VPL200 Vernepleierens helsefaglige kompetanse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet vektlegger forståelse for hvordan mennesket påvirkes av sykdom, både fysisk, psykisk og sosialt, samt kunnskap om hvordan en kan forebygge/forhindre komplikasjoner. Undervisningen settes inn i en vernepleierfaglig kontekst. i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emne omhandler kroppens funksjon, utvikling, anatomi, fysiologi og nevrologi, i et livsløpsperspektiv. Videre gir emnet innsikt i farmakologi (spesiell), medikamentregning og legemiddelhåndtering.
Sentrale tema i emnet er: anatomi, fysiologi, sykdomslære, farmakologi og legemiddelregning i et livsløpsperspektiv.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har bred kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner
- har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
- kan oppdatere sin kunnskap om habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
- kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
- har kunnskap om sykdomsforebygging og helsefremming på individ, gruppe og samfunnsnivå
- har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske sykdommene innen fagområdet
- har kunnskap om farmakologi og legemidlers virkning og bivirkning
- har kunnskap om miljøterapeutisk arbeid i et helseperspektiv
Ferdigheter: Studenten…
- kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging gjennom et livsløpsperspektiv
- kan anvende faglig kunnskap for å kunne kartlegge og identifisere sykdomstegn og sykdomsfremkallende faktorer, samt vurdere, begrunne og dokumentere behovet for helsehjelp
Generell kompetanse: Studenten…
- kan planlegge og gjennomføre legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter
- kan planlegge og dokumentere forsvarlig helsehjelp
Krav til forkunnskaper
Bestått: VPL100, VPL110, VPL120 og VPLP100
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings -og arbeidsformer i form av forelesinger som knyttes til seminararbeid og praktiske øvinger i de ulike temaene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktivitet må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. 80% frammøte i studentaktiv undervisning i tema anatomi, sykdomslære, legemiddelrekning, farmakologi, nevrologi og folkehelse
2. Test i legemiddelrekning. Krav om 100% rett
3. Deltaking i interkulturelt og tverrprofesjonelt undervisningsopplegg
Det blir arrangert legemiddelregningstest 3 gonger. Studentane må difor gjennomføre testen i løpet av desse tre forsøka. Det blir ikkje satt opp fleire forsøk, sjølv om enkelte student er sjuk eller er borte frå eit/fleire forsøk. Det er ikkje mogleg å søke om eit fjerde forsøk, dette er fordi det er definert som ein obligatorisk læringsaktivitet.
Læringsaktiviteten er gyldig i 4 semestre.
Vurderingsform
6 timers skriftlig skoleeksamen som innbefatter anatomi/fysiologi, sykdomslære/nevrologi og farmakologi. Alle deler må vere bestått.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ved ikke bestått gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler