Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Lærerutdanning og 2 år relevant praksis.
3-årig bachelorutdanning innen helse- og sosialfag vil bli vurdert.
Søknadskode i lokalt opptak
8973
Hvordan søke:
- Logg inn i Søknadsweb
- Velg opptak "Videreutdanning og halvtårsstudium"
- Så velger du "Videreutdanning vår"
- Velg studiet du vil søke på fra listen (se studietypenummer over).
- Trykk på "Legg til" og "Send inn søknad"
- Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet
- Trykk "Neste" for å gjøre ferdig søknaden.
Om å søke opptak til HVL
Hvorfor studere livsmestring i et tverrfaglig perspektiv?
En dypere forståelse for samfunnsutfordringer gir deg muligheten til å tilpasse undervisningen slik at den bedre møter elevenes hverdag. Dette kan bidra til økt engasjement og læring. Kunnskap om samfunnsutfordringer er verdifullt og stadig mer etterspurt i utdanningssektoren.
Hva lærer du?
De tre tverrfaglige temaene i den norske læreplanen (LK20) tar utgangspunkt i «aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats både hos enkeltmenneske og fellesskapet». Disse samfunnsutfordringene har sammenheng med livskvalitet og fremtidsutsikter, både for enkeltmennesker og for vårt samfunn. En sentral problemstilling i dette emnet er hvordan skolen kan knytte utfordringer og dilemmaer til elevens livsverden, både i deres nærmiljø, så vel som til nasjonale og globale forhold.
Emnet utforsker sammenhengen mellom folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling.
Gjennom teori og praktiske eksempler ser vi på hvordan skolen kan belyse disse temaene i et helhetlig perspektiv, både gjennom undervisning i hvert
enkelt fag og i arbeid på tvers av fag.
Målgruppe
Målgruppen for videreutdanningen er lærere, skoleledere og andre som arbeider i grunnskolen og i videregående opplæring.
Undervisningsform
Studiet er organisert med en blanding av digitale og fysiske samlinger. Kurset vil starte i midten av høstsemesteret, og avsluttes med eksamen midt i vårsemesteret.
De digitale samlinger gjennomføres fire ganger, og er en gjennomgang av innholdet i hver av de fire modulene. Disse samlingene blir i Zoom, og gjennomføres på kveldstid.
De fysiske samlingene gjennomføres tre ganger på campus Bergen, og alle tre samlingene varer en hel dag. De fysiske samlingene vil inneholde varierte læringsaktiviteter, som forelesninger og presentasjoner, samt
samarbeidsoppgaver, gruppeframlegg, praktiske øvelser og andre studentaktive læringsaktiviteter. Refleksjon og erfaringsdeling vil stå sentralt i studiet.
Mellom samlingene vil studentene ha læringsaktiviteter de skal gjennomføre individuelt, i grupper eller på eget arbeidssted. Læringsplattformen Canvas vil bli brukt til kommunikasjon mellom faglærere og studenter.
Hvordan er studiet bygd opp?
Studiet er bygd opp rundt fire moduler:
1. Kontekst - «aktuelle samfunnsutfordringer» i læreplanen: Utdyping av bakgrunnen for at «aktuelle samfunnsutfordringer» kom inn overordnet del av læreplanen (LK20), om innholdet i de tre tverrfaglige temaene, og om erfaringer som er gjort i norsk skole med LK20.
2. Livskvalitet - en begrepsgjennomgang: Ulike faglige perspektiver på hva livskvalitet er, og hva som påvirker livskvalitet livsmot og fremtidsutsikter, både hos den enkelte og i et større fellesskap.
3. Kollektive livsfortellinger i vår tid: Kulturelle trender og aktuelle utviklingstrekk er med på å forme fortellinger om livet igjen som preger forventinger til livet, til hverandre og til samfunnet som skapes i
fellesskap. Hvilke ulike innfallsvinkler bruker vi til å definere problemforståelser og mulige løsninger eller tiltak?
4. Konkrete eksempler på potensiale i tverrfaglig læring: Det finnes mange ulike eksempler på hvordan profesjonsfellesskapet kan arbeide med livskvalitet og framtidsforventninger i et tverrfaglig og helhetlig perspektiv. Denne modulen gir mulighet til å konkretisere tematikken i studentenes egen arbeidshverdag, enten gjennom et arbeid rettet mot sitt kollegafellesskap eller sin egen elevgruppe.
Studiet har et utviklings- og praksisorientert fokus med vekt på videreutvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Dette forutsetter egenaktivitet på og mellom samlingene, i tillegg til noe samarbeid i grupper mellom samlingene.
Samlinger
Kurset starter i januar 2025 (uke 2), og avsluttes med eksamen i mai 2025 (uke 19).
De digitale samlinger gjennomføres fire ganger, og er en gjennomgang av innholdet i hver av de fire modulene. Samlingene blir i Zoom, og gjennomføres på kveldstid (kl. 18.00 – 20.00) følgende torsdager: 9. januar 2025, 6. februar 2025, 13. mars 2025, 10. april 2025.
De fysiske samlinger gjennomføres tre ganger på HVL på Kronstad (Bergen), og alle tre samlingene varer en hel dag (kl. 10 – 16). Disse dagsamlingene er lagt til følgende torsdager: 16. januar 2025, 13. februar 2025, og 20. mars 2025
Arbeidskravene på studiet er tett knyttet opp til samlingsdagene, vi oppfordrer derfor til oppmøte på alle samlinger.
Pensum
Du vil få mer informasjon om pensum ved studiestart.
Eksamensform
Fire arbeidskrav og en muntlig eksamen, individuelt eller i gruppe.
Studieavgift og betaling
Merk: Studier med studieavgift har ekstra krav og vilkår knyttet til seg, og du må derfor lese godt gjennom reglene for studier med studieavgift.