MSB207 Statistikk og forskningsetikk
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Dette emnet gir studentene en teoretisk og praktisk innføring i bruk av ulike statistiske analysemetoder. Studentene vil lære hvilke metoder som er best egnet til ulike typer av data. Emnet vil også gi studentene en innføring i ulike etiske problemstillinger knyttet til innsamling, analyse og publisering av data.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter avsluttet emne vil studenten
- ha avansert kunnskap om ulike kvantitative undersøkelsesopplegg (forskningsdesign)
- ha avansert kunnskap om statistisk analyse.
- ha kunnskap om ulike etiske dilemmaer som forskere møter
Ferdigheter
Etter avsluttet emne kan studenten
- begrunne hvilke forskningsdesign som vil være best egnet i et bestemt forskingsprosjekt.
- gjennomføre analyser ved hjelp av kvantitative forskningsmetoder.
- tolke resultat fra statistiske analyser.
Generell kompetanse
Etter avsluttet emne kan studenten
- lese, kritisere og anvende kunnskap som er publisert i vitenskapelig litteratur
- delta i forskningsprosjekt av større skala.
- delta i konsulentarbeid om markedsføringsstrategier, innovasjonsnettverk og forbrukervalg, der anvendelse av kvantitative metoder står sentralt i arbeidet.
- formidle relevante emner til både spesialister og ikke-spesialister.
- analysere relevante etiske problem i forskningen.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen omfatter forelesninger og datalabøvinger. Selvstudium og deltagelse på datalabøvinger utgjør viktige deler av emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskravet omfatter en skriftlig oppgave i grupper på opptil 2 personer. Studenten må bestå arbeidskravet for å kunne ta eksamen i emnet.
Vurderingsform
Eksamen:
Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Karakterskalaen er A-F, der F er stryk.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- MSB201 - Vitenskapeleg forskningsmetode - Reduksjon: 10 studiepoeng