Hopp til innhald

MOØ240 Innovasjon og entreprenørskap i praksis i en regional kontekst

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Hovedinnholdet i emnet er 10 uker hospitering (fulltid) i en oppstartsbedrift, i egen studentbedrift tilknyttet et inkubatormiljø, i et innovasjonsprosjekt i etablert virksomhet, i en næringsklynge, i en offentlig eller frivillig organisasjon, eller tilsvarende. I hospiteringsperioden skal studenten samhandle med det entreprenørielle teamet/prosjektmedarbeiderne i innovasjonsprosjektet, og utføre oppgaver som markedsundersøkelser, investoranalyser, presentasjoner/Pitching, utvikling av bærekraftige forretningsmodeller, kost-nytte analyser av produkt og tjenester, analyser av ansvarlighet i innovasjonsprosjektene mv. Studentene oppfordres også til å delta på regionale arrangement, workshops for å få kunnskap om tema som bærekraft, innovasjon og teknologi, i det entreprenørielle økosystemet og industriklyngene. Gjennom praksisbasert læring får studenten erfaring med å virkeliggjøre innovasjon og entreprenørskap, herunder kommersialisering av teknologi mv., og utvikler ferdigheter og kompetanse knyttet til å gjennomføre innovasjons- og entreprenørskapsoppgaver i praksis i en regional kontekst. Organiseringen av hospiteringsperioden gjøres i tett samarbeid med det regionale innovasjonsmiljøet og inkubatorer.

For studenter med egen forretningsidé, legger vi til rette for hospitering i egen studentbedrift med krav til oppfølging/mentorering i et inkubatormiljø. Vi legger også til rette for at deltidsstudenter kan gjennomføre praksis i egen bedrift med interne innovasjonsprosjekt.

I hospiteringsperioden skal studentene delta på 2-3 faglige seminar om tema som entreprenøriell læring, IPR, finansiering. En halv dag i uken er satt av til faglig fordypning og refleksjonsskriving.

Læringsutbytte

Studenten

  • har inngående kunnskap om innovasjon og entreprenøriell praksis i en regional kontekst
  • har avansert kunnskap om hvordan entreprenøriell læring kan utvikles og styrkes gjennom praksis og refleksjon
  • har kunnskap om faktorer som fremmer eller hemmer entreprenørskap og innovasjon i ulike kontekster (som oppstartsbedrift, innovasjonsavdeling i stor bedrift og inkubator/klynger)

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere viktige økonomiske, miljømessige og/eller samfunnsmessige utfordringer med innovasjon og kommersialisering hos oppstartsbedrifter og etablerte bedrifter i næringsliv/offentlig sektor
  • kan gjennomføre/iverksette sentrale innovasjons- og entreprenørskapsoppgaver (kommersialisering) for oppstartsbedrifter eller i etablerte bedrifter
  • kan bruke egne erfaringer med praksisbasert læring og reflektere kritisk over egen entreprenøriell læring
  • kan vurdere ulike aspekt ved organisasjon og ledelse som fremmer eller hemmer innovasjon og entreprenørskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over innovasjon og entreprenøriell praksis, herunder ansvarlighet i innovasjonsprosesser og entreprenøriell læring
  • har innsikt i sentrale utfordringer hos oppstartsbedrifter eller etablerte virksomheter, og kan utføre entreprenørskapsoppgaver i en oppstartsbedrift/innovasjonsprosjekt
  • kan anvende teoretisk kunnskap til praktisk gjennomføring, og anvende flerfaglig kunnskap i en tverrfaglig sammenheng

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav

Undervisnings- og læringsformer

Emnet skal gi studentene praksisbasert entreprenøriell læring i oppstartsbedrifter eller innovasjonsprosjekt og kunnskap om entreprenøriell praksis i en regional kontekst. Studenten vil få oppfølging av en mentor i sin praksisvirksomhet og av emneansvarlig/faglærere. Læringen er studentaktiv og handlingsorientert, gjennom samhandling med gründeren/medarbeidere og gjennom utføring av innovasjons- og entreprenørskapsoppgaver. Læringsarenaen er oppstartsbedriften i et større inkubatormiljø eller et innovasjonsprosjekt i en etablert virksomhet i regionen.

Studentene skal videre delta på 2-3 fagseminar, som er studentaktive.

Gründer i hospiteringsbedriften/prosjektleder for innovasjonsprosjektet skal fungere som mentor og gi studenten muntlige tilbakemeldinger på hvordan de løser innovasjons- og entreprenørskapsoppgavene, forbedringspunkter, personlig mestring og utvikling (samtaler i 3., 6. og 9. uke). Ved endt hospiteringsperiode skal mentor utarbeide en skriftlig attest til praksisstudenten.

Studentene skal skrive logg/dagbok underveis i hospiteringsperioden om erfaringer og refleksjoner de gjør seg i hospiteringsperioden. Studentene skal skrive én refleksjonsrapport om egen entreprenøriell læring i en regional kontekst.

I løpet av praksisperioden skal studentene tilegne seg forskningsbasert kunnskap om entreprenøriell læring, erfaringsbasert læring og refleksjon og refleksjonsskriving, gjennom undervisningsmateriell, artikler og fagseminar. Studentene skal også gruppevis delta på 1 refleksjonssamling, med 4-6 studenter i ca. 2 timer ledet av faglærere. Alle studenter får individuell veiledning på refleksjonsrapporten.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende tre obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til vurdering/eksamen:

Obligatorisk hospitering i oppstartsbedriften, dvs. 4,5 dags arbeidsuke i 10 uker, med halv dag faglig fordypning, refleksjonsskriving

Obligatorisk oppmøte/deltagelse på 2-3 fagseminar

Obligatorisk deltagelse på seminar om entreprenøriell læring og refleksjon, samt refleksjonssamling i grupper.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og et påfølgende semester

Vurderingsform

Vurderingen består av en skriftlig innlevering i forma av en individuell refleksjonsrapport på ca. 15 sider.

Refleksjonsrapportene skal leveres digitalt senest 2 uker etter praksisperioden.

Karakterskala er A-F der F er ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Refleksjonsrapport: Alle hjelpemiddel er tillatt

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MSB107 - Innovasjon og entreprenørskap i praksis - Reduksjon: 20 studiepoeng