Studieplan - Marinteknikk
Hausten 2015
Marinteknikk omhandler beregning, konstruksjon, bygging, drift og vedlikehold av skip og marine konstruksjoner. I studiet brukes dataprogrammer i stor utstrekning i forbindelse med beregning og konstruksjon. Høgskolen har eget marinlaboratorium med en 50 meter lang slepetank for utprøving av skipsmodeller. Modelltanken nyttes for å anskueliggjøre teori og til å verifisere resultater fra beregninger.
Utdanningen har god kontakt med industrien i regionen, blant annet ved at studentene får anledning til å utføre oppgaver i samarbeid med industrien.
Bachelorstudiet i marinteknikk følger forskrift om rammeplanen for ingeniørutdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 3. februar 2011. Marinteknikk er en studieretning under fagfeltet maskin.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått utdanning skal en kandidat ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har grunnleggende kunnskaper om konstruksjon og/eller produksjon, materialer og kunnskap innen helhetlig system- og produktutvikling, marine stålkonstruksjoner, hydrodynamikk og marinteknikk.
- har grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap og relevante samfunns- og økonomifag og hvordan disse integreres i system- og produktutvikling, konstruksjon og produksjon.
- har kunnskap om fagets historie, utvikling og ingeniørens rolle i samfunnet. Kandidaten har kunnskap om konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi.
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid, relevant metodikk og arbeidsmåte innen eget fagfelt.
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis.
Ferdigheter
- kan anvende kunnskap i matematikk, fysikk, kjemi og teknologiske emner for å formulere, spesifisere, planlegge og løse tekniske problemer på en velbegrunnet og systematisk måte. Kan anvende kunnskap innen marinteknikk til å vurdere, styrkeberegne og konstruere ulike flytende konstruksjoner knyttet til akvakultur, marine operasjoner eller oljenæring.
- behersker utviklingsmetodikk, og kan anvende programmer for modellering/simulering og kan realisere løsninger og systemer.
- kan identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter, eksperimenter og simuleringer, samt analysere, tolke og bruke framkomne data, både selvstendig og i team.
- kan finne, vurdere og utnytte teknisk viten på en kritisk måte innen sitt område, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig.
- kan bidra til nytenkning, innovasjon, kvalitetsstyring og entreprenørskap ved utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger.
Generell kompetanse
- har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.
- kan bidra i formidling av ingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser.
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon.
- kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Innhald
Marinteknikk omhandler beregning, konstruksjon, bygging, drift og vedlikehold av skip og marine konstruksjoner. I studiet brukes dataprogrammer i stor utstrekning i forbindelse med beregning og konstruksjon.
Høgskolen har eget marinlaboratorium med to modelltanker: en sirkulasjonstank for studier av strømning rundt legemer, og en 50 meter lang slepetank for utprøving av skipsmodeller. Modell- og sirkulasjonstanken nyttes for å anskueliggjøre teori og til å verifisere resultater fra beregninger.
Arbeidsformer
Teoriundervisningen skjer i klasserom og auditorier. I tillegg til forelesninger, gruppearbeid og problembasert læring, har emnene innslag av regneøvinger, laboratorieøvinger, semester- og prosjektoppgaver. I emner som har semester- og prosjektoppgaver, vil oppgavene ofte bli vurdert i kombinasjon med muntlig eller skriftlig eksamen.
I beskrivelsen av de enkelte emnene er det angitt om emnet har obligatoriske arbeidskrav. Siktemålet med obligatorisk arbeidskravene er ferdighetstrening av studenten. Oppgavene fokuserer på samspillet mellom teoriforelesninger og praktiske øvelser, og er et sentralt virkemiddel for innarbeidelse av arbeidsmetodikk. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Det er obligatorisk fremmøte til laboratorieøvingene, men ikke til forelesningene.
Ekskursjoner inngår i enkelte emner og i avgangsklassene.
Språk
Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men inntil 30 studiepoeng av bachelorutdanningen kan ha undervisning på engelsk
Vurderingsformer
Den vanligste vurderingsform er skriftlig eksamen med bokstavkarakter. I enkelte emner blir karakteren fastsatt etter en samlet vurdering av semester- eller prosjektarbeidene og en skriftlig eller muntlig eksamen. Innlevert rapport brukes også som grunnlaget for fastsetting av karakter. Detaljert informasjon om dette er gitt i emnebeskrivelsen av hvert enkelt emne.
Internasjonalisering
Det er spesielt lagt til rette for studentutveksling i 5. semester.
Utvekslingspartnere
Danmark | Technical University of Denmark
Polen | Cracow University of Technology 'Tadeusz Koúciuski'
Spania | Polytechnic University of Valencia
Storbritannia og Nord-Irland | University of Strathclyde
USA | San Diego State University, California State University
Mål
Målet er å utdanne ingeniører med høyt faglig nivå innen det marine fagområdet. Utdanningen har god kontakt med industrien i regionen, blant annet ved at studentene får anledning til å utføre oppgaver i samarbeid med industrien.
Organisering
Utdanningen er treårig og hvert studieår er inndelt i to semester. I hvert semester tar studenten normalt 3 emner som samlet utgjør 30 studiepoeng.
Studiet er et fulltidsstudium med gruppearbeid og obligatoriske innleveringer, og dermed ikke spesielt tilrettelagt for deltid.
Hovedelementene i bachelorprogrammet bygger på rammeplan for ingeniørutdanning
Fellesemner, 30 studiepoeng
Programemner, 50 studiepoeng
Tekniske spesialiseringsemner, 70 studiepoeng
Valgfrie emner, 30 studiepoeng
Fellesemner omfatter 30 studiepoeng emner felles for de ulike ingeniørutdanningene, og består av grunnleggende matematikk, samfunnsfag (økonomi, prosjektledelse, entreprenørskap og etikk), samt innføring i ingeniørfaglig arbeid.
Programemner omfatter 50 studiepoeng i grunnlagsfagene matematikk, realfag, statistikk og måleteknikk, statikk og fasthetslære og materiallære.
Tekniske spesialiseringsemner omfatter 70 studiepoeng og gir spesialisering innen dynamikk, fluidmekanikk, marine stålkonstruksjoner, hydrodynamikk og generell marinteknikk.
I de tekniske spesialiseringsemner inngår Bacheloroppgaven, som er en selvstendig metode- og problemorientert oppgave med utgangspunkt i et realistisk teknisk eller administrativt problem der det kreves kunnskaper og ferdigheter fra sentrale områder i studiet som studentene har vært gjennom i løpet av de 5 første semestrene. Oppgaven kan være et samarbeid med arbeidslivet, eller den kan inngå i instituttets satsing på forskning og utvikling. Oppgaven er normalt et samarbeid mellom to eller tre studenter, og bygger gjerne på spesialiseringen fra de to siste semestrene. Bacheloroppgaven har et omfang på 20 studiepoeng.
Valgfrie emner omfatter 30 studiepoeng som skal bidra til faglig spesialisering, enten i bredden eller dybden.
Krav om progresjon i studieprogrammet
For å få starte på arbeidet med bacheloroppgaven må studenten ha bestått eksamen i emner som utgjør minst 120 studiepoeng, inkludert alle emner fra første klasse og eventuelle fordypningsemner. Dispensasjon fra denne regelen kan gis etter gjennomført utdanningssamtale.