Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Modulbeskrivelse
Studentaktiv læring defineres av Prince (2004) som: “ […] any instructional method that engages students in the learning process. In short, active learning requires students to do meaningful learning activities and think about what they are doing. […] The core elements of active learning are student activity and engagement in the learning process. Active learning is often contrasted to the traditional lecture where students passively receive information from the instructor.”
Flere metastudier viser at studentaktive læring gir bedre læringsresultat enn forelesninger. Vi må derfor sammen arbeide for å utvikle studentaktive
læringskulturer, hvor studentene forventes å involvere seg i eget læringsarbeid. I en slik forventning ligger hva som regnes som «studentaktive læringsformer» og hvordan disse kan praktiseres og vurderes.
Målet med modulen er å få fram betydninger av studentaktive læringsformer i undervisning i høyere utdanning. Dette krever arbeid med og diskusjon om hvilke betingelser studentaktive læringsformer hviler i/bygger på. For å utvikle og evaluere konsekvensen av å bruke studentaktive læringsformer, trengs kunnskap om hva lærerne gjør for å imøtekomme intensjonen med studentaktive læringsformer.
I modulen ønsker vi aktualisere hva dere tenker og gjør i egen undervisning, og
hvordan kunnskap om studentaktive læringsformen kan aktualiseres og bidra inn
i deres arbeid med studentenes læring.
Nøkkelbegrep
- Studentaktiv læring
- undervisning
- problembasert læring
- prosjektbasert læring
- undersøkelsesbasert læring
- kollaborativ læring
Læringsutbytte
- Gjenskape hva som karakteriserer studentaktive læringsformer.
- Forstå hvordan kunnskap om studentaktive læringsformer kan fremme
undervisningskvalitet og læring for studentene over tid. - Forstå hvordan vurdering kan inngå i studentaktive læringsformer.
- Aktualisere studentaktive læringsformer i egen undervisning og vurdere
erfaringene med å gjøre det. - Kunne bruke studentaktive læringsformer i fornying av egen fremtidig
undervisningspraksis.
Læringsaktiviteter
Modulen består av tre digitale møter og to mellomarbeid:
- I det første møte introduseres studentaktiv læring som fenomen, og
eksempel på noen kjente metoder som kan nyttes i undervisning i høyere
utdanning. - Mellom første og andre møte skal dere lage en presentasjon (10-15
min.) om konsekvenser av å aktualisere studentaktive læringsformer i
egen undervisningspraksis. - I det andre møte skal vi diskutere hverandres undervisning i lys av
studentaktiv læring som metode. Dere skal presenterer hvilke
konsekvenser det vil få å aktualisere det i deres fag, og hvordan dette kan
være med å fornye undervisning. - Mellom andre og tredje møte skal dere prøve ut studentaktiv læring i egen
undervisningspraksis, eventuelt diskutere det med kollegier i ditt
fagområde. Dette skal være utgangspunkt for en presentasjon (10-15
min.), hvor dere drøfter konsekvenser av å aktualisere studentaktiv læring
i ditt fag. Hva skjer/kan skje, og hva er veien videre. - I det tredje og siste møte skal vi dele og diskutere muligheter og
begrensninger med å bruke studentaktive læringsformer i egen
undervisning.
Vurdering
- Tilbakemelding på presentasjon av studentaktive læringsformer i egen
undervisningspraksis (medstudenter) - Sluttvurdering: Åpenhet for hva studentaktive læringsformer kan bety for
egen undervisning, og kan dokumentere at du har begynt å arbeid med
det i egen undervisning / eget fagområde.
Organisering av modulen
Tre digitale møter + to mellomarbeid.
Læringsplattform: Canvas
Sted: ZOOM
Digitale samlinger
- Første samling: 02.10.2024, kl. 09.15-12.00
- Andre samling: 23.10.2024, kl. 09.15-12.00
- Tredje samling:04.12.2024, kl. 09.15-12.00