DRA302 Muntlig fortelling
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet gir en innføring i dramapedagogisk praksis og teori. Arbeid med dramapedagogiske metoder og konvensjoner står sentralt. Det settes fokus på lederen som planlegger, organisator, veileder og medspiller. Arbeid med kropp og stemme er gjennomgående i dette emnet.
Emnet setter også fokus på dramatiske uttrykksformer, utforskende dramapedagogisk arbeid, dramadidaktikk og fagteori, samt gir en introduksjon til dans.
Emner inneholder 4 dager praksis i skolen eller utøvende praksis som forteller.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om muntlig fortelling som kunstform
- Har kunnskap om muntlige fortellertradisjoner
- Har kunnskap om muntlig fortelling som arbeidsmåte i formidling til barn og voksne
- Har kunnskap om stemmebruk
- Har kunnskap om kroppsbruk
Ferdigheter
Studenten
- kan fortelle jeg-fortellinger, fantasifortellinger og tradisjonsfortellinger
- kan bruke ulike fortellerteknikker og uttrykksformer
- kan formidle på en levende måte, med bevisst bruk av kropp og stemme
Generell kompetanse
Studenten
- skal være i stand til å utvikle og fremføre muntlig fortelling for en valgt målgruppe
- skal kunne lede og inspirere ulike grupper i det å fortelle
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk arbeid, formidling, veiledning, instruksjon, egentrening, gruppearbeid, prosjektarbeid, forelesninger, praksis og oppgaveskriving.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Studentene skal skrive en refleksjonsoppgave over muntlig fortelling sin posisjon i sin samtid.
- Det vil være krav om frammøte knyttet til de obligatoriske læringsaktivitetene.
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.
Vurderingsform
Praktisk eksamen (muntlig framføring). Etter praktisk eksamen følger en individuell muntlig samtale.
Eksamen går over én uke. Oppgaven utleveres første dag og eksamen avvikles siste dag i denne perioden. Det gis ikke veiledning i eksamensuken.
Det gis én samlet, individuell karakter i emnet. Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Vurderingskriterier:
- Oppbygging og helheten i fortellingen
- Fortellermåte
- Bruk av virkemidler som for eksempel, pauser, rytme, fokus, tempo og intensitet
- Studentens evne til å kommunisere med publikum
- Studentens fortellerevne
- Studentens refleksjonsevne
- Studentens evne til å trekke inn teori i den muntlige eksamen
Utsatt/ny eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene står fritt til å bruke scenografiske element.
Mer om hjelpemidler