VPL100 Vernepleie, fag og profesjon
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Innføring i vernepleierens ulike arbeidsfelt og metodisk miljøterapeutiske og helsefaglig arbeid er tema studentene skal arbeide med i dette emnet. Videre skal studentene arbeide med kommunikasjon- og relasjonskunnskap, både teoretisk og praktisk. Historikk, kompetanseområder og yrkesetikk innen vernepleierens fagområder er tema i emnet.
Sentrale tema i emnet er: profesjonens historie og syn på funksjonshemming, kommunikasjon, miljøterapeutisk arbeid, kunnskapsbasert praksis, livskvalitet, inkludering og deltagelse, brukermedvirkning, selvbestemmelse og menneskerettigheter.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten…
- har kunnskap om yrkesetikk, vernepleierens rolle og funksjon
- har kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sjukdom på individnivå
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse
- har kunnskap om konvensjoner som skal sikre inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
- har kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
- har kunnskap om modellen og definisjonen av kunnskapsbasert praksis (KBP)
Ferdigheter: Studenten...
- kan reflekterer over egne ferdigheter innen kommunikasjon og relasjonskompetanse, og justere disse under veiledning
- kan reflektere over styrker og svakheter ved informasjonskilder
- kan finne og vurdere problemstillinger knyttet til inkludering, likestilling og deltagelse
Generell kompetanse: Studenten…
- kan utveksle synspunkter og erfaringer om vernepleiefaglig problemstillinger og yrkesutøvelse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer, simulering og gruppearbeid.
Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. 80 % deltakelse i studentaktiv undervisning i kunnskapsbasert praksis (KBP), kommunikasjonskurs, interkulturelle og tverrprofesjonelt undervisningsopplegg.
2. Oppgave om vernepleierens rolle og funksjon. Omfang inntil 2000. Individuell innlevering. Ved ikke-bestått oppgave, må oppgaven omarbeides og leveres på nytt.
Arbeidskravene er gyldig i 4 semester.
Vurderingsform
Skoleeksamen Varighet 3 timer
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Foregår som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler