Hopp til innhald

DRA309A Dramaturgi

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger videre på foregående emner, og vil forberede studentene til de forestående emnene: bachelor oppgave og regi. Emnet inkluderer kunstneriske og pedagogiske prosesser innen drama og teater, samt teoretiske analyser av dramaforløp og teaterproduksjoner. Emnet inneholder et prosjekt der studentene skal gjøre seg kjent med ulike dramaturgiske fortellerformer og anvende dette verktøyet i et praktisk arbeid. Emnet kombinerer praktisk arbeid i drama og teater med teoretiske studier.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klassisk dramaturgi
  • har kunnskap om episk dramaturgi
  • har kunnskap om simultan dramaturgi
  • kjenner til sentrale dramaturgiske fortellerformer fra teaterhistorien i det 20. og 21. århundre

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende dramaturgiske modeller i eget arbeid.
  • kan reflektere over dramaturgiske virkemidler
  • kan gjenkjenne dramaturgiske fortellergrep i forestillinger og i dramaforløp
  • kan analysere drama- og teaterproduksjoner i et dramaturgisk perspektiv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lage en produksjonsplan rettet mot eget regiprosjekt
  • kan anvende ulike dramaturgiske innganger
  • redegjøre skriftlig og muntlig for dramaturgiske tradisjoner og anvendelse

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

DRA302, DRA303A, DRA304, DRA305A, DRA306, DRA307, DRA308

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår i form av forelesninger, workshops og veiledning. Av hensyn til videre progresjon i studiet forutsettes aktiv deltaking i undervisning, selvstendige litteraturstudier og at studentene møter forberedt til veiledning. Det forventes at studentene danner kollokviegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Studenten skal se en forestilling og skrive en teateranmeldelse med utgangspunkt i forestillingens dramaturgi.
  2. I grupper på 3 skal studentene rendyrke en dramaturgisk fortellerform med utgangspunkt i en tildelt pre-tekst i en praktisk formidling.
  3. Det er minimum 80% obligatorisk oppmøte i undervisningen.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.

Vurderingsform

Muntlig foredrag knyttet til en dramaturgisk inngang i regiarbeid med valgt målgruppe.

Omfang: 15 minutter + påfølgende muntlig samtale med sensorpanelet.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

PP, notater, film.

Mer om hjelpemidler