VEI801 Profesjonsrettet veilederutdanning, veiledning i barnehage og skole, grunnemne
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Dette er et grunnemne i veiledning for lærere i skole og barnehage som gir teoretisk, etisk og praktisk innføring i veiledning for barnehage og skole. Studiet er på masternivå. Studiet introduserer teorier og metoder i veiledning og vektlegger forskningsbaserte perspektiver om veilederrollen i skole og barnehage. Sentrale tema er videre om veiledningsteori, kommunikasjon, etikk og profesjonelle læringsfellesskap for førskolelærere og grunnskolelærere. Emnet gir praktisk og teoretisk grunnlag for videre fordypning i ett av emnene Profesjonskvalifisering (VEI802) eller emnet Profesjonsveiledning (VEI803).
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om profesjonsfaglig veiledning som teoretisk og praktisk felt
- har inngående kunnskap om relasjonsbygging, samhandlingsprosesser og kommunikasjon i veiledning
- har kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling knyttet til arbeidet i barnehage og skole
- har kunnskap om faglige, didaktiske og digitale perspektiver i veilederrollen
- har kunnskap om nasjonale og lokale rammeplaner og retningslinjer for veiledning i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og kommentere veiledningsmøter tilpasset person, sak og situasjon
- skal kunne legge til rette for lærerstudenters læring og utvikling med basis i nasjonale og lokale planer og retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og drøfte relevante veiledningsfaglige og etiske problemstillinger for praksislærere i skole og barnehage
- kan vurdere og kommentere egen faglige utvikling som veileder for studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er nett-, samlings- og arbeidsplassbasert med tre felles samlinger over to dager hvert semester ved HVL.
I samlingene blir det lagt opp til korte forelesninger, diskusjoner og refleksjon i grupper, praktiske og varierte veiledningsøvelser. Mellom samlingene skal studentene arbeide med nettbasert undervisningsmateriell, delta i studentaktive nettsamlinger og nettbaserte studiegrupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det forutsettes aktiv deltakelse gjennom alle undervisningsaktiviteter. Dette innebærer blant annet obligatorisk deltakelse på felles undervisningssamlinger og deltakelse i nettbaserte studiegrupper. Gjennom studietiden leverer hver student to fagtekster på 1500 ord +/- 10%. Videre er det i studiet en praktisk digital læringsaktivitet. Læringsaktivitetene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Vurderingsform
Prosjektoppgave.
Videoopptak av en gjennomført veiledningssamtale og en skriftlig oppgave som beskriver planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssamtalen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidler