FD26 Utviklingsprosjekt | Vår 2025

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

I modulen skal du gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til utvikling av egen undervisning og veiledningspraksis. Prosjektet skal støtte deg i utvikling av din egen undervisningspraksis. I utviklingsprosjektet skal du stille spørsmål ved egen undervisning, som du systematisk undersøker ved å sette fokus på relasjonen mellom utvikling av egen undervisning og studentenes læring.

Hopp til

    Påmelding

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Om utviklingsprosjektet

    Utviklingsprosjektet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelser for UHPED802; å velje, begrunne og vidareutvikle læringsaktivitetar, å planleggje og gjennomføre FoU-basert undervisning, og å bidra til fagleg og pedagogisk nyskaping. Modell for gjennomføring av prosjektet er forankret i prinsipper fra Scholarship of teaching and learning in higher education, som innebærer:

    • Undersøkende tilnærming til læring og undervisning
    • Fokus på studentenes læring
    • Utviklet og forankret i litteratur
    • Undersøkt i fellesskap med studenter og/eller kollegaer
    • Delt og diskutert i et kollegialt fellesskap

    Eksempler på et prosjekt kan være å teste ut og undersøke nye undervisning- og vurderingsformer, FoU-basert undervisning, utvikle og teste ut læringsressurser, utviklingsarbeid knyttet til praksis, veiledning eller ulike forme for nettbasert undervisning.

    Du kan ha utviklingsprosjekt alene eller sammen med kolleger. Utviklingsprosjektet gjennomføres med støtte fra kolleger på basiskompetanse og undervisere i innføringsprogrammet i universitetspedagogikk.

    Dato for samlingene

    Oppstartssamling (velg et alternativ):
    Alternativ 1: 21.01.2025, kl. 09.00-14.00 (digital samling på Zoom, undervisningen foregår på engelsk men arbeid med prosjektet kan foregå på norsk)
    Alternativ 2: 21.01.2025, kl. 11.00-16.00 (fysisk oppmøte, Kronstad, undervisningen foregår på norsk)

    Mellomsamling begge grupper: Mandag 10.03.2025, kl.11-16

    Presentasjonssamling: (velg et alternativ)
    Alternativ 1: 26.05.2025, kl. 09.00-14.00 (digital samling på Zoom, undervisningen foregår på engelsk men presentasjon av prosjektet kan foregå på norsk)
    Alternativ 2: 27.05.2025, kl. 11.00-16.00 (fysisk oppmøte, Kronstad)

    Læringsaktiviteter

    1. En nettbasert (21.01.2025, kl. 09.00-14.00) eller samlingsbasert (22.01.2025, kl. 11.00-16.00) workshop, der vi jobber med SoTL og utvikling av prosjektideer
    2. Kollegaveiledning i gruppe på to ulike tidspunkt der deltakerne skisserer, presenterer og gir tilbakemeldinger på en prosjektplan til kollegaveiledning i tverrfaglige grupper. Alle grupper er knyttet til en universitetspedagog som kan inviteres inn i gruppa.
    3. Mellomsamling (10.03.2025, kl-11-16)
    4. Avslutningskonferanse, digitalt på Zoom: 26.05.25, kl. 09.00-14.00 eller fysisk samling: 27.05.25, kl. 11.00-16.00 (Kronstad, Bergen)

    Presentasjon av utviklingsprosjektet

    Delta og presentere eget prosjekt på poster presentasjon 26.05.2025 (digital samling på Zoom) samt gi tilbakemelding til to kolleger sine prosjekter. Delta og presentere eget prosjekt på poster presentasjon 27.05.2025 (fysisk oppmøte, Kronstad)

    • Deltakere som samarbeider om et prosjekt, kan presentere prosjektet sammen og levere felles poster.
    • Deltakere som gjennomfører 80 timers modul, leverer i tillegg et paper i modul 10, valgfri fordypning

    Vurdering

    Bestått / ikke bestått
    Delta i alle læringsaktivitetene

    Litteratur hvis du vil dykke dypere i SoTL

    Felten, P. (2013). Principles of good practice in SoTL. Teaching and learning inquiry, 1(1), 121-125.

    Gjøtterud, S. (2020) Forskning i i egen undervisningspraksis i høyere utdanning. I Amble, N., Andreassen, S. E., Bjaalid, G., Bjørndal, K. E. W., Brattvoll, M., Eikeland, O., ... & Aas, M. (red). Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster.

    Healey, M., Matthews, K. E., & Cook-Sather, A. (2019) Writing Scholarship of Teaching and Learning Articles for Peer-Reviewed Journals. Teaching & Learning Inquiry, 7(2), 28-50. doi.org/10.20343/teachlearninqu.7.2.3 (Lenker til et eksternt område.)

    Hubball, H., Pearson, M. L., & Clarke, A. (2013). SoTL inquiry in broader curricular and institutional contexts: Theoretical underpinnings and emerging trends (Lenker til et ekstern område.). Teaching and Learning Inquiry, 1(1), 41-57.

    Kern, B., Mettetal, G., Dixson, M., & Morgan, R. K. (2015). The role of SoTL in the academy: Upon the 25th anniversary of Boyer’s Scholarship Reconsidered. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 1-14.

    Kirschner, F., Wijsman, L., & Meijerman, I. Utrecht Roadmap for Scholarship of Teaching and Learning (Lenker til eit ekstern område.) (UR-SoTL).