Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk». Målgruppen for modulen er ansatte som er interessert i å bruke VR til undervisning.
Modulbeskrivelse
Virtuell realitet (VR) kan være et nyttig verktøy for studentenes læring, men det kan være utfordrende å avgjøre om denne digitale ressursen er relevant for undervisningen din. Undervisning i teknologirike miljøer krever at foreleseren besitter faglig, pedagogisk og teknologisk kompetanse.
Nøkkelbegrep
- Virtuell realitet (VR)
- Digital teknologi
- Teknologisk kompetanse
- VR i undervisning
Organisering av modulen
Selvstudie, to fysiske samlinger, to arbeidskrav.
Læringsplattform: Canvas
Læringsutbyttebeskrivelse
Kunnskaper:
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av utvidet virkelighet (XR), med fokus på VR i undervisning
- Kandidaten har god kunnskap om VR og relevans i utdanning
- Kandidaten har satt seg inn i relevant forskningslitteratur om bruk av VR
Ferdigheter:
- Kandidaten kan bruke VR-briller
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan finne og kritisk vurdere relevans av VR i egen undervisning
Læringsaktiviteter
Modulen har to fysiske samlinger. Før samlingene er det lagt opp til selvstudie (videoforelesninger, lese faglitteratur, diskusjonsforum). I de fysiske samlingene vil utprøving av VR-briller stå sentralt.
Fysiske samlinger på Kronstad:
- Første samling: 22. januar, kl. 09.00-12.00
- Andre samling: 18. februar, kl. 09.00-12.00
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1 og 2: Låne VR-briller i Læringslab. Innlegg i diskusjonsforum og svare på andre innlegg (det publiseres vurderingskriterier i Canvas).
Vurdering
For å bestå modulen må kandidaten delta i undervisningsaktiviteter på samlingene (2 samlinger) og få arbeidskravene godkjent (2 arbeidskrav).
Hvis kandidaten ikke kan delta på en samling, vil arbeidskravene være godkjent i to påfølgende semester, gitt at kurset går.
Litteratur
Di Natale, A. F., Repetto, C., Riva, G., & Villani, D. (2020). Immersive virtual reality in K‐12 and higher education: A 10‐year systematic review of empirical research. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2006–2033. https://doi.org/10.1111/bjet.13030 Simon-Liedtke, J. T. and Baraas, R. (2022). Towards eXtended Universal Design. In: Garofolo, I., Bencini, G. and Arenghi, A. (Eds). Studies in Health Technology and Informatics. IOS Press. [Online]. Available at: doi:10.3233/SHTI220865 [Accessed 7 December 2023]
Anbefalt litteratur
Madary, M. and Metzinger, T. K. (2016). Recommendations for Good Scientific Practice and the Consumers of VR-Technology. Frontiers in Robotics and AI, 3. [Online]. Available at: doi:10.3389/frobt.2016.00003 [Accessed 13 October 2021].