MSB208 Vitenskaplig forskningsmetode
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Dette emnet starter med en introduksjon til kunnskapens natur og status, i samfunnet generelt, og i markedsforskning spesielt. Deretter går kurset videre til hvordan ulike typer kunnskap og spørsmål kan adresseres gjennom spesielle metodiske tilnærminger, verktøy og teknikker. Studentene skal lære om hvordan man kommer opp med ideer til forskning, utvikler forskningsspørsmål og hypoteser, gjennomfører en litteraturreview, velger et passende forskningsdesign inkl.datainnsamlingsmetoder, gjennomfører analyser og formidler forskningsresultater. Kurset er ment å gi en grundig kunnskap og forståelse om å gjennomføre et forskningsprosjekt, samt tilegne seg nødvendig kunnskap og praktiske ferdigheter for å skrive masteroppgaven. Studentene forventes å ta en aktiv rolle i øktene, lese valgte faglige artikler, delta i diskusjoner, seminarer og presentasjoner.
Hovedmål
• Å gi studentene god forståelse for akademisk og praktisk forskning.
•Å utstyre studentene med praktiske verktøy og ferdigheter til å gjennomføre og presentere forskningsresultater.
• Å anvende kvalitative og kvantitative analysemetoder.
•Lære bruk av programvareverktøy som SPSS, AMOS og NViVo for praktiske applikasjoner.
Kurset dekker følgende emner:
•Forstå grunnlaget for vitenskapelig forskning og forskningsprosessen
•Planlegging av forskningsstudien - fra forskningsideer til hypoteseformulering
•Forskningstilnærminger og datainnsamlingsmetoder
•Måleteknikker, prøvetakingsmetoder
• Kvantitativ forskning, studiedesign og metoder
•Analyse og tolkning av kvantitative data
•Kvalitativ forskning, studiedesign og metoder
•Analyse og tolkning av kvalitative data
• metodetriangulering (mixed methods) forskningsdesign
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne har studentene bygd opp kunnskap i
• hovedprinsippene for forskningsdesign; relevante metoder for datainnsamling og tolkning av analysen av forskningsresultater.
• kvalitative og kvantitative forskningsstrategier.
• forstå og skrive akademiske artikler.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
• analysere litteratur for å gjennomføre/lage en litteraturgjennomgang.
• begrunne passende forskningsdesign for forskningsprosjekter.
• gjennomføre datainnsamling ved bruk av nødvendige ferdigheter i kritisk forskning.
• gjennomføre analyser ved bruk av kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
• tolke resultater fra statistisk analyse.
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
• lese, kritisere, forske på og skape anvendt kunnskap som kan publiseres i vitenskapelig litteratur.
• delta i forskningsprosjekter.
• delta i konsulentarbeid innen markedsføring og forbrukerforskning.
• formidle relevante temaer og forskningsresultater til både akademikere og praktikere.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Bestått introduksjonskurset MSB101 Markedsføringsteori og -praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsformen er en kombinasjon av forelesninger og seminarer. Problemløsning, diskusjoner av artikler og øvelser i klassen, bruk av analytisk programvare er viktige deler av kurset. Studentene forventes å ha lest de anbefalte artiklene, samt presentere og diskutere under seminarene. Selvstudium, deltakelse i undervisning og seminarer er også viktige elementer i emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskravet består av én skriftlig oppgave og én muntlig presentasjon, begge i grupper på to personer. Arbeidskravet må være bestått for å gå opp til avsluttende eksamen. Enhver forespørsel om å levere oppgaven individuelt må godkjennes av faglærer. Både innlevering og presentasjon skal være på engelsk.
Vurderingsform
Eksamen i to deler:
- Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer (40 % av sluttvurdering).
- En semesteroppgave, (60 % av sluttvurdering). Semesteroppgaven skal skrives i en gruppe på to.
Studentene må skrive semesteroppgaven og eksamen på engelsk.
Karakterskalaen er A-F hvor F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Skriftlig eksamen: Godkjent nettbasert ordbok kan brukes.
Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler