Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Du må ha godkjent lærerutdanning og tilgang til en klasse der praksisrelaterte oppgaver kan utføres. Du må også være tilsatt i en undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres. Du trenger ikke høyere utdanning innen IKT i læring som grunnlag for opptak.
- Fullført lærerutdanning
- Du må ha tilgang på en klasse i det faget/fagområdet du velger i den fagdidaktiske modulen
Opptaket behandles av USN
Du finner også informasjon om denne utdanningen på nettsidene til USN.
Om å søke opptak til HVL
Hvorfor studere Profesjonsfaglig digital kompetanse?
KI (kunstig intelligens) er et område som vokser raskt, og gir oss muligheten til å løse utfordringer på nye og innovative måter. KI vil derfor spille en viktig rolle i skole og samfunnsliv. I en verden som stadig blir mer digital, er det viktig at lærere styrker både sin digitale og KI-kompetanse for å møte skiftende krav i utdanningssektoren.
Hva lærer du?
Studiet er 100 % nettbasert og består av to emner på 15 studiepoeng hver:
- En grunnleggende del om profesjonsfaglig digital kompetanse.
- Fagdidaktikk og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Målgruppe
Lærere som trenger ny kunnskap for å undervise i en digitalisert skole.
Undervisningsform og nettøkter
Undervisningen er asynkron (opptak på nett) og med veiledning i sann tid etter avtale.
Opplegget inneholder forelesinger, video, veiledning, nettdiskusjoner, nettbaserte ressurser, øvingsoppgaver, arbeid med digitale og praksisbaserte oppgaver (individuelt og i grupper), studentpresentasjoner og respons på medstudenters faglige bidrag. Faglærere og studenter samarbeider via læringsplattformen Canvas. Arbeidskrav vil inngå i arbeidet med emnet.
Mer om de ulike emnene:
Grunnleggende del om profesjonsfaglig digital kompetanse
Emne 1, høst: En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer har forståelse for hvordan den digitale utviklingen endrer og utvider innholdet i fagene. Læreren har innsikt i hvordan integrering av digitale ressurser i læringsprosesser kan bidra til å nå kompetansemål i fag og ivareta de fem grunnleggende ferdighetene. Som forutsetning for dette trenger læreren å utvikle egne grunnleggende digitale ferdigheter. Samtidig trenger læreren innsikt i hva elevenes digitale ferdigheter innebærer og hvordan de kan utvikles i fagene
Emnet består av følgende temaområder: Fag og grunnleggende ferdigheter, Skolen i samfunnet, Etikk, Pedagogikk og fagdidaktikk, Ledelse av læringsprosesser, Samhandling og kommunikasjon og Endring og utvikling.
Fagdidaktikk og profesjonsfaglig digital kompetanse
Emne 2, vår: I dette emnet skal du fordype deg i ett av følgende fag/fagområder: norsk, realfag, samfunnsfag og KRLE eller kunst og håndverk.
En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer er en forutsetning for god integrering av digitale læringsressurser i fagene. Læreren har innsikt i hvordan digitale ressurser kan integreres i læringsprosesser for å bidra til å nå kompetansemål og ivareta de fem grunnleggende ferdighetene i fagene. Som forutsetning for dette trenger læreren å utvikle egne grunnleggende pedagogiske og didaktiske kompetanser sammen med utvikling av egne digitale ferdigheter. Samtidig trenger læreren innsikt i hvordan elevene kan motiveres og engasjeres gjennom variasjon med bruk av digitale læringsressurser for å støtte elevenes læringsarbeid, og samtidig bidra til å øke deres digitale faglige kompetanse.
Anbefalt forkunnskap
Du må ha godkjent lærerutdanning og tilgang til en klasse der praksisrelaterte oppgaver kan utføres.
Viktige datoer:
1. februar: Åpner for søking hos Udir
1. mars: Søknadsfrist for tilretteleggingsmidler hos Udir
Pensum
Du vil få mer informasjon om pensum ved oppstart av studiet.
Eksamensform
Vurdering: Mappevurdering (innleveringsmappe med tre mappeelementer).
Arbeidsmengde
Arbeidsmengden er 400 arbeidstimer per semester. 30 studiepoeng skal tilsvare omtrent 800 arbeidstimer. Du kan lese mer om studiepoeng i paragraf 13 på lovdata.no.
Som en konsekvens av hvordan studieåret er bygget opp, kan belastningen i noen perioder også bli større. Av den grunn anbefales du å være tidlig ute med å se på eksamensoppgavene og hvilke arbeidsperioder du kan be om veiledning. I arbeid med mappeelementene må det påregnes at det kan bli en periode med større arbeidsbelastning, selv om det settes av en arbeidsperiode i forkant av eksamensdato som utelukkende er til ferdigstilling av eksamensmappen.
Stipendordning for lærere i skolen
Jobber du i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars. Les mer om tilretteleggingsmidler, vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet på udir.no
Du må sende to søknader i 2025:
En søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering, frist 1. mars.
En søknad til USN via nettsiden PfDK-MOOC (Kompetanse for kvalitet) for opptak, frist 15. april.