Hopp til innhald

ASP801 Andrespråkspedagogikk 1

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Andrespråkspedagogikk 1 er et grunnleggende kurs som retter seg mot lærere i grunnskolen. Fokuset i studiet er på lærerarbeid med elever som ikke har norsk som førstespråk og som har hatt relativ kort skolegang til nå i Norge. Det legges særlig vekt på norskfaget og hvordan man kan arbeide med lesing, skriving og muntlig utvikling hos denne elevgruppen.

Studiet er et ledd i regjeringens satsing på varig videreutdanning (Kompetanse for kvalitet). Det er et uttrykt mål å bedre skoleprestasjonene til elever med minoritetsbakgrunn i norsk skole, og det er ønskelig at lærere øker kompetansen sin i å tilrettelegge for god undervisning i kulturelt og språklig sammensatte klasser. Særlig er det viktig å dyktiggjøre lærere i å gi god undervisning i de grunnleggende ferdighetene når norsk er andrespråket. Faget Andrespråkspedagogikk setter studentene i stand til å møte disse kravene. Sentralt innhold er:

  • Kulturelt mangfold, flerkulturell skole og flerspråklig undervisning
  • Andrespråkslæring
  • Utvikling av muntlige ferdigheter på basisnivået
  • Ordlæring og ordforrådsutvikling på andrespråket
  • Lesing og leseundervisning når norsk er andrespråket
  • Skriving og skriveundervisning når norsk er andrespråket
  • Elevtekstanalyse (innlærerspråksanalyse)
  • Begynneropplæring av nyankomne
  • Læremidler

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • skal ha kunnskaper om ulike sider ved språklæringen: læring av muntlige ferdigheter, ordforrådsutvikling og lese- og skriveutvikling
  • skal ha kunnskaper om elevtekster og innlærerspråksutvikling
  • skal ha kunnskaper om lese- og skriveopplæring når norsk er andrespråket
  • skal kunne legge til rette for god muntlig andrespråksutvikling hos elevene
  • skal kjenne viktige sider ved grunnleggende lese- og skriveutvikling når norsk er andrespråket
  • skal kunne legge til rette for gode lese- og skriveprosesser på andrespråket
  • skal ha økt forståelse for skolen som flerspråklig og flerkulturell arena
  • skal kunne vurdere ulike læremidler til bruk i andrespråksopplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne planlegge og gjennomføre begynnerundervisning for nyankomne elever i muntlige ferdigheter, ordforråd og grunnleggende lese- og skriveferdigheter på norsk
  • skal kunne vurdere elevenes norsktekster og bruke dem til å sette læringsmål sammen med elevene
  • skal kunne legge til rette for gode lese-, samtale- og skriveprosesser på andrespråket norsk
  • skal kunne vurdere muntlige og skriftlige ferdigheter på andrespråket på ulike måter
  • skal kunne bruke ulike læremidler med kritisk skjønn

Generell kompetanse

  • Gjennom studiet skal studenten styrke sin kompetanse som lærer i en flerkulturell skole og som norsklærer for minoritetsspråklige elever.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er organisert som en blanding av samlinger, selvstudium, arbeid i studiegrupper og arbeid på nettet. Læringsarbeidet søker å knytte sammen studentenes egen undervisningserfaring og -praksis med relevant teori. Studiet legger vekt på at studenten både er mottaker, aktiv deltaker, veileder for medstudenter og observatør. Samlingene vil bestå av forelesninger, men også studentframlegg, samtaler og erfaringsutveksling.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene skal levere følgende i løpet av studiet:

1. Fagtekst på bokmål

2. Fagtekst på nynorsk

Retningslinjer for læringsaktivitetene blir gjort kjent ved studiestart.

Studiet har ikke egen praksisdel, men én av innleveringene skal være knyttet til erfaringer fra og observasjon i egen klasse. Studenter uten tilgang til en klasse vil få tilrettelagt løsning.

En av læringsaktivitetene kan ha et særskilt fokus på digitale læringsverktøy og pedagogisk bruk av IKT.

Det stilles krav om at studentens eget kollegium får del i erfaringene og resultatene fra arbeidet med minst én av læringsaktivitetene.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjente til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Skoleeksamen, 6 timer. Målformen er valgfri.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ordbok etter studentens valg.

Mer om hjelpemidler