Hopp til innhald

ØAA117 Praktisk prosjektledelse

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I praktisk prosjektledelse arbeider kandidatene i team for å gjennomføre et prosjekt i løpet av semesteret. Det vektlegges at kandidatene skal adressere faktiske problemstillinger med en interessenttilnærming og ha fokus på brukernes behov. Emnet er designet for å styrke kandidatenes kompetanse og ferdigheter innen utvikling, organisering og ledelse av virkelige prosjekter.

Kandidatene vil få en grundig innføring i prosjekter sine ulike faser og teamarbeid, med teoretisk opplæring samt innføring i begreper, metoder og verktøy. Praksisnære utfordringer oppfordrer til kreativitet og en løsningsorientert tilnærming. Kandidatene utvikler ferdigheter innen prosjektledelse gjennom praktisk anvendelse av teori, verktøy og metoder. Det legges vekt på at kandidatene skal være i stand til å diskutere og reflektere på et faglig nivå. I tillegg skal kandidatene utvikle og kunne reflektere over egne ferdigheter innen teamarbeid, samt øve seg på muntlige presentasjoner.

Læringsutbytte

Kandidaten vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet inneha:

Kunnskaper om:

  • Prosjekters betydning, verdiskapning og prosjektsuksess
  • Prosjektdefinering, samt valg av gjennomføringsstrategi og planlegging
  • Prosjektstyring og -organisering
  • Ledelse i prosjekter, samt team og teamutvikling
  • Håndtering av usikkerhet, inkludert identifisering, analyse, prioritering og utvikling av tiltak for å håndtere usikkerhetsfaktorer
  • Interessenter og interessenthåndtering
  • Læring og innovasjon i prosjekter, samt bærekraft og etikk i prosjektarbeid
  • Prosjektavslutning

Ferdigheter:

  • Beskrive teorier og modeller for prosjektledelse og anvende disse i praksis
  • Bruke Excel eller tilsvarende for å utvikle plandokumenter
  • Velge ut og anvende relevante analyser og modeller for et gitt prosjekt
  • Formidle relevant faglig kunnskap til ulike interessenter, både skriftlig, muntlig og visuelt, inkludert utforming av plandokumenter og rapporter
  • Reflektere over egen faglig utøvelse

Generell kompetanse:

  • Samarbeide i team om å skape et felles produkt
  • Kritisk refleksjon over egen faglig utøvelse og utvikling
  • Utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre innenfor prosjektarbeid for å bidra til utvikling av god praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisningsformer inspirert av prosjektbasert-, problembasert og case-basert læring. Presentasjoner, basert på en aktiv og dialogbasert læringsmodell, diskusjon i team og veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende 2 obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres i team og være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Statusrapport
  • Sluttrapport

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og påfølgende semester.

Vurderingsform

Det er to muntlige eksamener, disse er:

  1. En statusrapport, hvor teamet presenterer statusen i prosjektarbeidet. Denne eksamenen er lagt til første halvdel av semesteret.
  2. En sluttrapport, hvor teamet presenterer arbeidet med prosjektet, refleksjoner, erfaringer og læring de har opparbeidet seg gjennom semesteret. Denne eksamenen er lagt til slutten av semesteret.

Hver av eksamenene har en varighet på 30 minutter og består av en presentasjonsdel og en diskusjonsdel.

Hver eksamen teller 50% av den endelige karakteren i emnet. Karakterskalaen er A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Eksamen gjennomføres i team, og alle deltakerne i teamet må være delaktige under eksamen. Dersom kandidaten ønsker å forbedre karakteren, må både arbeidskravene og eksamenene gjennomføres på nytt neste gang faget går.

Hjelpemidler ved eksamen

Digitale presentasjonsverktøy

Mer om hjelpemidler