MSB203 Anvendt metode og forskningsdesign
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Kurset består av to deler som henger sammen. Første del starter bredt med en presentasjon av vitenskapsteori og metodelogikken bak ulike samfunnsvitenskapelige metoder, før det i andre del spisses inn mot kvalitative metoder. Målet med kurset er å sette studenten i stand til å utforme gode forskningsdesign og gjennomføre god kvalitativ forskning, og dermed kunne skrive gode forskningsoppgaver og planlegge sin masteroppgave.
Hovedformål
- Å gi studentene en grunnleggende innføring i de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene innenfor vitenskapsfilosofien.
- Å gi studentene en god forståelse av begrepet metodologi, og hvordan metodelogikken kommer til uttrykk i ulike design (eksperimenter, statistikk, komparative metode, historiske studier og casestudier).
- Å gi studentene en innføring i sjangeren akademisk skriving, samt noen regler i forhold til forskningsetikk.
- Å gi studentene en avansert forståelse av ulike kvalitative metoder.
- Å gi studentene en god forståelse av forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder
- Å gjøre studentene i stand til å analysere og sammenligne forskningsartikler som anvender ulike metoder
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter å ha fullført emnet skal studentene:
- Ha kunnskap om de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene.
- Ha kunnskap om de viktigste prinsippene bak et godt forskningsdesign.
- Ha god kunnskap om metodelogikken i de ulike samfunnsvitenskapelige metodene.
- Ha kunnskap om det etiske rammeverket og det juridiske regelverket omkring innhenting og lagring av data.
- Ha kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av kvalitative og kvantitative metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt.
- Ha inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:
- Argumentere epistemologisk og ontologisk for valg av forskningsdesign i en gitt kontekst.
- Argumentere for fordeler og begrensninger gitt deres metodevalg.
- Tolke og analysere faglitteratur som grunnlag for å velge relevante publikasjoner til egen litteraturgjennomgang.
- Forsvare forskningsdesign man skal bruke i forskningsprosjekter.
- Anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
- Analysere og sammenligne kvalitative og kvantitative forskningsartikler.
Generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:
- Analysere og avveie metodevalg i forskningen.
- Kritisk vurdere egnetheten av kvantitative og kvalitative metoder for konkrete forskningsprosjekt.
- Utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og workshops.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
To gruppeoppgaver (2-3 studenter på hver gruppe). Hver gruppeoppgave teller 50% hver. Bokstavkarakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler