Jente sitter foran skjerm og noterer i en bok

Profesjonsfaglig digital kompetanse 1.–10. trinn

Vidareutdanning på bachelornivå

Lærere trenger ny kunnskap for å undervise i en digitalisert skole, og PfDK-MOOC tilbyr dem denne nødvendige kunnskapen. Gjennom dette studiet kan lærere øke elevenes grunnleggende digitale ferdigheter og støtte dem i videre utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse. PfDK-MOOC gir lærere kunnskap om å implementere, vurdere og bruke digital teknologi og metode i undervisningen.

Nettbasert

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Du må ha godkjent lærerutdanning og tilgang til en klasse der praksisrelaterte oppgaver kan utføres. Du må også være tilsatt i en undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres. Du trenger ikke høyere utdanning innen IKT i læring som grunnlag for opptak.

    • Fullført lærerutdanning
    • Du må ha tilgang på en klasse i det faget/fagområdet du velger i den fagdidaktiske modulen

    Opptaket behandles av USN

    Du finner også informasjon om denne utdanningen på nettsidene til USN.

    Om å søke opptak til HVL

    Hvorfor studere Profesjonsfaglig digital kompetanse?

    KI (kunstig intelligens) er et område som vokser raskt, og gir oss muligheten til å løse utfordringer på nye og innovative måter. KI vil derfor spille en viktig rolle i skole og samfunnsliv. I en verden som stadig blir mer digital, er det viktig at lærere styrker både sin digitale og KI-kompetanse for å møte skiftende krav i utdanningssektoren.

    Hva lærer du?

    Studiet er 100 % nettbasert og består av to emner på 15 studiepoeng hver:

    • En grunnleggende del om profesjonsfaglig digital kompetanse.
    • Fagdidaktikk og profesjonsfaglig digital kompetanse.

    Målgruppe

    Lærere som trenger ny kunnskap for å undervise i en digitalisert skole.

    Praktisk informasjon

    Undervisningsform og nettøkter

    Undervisningen er asynkron (opptak på nett) og med veiledning i sann tid etter avtale.

    Opplegget inneholder forelesinger, video, veiledning, nettdiskusjoner, nettbaserte ressurser, øvingsoppgaver, arbeid med digitale og praksisbaserte oppgaver (individuelt og i grupper), studentpresentasjoner og respons på medstudenters faglige bidrag. Faglærere og studenter samarbeider via læringsplattformen Canvas. Arbeidskrav vil inngå i arbeidet med emnet.

    Mer om de ulike emnene:

    Grunnleggende del om profesjonsfaglig digital kompetanse

    Emne 1, høst: En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer har forståelse for hvordan den digitale utviklingen endrer og utvider innholdet i fagene. Læreren har innsikt i hvordan integrering av digitale ressurser i læringsprosesser kan bidra til å nå kompetansemål i fag og ivareta de fem grunnleggende ferdighetene. Som forutsetning for dette trenger læreren å utvikle egne grunnleggende digitale ferdigheter. Samtidig trenger læreren innsikt i hva elevenes digitale ferdigheter innebærer og hvordan de kan utvikles i fagene

    Emnet består av følgende temaområder: Fag og grunnleggende ferdigheter, Skolen i samfunnet, Etikk, Pedagogikk og fagdidaktikk, Ledelse av læringsprosesser, Samhandling og kommunikasjon og Endring og utvikling.

    Fagdidaktikk og profesjonsfaglig digital kompetanse

    Emne 2, vår: I dette emnet skal du fordype deg i ett av følgende fag/fagområder: norsk, realfag, samfunnsfag og KRLE eller kunst og håndverk.

    En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer er en forutsetning for god integrering av digitale læringsressurser i fagene. Læreren har innsikt i hvordan digitale ressurser kan integreres i læringsprosesser for å bidra til å nå kompetansemål og ivareta de fem grunnleggende ferdighetene i fagene. Som forutsetning for dette trenger læreren å utvikle egne grunnleggende pedagogiske og didaktiske kompetanser sammen med utvikling av egne digitale ferdigheter. Samtidig trenger læreren innsikt i hvordan elevene kan motiveres og engasjeres gjennom variasjon med bruk av digitale læringsressurser for å støtte elevenes læringsarbeid, og samtidig bidra til å øke deres digitale faglige kompetanse.

    Anbefalt forkunnskap

    Du må ha godkjent lærerutdanning og tilgang til en klasse der praksisrelaterte oppgaver kan utføres.

    Viktige datoer:
    1. februar: Åpner for søking hos Udir
    1. mars: Søknadsfrist for tilretteleggingsmidler hos Udir

    Pensum

    Du vil få mer informasjon om pensum ved oppstart av studiet. 

    Eksamensform

    Vurdering: Mappevurdering (innleveringsmappe med tre mappeelementer).

    Arbeidsmengde

    Arbeidsmengden er 400 arbeidstimer per semester. 30 studiepoeng skal tilsvare omtrent 800 arbeidstimer. Du kan lese mer om studiepoeng i paragraf 13 på lovdata.no.

    Som en konsekvens av hvordan studieåret er bygget opp, kan belastningen i noen perioder også bli større. Av den grunn anbefales du å være tidlig ute med å se på eksamensoppgavene og hvilke arbeidsperioder du kan be om veiledning. I arbeid med mappeelementene må det påregnes at det kan bli en periode med større arbeidsbelastning, selv om det settes av en arbeidsperiode i forkant av eksamensdato som utelukkende er til ferdigstilling av eksamensmappen.

    Stipendordning for lærere i skolen

    Jobber du i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars. Les mer om tilretteleggingsmidler, vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet på udir.no

    Du må sende to søknader i 2025:

    En søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering, frist 1. mars.
    En søknad til USN via nettsiden PfDK-MOOC (Kompetanse for kvalitet) for opptak, frist 15. april. 

    Hvorfor ta mer utdanning?

    Et arbeidsliv i rask endring, er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler, som etter- og videreutdanning kan gi:

    • Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

    Andre interessante studietilbud

    To elevar i klasserommet

    Ønsker du å styrke din kompetanse som lærer? Her er oversikten over Høgskulen på Vestlandet sine videreutdanninger innen ordningen «Kompetanse for kvalitet».

    Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs