Hopp til innhald

VPL300 Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet tar for seg samspillet mellom individ og system, med særlig fokus på sårbare personer og grupper, systematisk arbeid for å avdekke, forebygge og avverge vold og overgrep, og hvordan vernepleiere kan bidra til kvalitetsforbedringsprosesser i tjenesteytende organisasjoner. I emnet arbeider vi med en konkret case både i undervisning og studentgrupper før den til slutt, sammen med en modell for kvalitetsforbedring, danner grunnlag for en individuell eksamensoppgave.

Sentrale tema i emnet er: Organisasjonsteori, søk etter relevant forskning fra organisasjonsfeltet, leders ansvar for kvalitet i tjenester, psykisk helse og rus, risikovurderinger, og lovverk om tvang i tjenesteyting.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • kjenner til de vanligste modellene for organisering av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • kjenner til fagområdet kommunikasjon, samhandling og samarbeid og ha kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor vernepleie, organisasjon og ledelse
  • har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste psykiske sykdommene innen fagområdet
  • har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres

Ferdigheter: Studenten...

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
  • kan anvende fagkunnskap og funn fra forskning som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan anvende kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og nasjonale veiledere for å sikre likeverdige og faglige forsvarlige tjenestetilbud

Generell kompetanse: Studenten...

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer.
  • Har innsikt i faglige og etiske dilemmaer i vernepleiefaglig yrkesutøvelse og kan gjøre skjønnsmessige vurderinger av hvordan de kan håndteres.

Krav til forkunnskaper

Bestått: VPL100, VPL110, VPL120, VPL130, VPLP100

Eksamensrett: VPL200 og VPL210

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive læringsformer som studentdrevet undervisning, gruppearbeid og deltakelse i refleksjon i plenum. Andre undervisningsformer er forelesninger og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Gjennomføre 1 times undervisning i gruppe knyttet til gitt case, og være til stede på andre gruppers undervisning
  2. Delta i obligatorisk kurs om kvalitets- og forbedringsarbeid i tjenesteytende organisasjoner
  3. Delta i obligatorisk undervisning om juridiske emner.
  4. Delta i obligatorisk undervisning om miljøterapeutisk arbeid og om vold og aggresjon
  5. Delta i interkulturelt og tverrprofesjonelt undervisningsopplegg

Arbeidskravene er gyldig i 4 semestre

Vurderingsform

Oppgave: Individuell skriftlig oppgave basert på egen problemstilling innenfor gitt case. Omfang inntil 3200 ord

Veiledning: Det gis tilbud om en gruppeveiledning på problemstilling, samt en times individuell veiledning på oppgave.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen: Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet skriftlig besvarelse til ny eksamen.

Tredje gangs forsøk: Emnet i sin helhet må gjennomføres ved neste ordinære eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler