis
- har bred kunnskap om praksisplassens samfunnsoppdrag
- har bred kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
- har bred kunnskap om praksisplassens organisering
- Har bred kunnskap om hvordan kvalitets- og avviksrutiner håndteres på praksisplassen
- kan oppdatere sin kunnskap om legemiddelhåndtering i praksis
Ferdigheter: Studenten
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- kan anvende vernepleiefaglig kunnskap for kritisk å vurdere egen yrkesutøvelse
- anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig samhandling
- anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak ved sosiale problem
- anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- reflektere og kritisk vurdere egen yrkesøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende fagstoff, utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av tjenestene og fagområdet gjennom kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten…
- har innsikt i og kan reflektere over relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse gjennom faglig skjønn
- har innsikt i teorier og metoder som kreves for å tilby koordinert og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan planlegge og gjennomføre systematiske kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører på praksisplassen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak i tråd med faglige og etiske retningslinjer
Krav til forkunnskaper
Bestått: VPL100, VPL110, VPL120, VPL130, VPLP100, VPL200, VPL210, VPLP200
Eksamensrett: VPL220
Anbefalte forkunnskaper
Bestått VPL300 Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system
Undervisnings- og læringsformer
I praksisstudiene skal studenten lære gjennom å delta i ulike yrkessituasjoner og gjennom å reflektere over egne og andres handlinger i yrkesfeltet.
Praksisforberedelser og undervisning inngår som en del av praksisemne.
Studentene utarbeider en praksisplan som følges opp i praksis. For nærmere informasjon om innhold i en praksisplan se informasjonshefte om praksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får sluttvurdering i praksis:
- Deltakelse på før og midtveisseminar
- Gjennomført lesesirkel
- Gjennomført veiledning
- Gjennomført test i legemiddelhandtering
- Praksisplan
- Skriftlig oppgave inntil 2000 ord
Obligatoriske læringsaktiviteter punkt 1 - 4 er gyldige i 4 semester. Obligatorisk læringsaktivitet 5 og 6 må takast opp att dersom praksis blir vurdert til ikkje bestått.
Vurderingsform
Praksis vert vurdert samla etter ei avsluttande vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden. Inkludert i vurderingsgrunnlaget er vurderingsskjema frå praksisrettleiar, oppnådd læringsutbytte, obligatoriske læringsaktivitetar og oppfylt krav til frammøte.
Vurderingsuttrykk Praksisstudiane vert vurdert til bestått/ikkje bestått.
Fråvær utover 10 % gjer ikkje bestått praksis.
Ny praksis Dersom studenten får vurdert praksis til ikkje bestått, må heile praksisperioden takast om igjen. Studenten må i slike tilfelle gjennomføre ny praksisperiode neste gong denne vert arrangert.
For meir utfyllande informasjon sjå: Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet av 18.08.2022, kapittel 10
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- BVPP33 - Vernepleie i praksis - Reduksjon: 15 studiepoeng