Hopp til innhald

MSB203 Anvendt metode og forskningsdesign

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Kurset består av to deler som henger sammen. Første del starter bredt med en presentasjon av vitenskapsteori og metodelogikken bak ulike samfunnsvitenskapelige metoder, før det i andre del spisses inn mot kvalitative metoder. Målet med kurset er å sette studenten i stand til å utforme gode forskningsdesign og gjennomføre god kvalitativ forskning, og dermed kunne skrive gode forskningsoppgaver og planlegge sin masteroppgave.

Hovedformål

  • Å gi studentene en grunnleggende innføring i de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene innenfor vitenskapsfilosofien.
  • Å gi studentene en god forståelse av begrepet metodologi, og hvordan metodelogikken kommer til uttrykk i ulike design (eksperimenter, statistikk, komparative metode, historiske studier og casestudier).
  • Å gi studentene en innføring i sjangeren akademisk skriving, samt noen regler i forhold til forskningsetikk.
  • Å gi studentene en avansert forståelse av ulike kvalitative metoder.
  • Å gi studentene en god forståelse av forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder
  • Å gjøre studentene i stand til å analysere og sammenligne forskningsartikler som anvender ulike metoder

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter å ha fullført emnet skal studentene:

  • Ha kunnskap om de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene.
  • Ha kunnskap om de viktigste prinsippene bak et godt forskningsdesign.
  • Ha god kunnskap om metodelogikken i de ulike samfunnsvitenskapelige metodene.
  • Ha kunnskap om det etiske rammeverket og det juridiske regelverket omkring innhenting og lagring av data.
  • Ha kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av kvalitative og kvantitative metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt.
  • Ha inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.

Ferdigheter

Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:

  • Argumentere epistemologisk og ontologisk for valg av forskningsdesign i en gitt kontekst.
  • Argumentere for fordeler og begrensninger gitt deres metodevalg.
  • Tolke og analysere faglitteratur som grunnlag for å velge relevante publikasjoner til egen litteraturgjennomgang.
  • Forsvare forskningsdesign man skal bruke i forskningsprosjekter.
  • Anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
  • Analysere og sammenligne kvalitative og kvantitative forskningsartikler.

Generell kompetanse:

Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:

  • Analysere og avveie metodevalg i forskningen.
  • Kritisk vurdere egnetheten av kvantitative og kvalitative metoder for konkrete forskningsprosjekt.
  • Utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og workshops.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

To gruppeoppgaver (2-3 studenter på hver gruppe). Hver gruppeoppgave teller 50% hver. Bokstavkarakter A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler