Dame sitter foran pc og ser inn i kamera. Gruppe av mennesker bak henne.

Fleksible enkeltemner for lærere og barnehagelærere

Vidareutdanning på masternivå

Ønsker du å utvikle deg faglig som lærer eller barnehagelærer? Vi tilbyr nå fleksible enkeltemner på masternivå. Det vil si at du kan begynne på et enkeltemne i dag, og få det godkjent i en mastergrad på et senere tidspunkt. 

Søk studieplass Opnast i ny fane

Opptakskrav og søknad

Enkeltemnene inngår i ulike studieprogram, og du må møte oppakskravet til det studieprogrammet emnet inngår i.

Se mer informasjon om opptakskravene under hvert enkeltemne på denne siden.

Slik søker du

Sjå informasjon på nettsida for enkeltemne.

Om å søke opptak til HVL

Med våre enkeltemner på masternivå kan du som er lærer eller barnehagelærer begynne på et emne på 15 studiepoeng nå, og så bygge videre med flere emner hvis du på sikt ønsker å ta en hel mastergrad.

Med denne fleksibiliteten er det mulig å kombinere jobb og studier - og samtidig ta en mastergrad - i det tempoet som passer for deg og din livssituasjon. 

Enkeltemner som tilbys for lærere hausten 2025

MDIP502G Matematikk og naturfag som allmenndannende fag

Innhold
I dette emnet får du en tilnærming til matematikk og naturfag som allmenndannende fag, med søkelys på hvilken betydning fagene har for elevers kritiske tenkning og etiske bevissthet.

Emnet har en forskningsbasert tilnærming til undervisning og læreprosesser. Tema som matematisk analyse, statistikk, naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter samt digital kompetanse vil være en viktig del av kurset.

Alle matematikk- og naturfagets kjerneelementer i LK20 er sentrale, eksempelvis blir teknologi, modellering og anvendelser aktualisert som del av et allmenndannende perspektiv. 

Les mer i emneplanen.

Praktisk informasjon
Undervisningen er samlingsbasert og foregår i form av forelesninger, seminar og veiledning. Vi kommer tilbake med mer informasjon om samlingsdatoer.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning matematikk og naturfag.

Semester
Høst

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærer- eller yrkesfaglærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller videregåande opplæring
  • Minst 60 studiepoeng i matematikk eller naturfag

Søknadskode
3643

MDIP502C Minnekultur: politikk, kritikk og didaktikk

Innhold
Minnekultur, i form av historiske og religiøse fortellinger og myter, samt ritual og minnesteder, har spilt og spiller fremdeles en viktig rolle i byggingen av nasjoner og identiteter. De blir formet av ulike aktører for å oppnå politiske mål. Minnekulturen kan skape samhold og tilhørighet, men også konflikt og polarisering. Sentrale arenaer der minnekulturen formes er blant annet media, utdanningsinstitusjoner, museum, religiøse institusjoner og politiske bevegelser.

I dette emnet lærer du om teoretiske perspektiver, sentrale begreper og analyse av minnekultur i praksis. Du vil blant annet få innsikt i hvilken rolle minnekultur spiller i undervisning, politikk og i den allmenne samfunnsdebatten. I tillegg vil du lære å reflektere rundt minnekulturens betydning for identitet, inkludering og ekskludering i et elevperspektiv.

Les mer i emneplanen.

Praktisk informasjon
Undervisningen er både samlings- og nettbasert. Det er krav om aktiv deltakelse fra deg som er student i form av innlegg på seminar. Arbeidsformene legger stor vekt på problematisering, kritisk refleksjon og diskusjon. Vi kommer tilbake med mer informasjon om samlingsdatoer.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning samfunnsfag og KRLE.

Semester
Høst

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærer- eller yrkesfaglærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller videregåande opplæring
  • Minst 60 studiepoeng i et samfunnsvitenskapelig fag, historie eller religion/KRLE

Søknadskode
3644

MDIP502F Ledelse av yrkesrelevant opplæring i fremtidens skole og arbeidsliv

Innhold
I dette emnet fokuserer vi på arbeidslivets fremtidige kompetansebehov. Det skal gi deg som er lærer et grunnlag for valg av innhold og arbeidsmåter til en interessedifferensiert fag- og yrkesopplæring.

Vi vil ha et særlig pedagogisk og didaktisk fokus på utfordringene de yrkesfaglige utdanningsprogrammene har for å imøtekomme intensjonene i nasjonale retningslinjer.

Du vil gjennom en utforskende tilnærming lære å reflektere kritisk over sentrale yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger i fremtidens skole og arbeidsliv.

Les mer i emneplanen.

Praktisk informasjon
Studiet er bygget opp rundt fysiske samlinger. Det blir vekslet mellom forelesninger, drøftinger og refleksjon i grupper. Vi kommer tilbake med mer informasjon om samlingsdatoer. 

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning yrkesdidaktikk.

Semester
Høst

Opptakskrav
Yrkesfaglærerutdanning, eller PPU for yrkesfag med bakgrunn i enten fag-/svennebrev eller yrkesrettet bachelorgrad.

Søknadskode
3645

MDIP504 Vitenskapsteori og metode ved Master i didaktiske praksiser

Innhold
Ønsker du mer innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske tradisjoner knyttet til forskning om utdanning? Trenger du mer kunnskap før du velger metode til eget masterprosjekt? Ved å studere vitenskapsteori og metode vil du få mer generell kunnskap og bli oppdatert på nyere forskning innenfor fagfeltet. Etter studiet vil du kunne vurdere og reflektere over ny forskning relatert til egne masterprosjekt eller egen yrkespraksis innenfor utdanningsfeltet.

Både kvalitative og kvantitative forskningsmetodiske tilnærminger vil bli vektlagt.

Les mer i emneplanen om hva du lærer.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, alle studieretninger.

Semester
Høst

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærer- eller yrkesfaglærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller vidaregåande opplæring
  • Minst 60 studiepoeng i et av undervisingsfagene masteren tilbyr som studieretning

Eller

  • Yrkesfaglærerutdanning, eller PPU for yrkesfag med bakgrunn i enten fag-/svennebrev eller yrkesrettet bachelorgrad

Søknadskode
3643, 3644 eller 3645

MPUV502B IKT i læring 2 - Skapende arbeid med digitale verktøy

Innhold
Dette emnet gir deg avansert og inngående forståelse i bruk av ulike typer digitale utviklingsvertøy for skapende arbeid i fag og tverrfaglige prosjekt. Det legges vekt på forskingsmetoder og læringsteorier relatert til digitale utviklingsverktøy og pedagogisk bruk av IKT i opplæring. 

Som student vil du få innsikt i koding og algoritmisk tankegang med utgangspunkt i faglige og tverrfaglige problemstillinger. Du vil også få opplæring i bruk av utviklingsverktøy, koding og algoritmisk tankegang som pedagogisk redskap og metode.

Les mer i emneplanen.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i praktisk utdanningsvitenskap, studieretning IKT i læring.

Semester
Høst

Opptakskrav
Fullført og bestått lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, eller relevant bachelorgrad.

Søknadskode
3646

MPUV504 Vitenskap og metode ved Master i praktisk utdanningsvitskap

Innhold
Ønsker du mer innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske tradisjoner knyttet til forskning om utdanning? Trenger du mer kunnskap før du velger metode til eget masterprosjekt? Ved å studere vitenskapsteori og metode vil du få mer generell kunnskap og bli oppdatert på nyere forskning innenfor fagfeltet. Etter studiet vil du kunne vurdere og reflektere over ny forskning relatert til egne masterprosjekt eller egen yrkespraksis innenfor utdanningsfeltet.

Både kvalitative og kvantitative forskningsmetodiske tilnærminger vil bli vektlagt.

Les mer i emneplanen om hva du lærer.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i praktisk utdanningsvitskap, alle studieretninger.

Semester
Høst

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærer- eller yrkesfaglærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller vidaregåande opplæring

eller

  • Fullført og bestått barnehagelærarutdanning

eller

  • Fullført og bestått relevant bachelor/cand. mag.-utdanning

Søknadskode
3646

 

Enkeltemner som tilbys for lærere våren 2026

Didaktiske praksisar retta mot undervisning i kroppsøving og mat og helse

Innhold
I emnet vert det teke opp eit utval didaktiske problemstillingar i kroppsøving og mat- og helse med vekt på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Studentane vel enten kroppsøving eller mat og helse som fokusområde for emnet. Studentar som rettar seg inn mot enten kroppsøving eller mat og helse vil få meir vekt på tema som ulike didaktiske tilnærmingar til undervisning i faget, læring og danning, arbeidsmåtar og lærarrolla.

Praktisk informasjon
Samlingsdatoar (Bergen campus)
05. - 07. februar
02. - 04. april

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning kroppsøving, mat og helse.

Semester
Vår

Opptakskrav

  • Minst 60 studiepoeng i anten kroppsøving eller mat og helse

Globalisering og utdanning

Innhold
Dette emnet tilbyr en forbedret forståelse av globaliseringsprosesser og utstyrer deg med evnen til å diskutere globale problemstillinger på et høyt faglig nivå. Du vil utforske hvordan globalisering påvirker ulike nivåer og kontekster, spesielt utfordringene utdanningssystemer står overfor, inkludert praktisk fagdidaktisk arbeid. Studiet setter også et kritisk søkelys på sammenhengen mellom utvikling og utdanning, kjønn og utdanning, samt regionale utfordringer. Skaff deg kunnskap om globale utdanningsspørsmål og bidra til å forme fremtidens undervisning i en stadig mer globalisert verden.

Praktisk informasjon

Samling 1 todagers fysisk: 22-23 jan.
 
Saml.2: 20 feb. Halvdag digital, 14-18
 
Saml.3: 20 mars. Halvdag digital, 08-12
 
Saml.4: 23-24 april. Todagers fysisk
 

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning samfunnsfag og religion.

Semester
Vår

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærer- eller yrkesfaglærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller videregåande opplæring
  • Minst 60 studiepoeng i et samfunnsvitenskapelig fag, historie eller religion/KRLE
 

Refleksiv profesjonsledelse innen yrkesdidaktisk arbeid

Innhold
Dette masteremnet hjelper studentene å utvikle analytiske ferdigheter og teoretisk refleksjon for å styrke yrkesdidaktisk kompetanse. Studentene vil bli utstyrt med verktøy som motiverer til læring og utvikling både på individ- og organisasjonsnivå i skole og arbeidsliv. Emnet fokuserer på internasjonal og norsk forskning, med vekt på læringsledelse og demokratiske, bærekraftige læreprosesser som fremmer elevenes og lærlingenes autonomi. Gjennom praksisnære tilnærminger, kritisk refleksjon og vurdering av læringsresultater, vil studentene skape inkluderende læringsmiljøer preget av gjensidig respekt og likeverd.

Praktisk informasjon

Samlingsdatoar (Bergen campus):
29.-30. januar
12.-13. mars
2.-3. april
 
Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning yrkesdidaktikk.
 

Semester
Vår

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærar- eller yrkesfaglærarutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller vidaregåande opplæring.
  • Yrkesdidaktikk: Yrkesfaglærarutdanning, eller PPU for yrkesfag med bakgrunn i anten fag-/svennebrev eller profesjonsretta bachelorgrad  
 

Matematikk- og naturfagdidaktikk i praksisfeltet

Innhold
Emnet tar for seg hvordan matematisk og naturfaglig innsikt kan oppnås gjennom ulike tilnærminger til bevis, argumentasjon og problemløsning. Studentene skal utvikle forståelse for hvordan legge til rette for elevers faglige utvikling av språkbruk, argumentasjon og samtaler. Bevissthet rundt egne faglige læreprosesser blir vektlagt.

Praktisk informasjon
Samlingsdatoar (Bergen campus)
29. - 31. januar 
19. - 21. mars

Nettundervisning
16. januar (fra kl. 15.00)
19. februar (fra kl. 15.00)
9. april (fra kl. 15.00)

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser, studieretning matematikk og naturfag.

Semester
Vår

Opptakskrav

  • Fullført og bestått lærer- eller yrkesfaglærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæring og/eller videregåande opplæring
  • Minst 60 studiepoeng i matematikk eller naturfag

Didaktiske praksisar

Innhold
Dette emnet gir deg verktøyene for å skape dynamiske og relevante læringsmiljøer, tilpasse undervisningen til elevens behov og forstå de bredere politiske og økonomiske rammene som påvirker utdanningssystemet. Sentrale undervisningstema inkluderer: Generell Didaktikk og Utdanningspolitikk: Få en dyp forståelse av historiske og systematiske overblikk over didaktiske tradisjoner, teorier og modeller. Lær hvordan utdanningssystemet og skolen utvikler og bruker didaktisk kunnskap. Diskuter utdanningspolitiske og økonomiske styringsinstrumenter og deres konsekvenser for undervisningspraksis.

 
Didaktisk Læreplanarbeid - Læreren og Eleven: Fokuser på praktisk didaktisk læreplanarbeid og utforsk sammenhenger mellom dannelse og spesifikk fagkunnskap. Lær om fagdidaktiske modeller og teorier, individuelt tilpasset undervisning, og utforming av praktiske undervisningsopplegg. Engasjer deg i organisering og implementering av fagfornyelsen.
 
Didaktikk fra Elevperspektiv: Sett eleven i sentrum for læringsprosessen og utvikle deres evne til selvstendig og kritisk tenkning. Utforsk dybdelæring, elevmedvirkning og læringsglede gjennom praktiske undervisningsopplegg. Få mulighet til å observere, vurdere og reflektere over egen og andres undervisning.
 
Praktisk informasjon
Samlingsdatoar i Bergen
13.-15. januar
10.-12. februar (studentane skriv oppgåve)
31.mars-02. april
 

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i didaktiske praksiser.

Semester
Vår

Opptakskrav
Fullført og bestått lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, eller relevant bachelorgrad.

IKT i læring 1 - Digital teknologi i pedagogisk utviklingsarbeid

Innhold
Ønsker du å mestre pedagogisk utviklingsarbeid med digital teknologi? Dette emnet gir deg avansert kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av digitale læremidler. Du vil lære om relevante læringsteorier og forskningsperspektiver, samt utvikle digitale læringsressurser innen en faglig kontekst. Fokusområder inkluderer digital teknologi sett i et samfunnsperspektiv, med vekt på demokrati, medborgerskap, folkehelse og livsmestring. Du vil også utvikle digital kompetanse og profesjonsetisk refleksjon, samt lede utviklingsarbeid i læringsmiljøer.

Praktisk informasjon

Samlingsdatoar (Stord campus)

Samling 1:  30.-31. januar
Samling 2: 24.-25. april
 

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i praktisk utdanningsvitenskap, studieretning IKT i læring.

Semester
Vår

Opptakskrav
Fullført og bestått lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, eller relevant bachelorgrad.

 

Leiing 1 - Leiing og leiarroller i utdanning og oppvekstsektoren

Innhold
Ønsker du å bli en ledende kraft i utdannings- og oppvekstsystemet? Dette emnet gir deg innsikt i lederskap, lederroller og nøkkelprosesser, samt mandatene for disse rollene i politikk, lovverk og planverk. Lær om organisasjons- og profesjonsetikk, utvikle din egen lederrolle, og håndter spenninger i ledelsesutøvelsen. Med fokus på analyse- og dokumentasjonskompetanse, får du verktøyene til å drive og utvikle enheter både innenfor og på tvers av utdanningssystemet. Ta steget mot en banebrytende lederrolle og skap fremtidens læringsmiljø!

Praktisk informasjon
Samlingsdatoar (Bergen)
05.-06. februar
12.-13. mars
23.-24. april

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i praktisk utdanningsvitenskap, studieretning Leiing og profesjonsutvikling i utdanningssektoren.

Semester
Vår

Opptakskrav
Fullført og bestått lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, eller relevant bachelorgrad.

Undervisning og ledelse i en digital utdanningskontekst

Innhold
Ønsker du å mestre digitale verktøy for undervisning og læring? Dette emnet gir deg kunnskap og ferdigheter i bruk og tilrettelegging av digitale hjelpemidler med fokus på spesialpedagogikk og profesjonsfaglig digital kompetanse. Du lærer å anvende digitale verktøy didaktisk, reflektere over deres bruk med hensyn til livsløp og livsmestring, og tilpasse IKT i utdanningskontekster. Vi dekker også etiske problemstillinger knyttet til digitale hjelpemidler i læring. Individuelle læringsaktiviteter og veiledning vil være tilpasset din studieretning. Bli ekspert på digital pedagogikk og skap fremtidens læringsmiljø!

Praktisk informasjon
Samling 1:  27.-29. januar

Nettmøter: Totalt 8 i perioden veke 6-14
 
Samling 2: 07.-09. april
 

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i praktisk utdanningsvitenskap, studieretning IKT i læring.

Semester
Vår

Opptakskrav
Fullført og bestått lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, eller relevant bachelorgrad.

 

Enkeltemner som tilbys for barnehagelærere

Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag

Innhold
Sentralt i emnet står forskningsbasert utforsking av barnehagelærerens profesjonsoppdrag. Profesjonsoppdraget analyseres i lys av profesjonsteori, internasjonal forskning og i pågående debatter.

Det vil jobbes både med klassiske og nyere pedagogiske og didaktiske tekster som tar fatt i samfunnsutfordringer for barnehagelærere og profesjonens bakgrunn i internasjonale, historiske og nåtidige forestillinger om barn og barndom. Også barnehagefaglige kjernebegrep som barns utvikling, lek, omsorg, læring og danning vil bli kritisk utforsket i ulike tekster.

Les mer i emneplanen.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i barnehagekunnskap.

Semester
Høst

Opptakskrav

  • Bachelorgrad i barnehage- eller førskolelærerutdanning
  • Karaktersnitt på minst C

Søknadskode
3647

Ledelse av kvalitetsutvikling i barnehagen

Innhold
Emnets hovedmål er å bidra til nytenking og nyskaping av pedagogisk ledelse av kvalitetsutviklingsarbeid fra forskingsbaserte og praktisk utforskende innfallsvinkler. Som student vil du utvikle sine ferdigheter i å lede personalets læringsprosesser i barnehagen som lærende organisasjon.

Emnet omfatter analyse og kritisk vurdering av begrepet kvalitet ut fra ulike faglige og metodiske perspektiv.

Les mer i emneplanen.

Studieprogram
Dette emnet er en del av studiet Master i barnehagekunnskap.

Semester
Vår

Opptakskrav

  • Bachelorgrad i barnehage- eller førskolelærerutdanning
  • Karaktersnitt på minst C

Søknadskode
3647

Andre interessante studietilbud

Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs