Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Modulbeskrivelse
Har studentene dine dårlige erfaringer med gruppearbeid? Synes du at det er utfordrende å legge til rette for gode gruppeprosesser? Hvorfor skal vi egentlig drive med gruppelæring? Og er det mulig å øke sannsynligheten for at studentene får positive læringsopplevelser og økt læringsutbytte gjennom å samarbeide?
I denne modulen får du en introduksjon til grunnleggende prinsipper for gruppelæring og en praktisk innføring i å legge til rette for forskningsbasert gruppelæring. I løpet av modulen får du prøve ut og evaluere ulike gruppelæringsteknikker i egen undervisning, og diskutere disse erfaringer med andre som underviser i høyere utdanning.
Modulen er relevant for undervisning som foregår både digitalt og på campus, og henvender seg til undervisere som ønsker en bevisst tilnærming til gruppelæring i egen undervisning.
Nøkkelbegrep
- Samarbeidslæring
- Samarbeidslæringsprinsipper
- Undervisningstransparens
- Samarbeidsstrukturer
- Studentaktiv læring
- Generiske ferdigheter
- Tilhørighet
- Profesjonsutvikling
- Forskningsbasert undervisning
Læringsutbytte
Etter gjennomført modul kan deltakerne:
- Beskrive et variert repertoar av teknikker som kan legge til rette for gruppelæring.
- Forklare prinsipper for gruppelæring og hvordan disse prinsippene kan guide tilrettelegging av gruppelæring.
- Forstå hvordan kunnskap om gruppelæring kan fremme egen profesjonsutvikling og undervisningskvalitet, samt studentenes læring og tilhørighet.
- Legge til rette for og evaluere gruppelæring i egen undervisning.
Læringsaktiviteter
Modulen består av ett førarbeid, tre samlinger og to mellomarbeid:
- Før samling 1: Deltakerne leser en kort tekst om en spesifikk måte å strukturere et gruppearbeid på og lager en presentasjon av teksten (5-10 min).
- På samling 1: Gruppelæring introduseres som en forskningsbasert undervisningsmetode, og det gis eksempler på teknikker som kan legge til rette for gode gruppeprosesser i høyere utdanning. I grupper legger dere frem ulike spesifikke måter man kan strukturere gruppearbeid på (førarbeid til samling 1).
- Mellom samling 1 og 2: Deltakerne leser litteratur om gruppelæring og lager en presentasjon (10-15 min.) om hvordan dere kan legge til rette for forskningsbasert gruppelæring i et selvvalgt undervisningsemne.
- På samling 2: Deltakerne legger frem og får tilbakemelding på presentasjonen. Videre vil vi diskutere hvordan en forskningsbasert og bevisst tilnærming til gruppelæring kan fremme egen profesjonsutvikling og undervisningskvalitet, samt studentenes læring og tilhørighet.
- Mellom samling 2 og 3: Deltakerne prøver ut forskningsbasert gruppelæring i egen undervisningspraksis. Om deltakere ikke har egen undervisning i løpet av modulen, kan de eventuelt diskutere hvordan man kan implementere gruppelæring i egne emner med kollegaer innen eget fagområde. Dette skal være utgangspunkt for en presentasjon (10-15 min.), hvor dere drøfter erfaringene med og mulige konsekvenser av å implementere gruppelæring i ditt emne.
- På samling 3: Deltakerne legger frem og får tilbakemelding på presentasjonen og vi vil diskutere videre bruk av gruppelæring i egen undervisning.
Vurdering
Utover deltakelse på alle tre samlinger, må deltakerne:
- Legge frem tre korte presentasjoner, en på hver av de tre samlingene.
- Gi muntlig tilbakemelding på presentasjonen til to av meddeltakerne, både på samling 2 og 3.
Organisering av modulen
Form: Fysiske seminarer. Forberedelse før, utprøving mellom, og presentasjoner på seminarer.
Læringsplattform: Canvas
Sted: Kronstad, Bergen
Samlinger
- Samling 1: Uke 35, tirsdag 27. august 12.00-15.30
- Samling 2: Uke 37, tirsdag 10. september 12.00-15.30
- Samling 3: Uke 46, tirsdag 12. november 12.00-15.30
Litteratur
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (2014). Cooperative learning: Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4), 85-118
Millis, B. (2010). Cooperative Learning in Higher Education: Across the Disciplines, across the Academy. Taylor and Francis (tilgjengelig online v/ HVL sitt bibliotek)
Møgelvang, A. (2023). Cooperative learning in Oceanography. Oceanography, https://doi.org/10.5670/ oceanog.2023.302.
Oakley, B., R.M. Felder, R. Brent, and I. Elhajj. (2004). Turning student groups into effective teams. Journal of Student Centered Learning 2(1):9–34.