FD6 Undervisning for studentaktiv læring | Vår 25

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Målet med modulen er å få fram betydninger av studentaktive læringsformer i undervisning i høyere utdanning. Dette krever arbeid med og diskusjon om hvilke betingelser studentaktiv læringsformer hviler i/bygger på.

Hopp til

    Påmelding

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Modulbeskrivelse

    Studentaktiv læring defineres av Prince (2004) som: “ […] any instructional method that engages students in the learning process. In short, active learning requires students to do meaningful learning activities and think about what they are doing. […] The core elements of active learning are student activity and engagement in the learning process. Active learning is often contrasted to the traditional lecture where students passively receive information from the instructor.”

    Flere metastudier viser at studentaktive læring gir bedre læringsresultat enn forelesninger. Vi må derfor sammen arbeide for å utvikle studentaktive
    læringskulturer, hvor studentene forventes å involvere seg i eget læringsarbeid. I en slik forventning ligger hva som regnes som «studentaktive læringsformer» og hvordan disse kan praktiseres og vurderes.

    Målet med modulen er å få fram betydninger av studentaktive læringsformer i undervisning i høyere utdanning. Dette krever arbeid med og diskusjon om hvilke betingelser studentaktive læringsformer hviler i/bygger på. For å utvikle og evaluere konsekvensen av å bruke studentaktive læringsformer, trengs kunnskap om hva lærerne gjør for å imøtekomme intensjonen med studentaktive læringsformer.

    I modulen ønsker vi aktualisere hva dere tenker og gjør i egen undervisning, og
    hvordan kunnskap om studentaktive læringsformen kan aktualiseres og bidra inn
    i deres arbeid med studentenes læring.

    Nøkkelbegrep

    • Studentaktiv læring
    • undervisning
    • problembasert læring
    • prosjektbasert læring
    • undersøkelsesbasert læring
    • kollaborativ læring

    Læringsutbytte

    • Gjenskape hva som karakteriserer studentaktive læringsformer.
    • Forstå hvordan kunnskap om studentaktive læringsformer kan fremme
      undervisningskvalitet og læring for studentene over tid.
    • Forstå hvordan vurdering kan inngå i studentaktive læringsformer.
    • Aktualisere studentaktive læringsformer i egen undervisning og vurdere
      erfaringene med å gjøre det.
    • Kunne bruke studentaktive læringsformer i fornying av egen fremtidig
      undervisningspraksis.

    Læringsaktiviteter

    Modulen består av tre digitale møter og to mellomarbeid:

    1. I det første møte introduseres studentaktiv læring som fenomen, og
      eksempel på noen kjente metoder som kan nyttes i undervisning i høyere
      utdanning.
    2. Mellom første og andre møte skal dere lage en presentasjon (10-15
      min.) om konsekvenser av å aktualisere studentaktive læringsformer i
      egen undervisningspraksis.
    3. I det andre møte skal vi diskutere hverandres undervisning i lys av
      studentaktiv læring som metode. Dere skal presenterer hvilke
      konsekvenser det vil få å aktualisere det i deres fag, og hvordan dette kan
      være med å fornye undervisning.
    4. Mellom andre og tredje møte skal dere prøve ut studentaktiv læring i egen
      undervisningspraksis, eventuelt diskutere det med kollegier i ditt
      fagområde. Dette skal være utgangspunkt for en presentasjon (10-15
      min.), hvor dere drøfter konsekvenser av å aktualisere studentaktiv læring
      i ditt fag. Hva skjer/kan skje, og hva er veien videre.
    5. I det tredje og siste møte skal vi dele og diskutere muligheter og
      begrensninger med å bruke studentaktive læringsformer i egen
      undervisning.

    Vurdering

    • Tilbakemelding på presentasjon av studentaktive læringsformer i egen
      undervisningspraksis (medstudenter)
    • Sluttvurdering: Åpenhet for hva studentaktive læringsformer kan bety for
      egen undervisning, og kan dokumentere at du har begynt å arbeid med
      det i egen undervisning / eget fagområde.

    Organisering av modulen

    Tre digitale møter + to mellomarbeid.

    Læringsplattform: Canvas

    Sted: ZOOM

    Digitale samlinger

    • Første samling: 29.01.2025, kl. 09.15-12.00
    • Andre samling: 19.02.2025, kl. 09.15-12.00
    • Tredje samling:09.04.2025, kl. 09.15-12.00