Hopp til innhald

MSB211 Digital organisering og ledelse

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I dette kurset ser vi på lederutfordringer knyttet til digitalisering, å gjennomføre en digital transformasjon og å lede organisasjoner i en digital verden. Kurset tar for seg følgende problemstillinger:

- hvordan digitale teknologier og utnyttelse av disse muliggjør og krever en transformasjon av organisasjonsstrukturer, forretningsprosesser, kompetanse og evner;

- hvordan ledere på ulike nivåer kan lede strategiske endringsprosesser;

- hvordan intraorganisatoriske paradokser og spenninger kan hindre produktivt samarbeid og digital transformasjon, og hvordan ledere kan og bør håndtere disse;

- hvordan ledere kan lede ansatte som arbeider og samarbeider via digitale plattformer, for eksempel på hjemmekontor

- problemstillinger og trusler knyttet til bruk av digital teknologi med hensyn på etikk, cybersikkerhet og personvern

Emnet er en del av Master of Science in Business (MSB) - profil Campus Bergen: Ledelse og innovasjon.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført kurs skal studentene ha avansert kunnskap om:

  • hvordan digitale teknologier muliggjør og forutsetter en transformasjon av private og offentlige organisasjoner;
  • konsepter, teorier og praksiser knyttet til forskningsfeltene som inngår i kurset, som digital transformasjon, ledelse av strategisk endring, organisatoriske spenninger og virtuelt arbeid.

Ferdigheter

Etter fullført kurs vil studentene kunne:

  • forklare og diskutere hvordan digitale teknologier muliggjør og forutsetter organisatorisk transformasjon;
  • kritisk reflektere over og anvende teorier og metoder innen organisasjonsteori og litteratur på digital transformasjon;
  • delta konstruktivt og komme med forskningsbaserte forslag i organisatoriske endringsprosesser muliggjort eller fremtvunget av digital teknologi.

Generell kompetanse

Etter fullført kurs vil studentene kunne:

  • påta seg konsulentarbeid innen områdene digital transformasjon og organisering og ledelse i dagens digitale verden
  • jobbe både selvstendig og i team med praktiske og teoretiske problemstillinger;
  • presentere resultatene av slikt arbeid muntlig og skriftlig;
  • formidle relevante emner til både spesialister og ikke-spesialister;
  • vite når ytterligere kompetanse er nødvendig, og hvor den kan finnes.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper: Fullført 1. og 2. semester av masterprogrammet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil kombinere forelesninger, gjesteforelesninger, selvstudium av relevant litteratur, litteraturpresentasjoner fra studenter, ekskursjoner til relevante organisasjoner, og tilbakemelding på skriftlig arbeid.

Emnet undervises på norsk eller engelsk, etter behov. Vurderingsformer og andre oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk

Obligatorisk læringsaktivitet

I løpet av semesteret skal hver student presentere minst én akademisk artikkel og én masteroppgave på et seminar. Studentene skal også presentere ideer og utkast til semesteroppgaven.

Presentasjonene kan gjennomføres i grupper på 2-4 studenter.

Vurderingsform

Semesteroppgave om et tema tilknyttet emnet. (maks. 3 studenter). Lengde på semesteroppgaven: ca. 20-25 sider (+/- 10%), skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5. Karakterskala: A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler