MOØ110 Teknologiledelse og organisering, etikk og bærekraft
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Kurset er organisert med 5 stp. med tema organisering og ledelse og 5. stp. med etikk, samfunnsansvar og bærekraft.
Teorier og praksiser for teknologiledelse- og organisasjonsteori har vekt på innovasjon, organisering, kunnskapsledelse og etikk. Kurset belyser kjernespørsmål om organisasjoners design, endring og effektivitet i skiftende teknologiske og globale miljøer, håndtering av mangfold, samt strategier for bedriftens bærekraft (SCR), motivering av ansatte for etisk og ansvarlig atferd - kjerneverdier for organisasjon og ledelse i det 21. århundre. Nye innsikter som er relevant for organisasjoner og ledelse i en tid med teknologisk revolusjon vil bli diskutert, for eksempel - ledelsesferdighetene til å lede virtuelle nettverksorganisasjoner; organisasjons- og ledelsesstrategier for bærekraftig/miljøvennlig virksomhet. Kurset blir delvis organisert som seminar for å gi studentene mulighet til å reflektere over sine personlige erfaringer ved å lese kapitler og artikler fra læreplanen. Studentene forventes å delta med presentasjoner og diskusjoner i seminarøktene. Studentene skal også levere en semesteroppgave som er ett skriftlig forskningsprosjekt i gruppe.
Emnet er en del av Master av Innovasjon og Ledelse (MIL) - profil Campus Bergen: Organisasjon, Ledelse og innovasjon og Master of Science (MSB) - profil Campus Bergen.
Læringsutbytte
LÆRINGSUTBYTTE
Kunnskap
Ved fullført emne har studenten avansert kunnskap om:
- Teorier om organisering, administrasjon og innovasjon i private og offentlige organisasjoner.
- Teorier om ledelse, ledelse og innovasjon i teknologibaserte organisasjoner.
- kunnskapsproduksjon og -ledelse i profesjonelle organisasjoner.
- Teori og prinsipper for forretningsetikk og bedrifters samfunnsansvar -CSR og SCR.
- Institusjoner, normer og reguleringer for å følge opp FNs bærekraftsmål
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- gjennomføre datainnsamling med nødvendig kompetanse for å drive kritisk forskning på organisasjoner og ledelse.
- analysere en privat eller offentlig organisasjon med hensyn til organisasjonsstruktur, kultur, menneskelige relasjoner, teknologi, innovasjonskapasitet og ledelse.
- analysere og foreslå instrumenter for etisk atferd, CSR og SCR i en gitt organisasjon.
Generell kompetanse
Ved fullført emne kan studenten:
- Delta i konsulentarbeid innen områdene organisasjon, relevant teknologi og ledelse.
- Formidle relevante tema til både spesialister og ikke-spesialister.
- Vite når ytterligere kompetanse er nødvendig, og hvor den kan finnes.
- Kjenne til relevante forhold under hvilken ledelse er viktig, og under hvilke forhold andre variabler eller forklaringer bør adresseres.
- Kjenne grunnleggende teorier om profesjoner, profesjonalisering og kunnskapsbaserte økonomier.
Krav til forkunnskaper
Opptak på masterprogrammet
Anbefalte forkunnskaper
Kurs i organisasjon, ledelse, etikk og bærekraft på bachelor-nivå
Undervisnings- og læringsformer
Den viktigste suksessfaktoren er selvstudier og deltakelse på organiserte seminarer med studentpresentasjoner. Selvstudium er viktig for å få utbytte av kurslesninger og oppgaver. Dette vil bli supplert med tradisjonelle forelesninger, gjesteforelesninger og bruke av casestudier (der det er nødvendig). Kurset kan inneholde presentasjoner og besøk til enkelte relevante organisasjoner og et seminar utenfor HVL.
Kurset vil bli undervist på norsk, men kan tilbys på engelsk etter behov. Oppgaver og eksamener kan leveres på norsk eller engelsk.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene må gjennomføre 2 gruppearbeid:
a) presentere en artikkel eller et bok-kapitel (om enten teknologileiing og organisason eller om etikk og bærekraft eller å kombinere begge emner) muntlig.
b) presentere skissen av eget gruppeforskningsprosjekt (semesteroppgave) og levere inn skissen til gruppeforskningsprosjekt (semesteroppgave) skriftlig før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Deleksamen med to deler:
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Skriftlig eksamen teller 60% av samlet karakter.
Gruppeforskningsprosjekt (semesteroppgave) som kombinerer teknologiledelse, etikk og bærekraft teller 40% av samlet karakter.
Karakterskalaen er A-F hvor F er ikke bestått. Begge eksamensdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Ved skoleeksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler