Disputas: Samhandling i skolen

Gila Hammer Furnes disputerer torsdag 25. januar 2024 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen «Samhandling i skolen. Om muligheter og utfordringer i møte med det uforutsette».

Hvilke forventninger stilles til skolen om samhandling, og hvordan håndterer lærere kravene i praksis? Dette er et sentralt spørsmål som Gila Hammer Furnes tar for seg i sin avhandling om lærernes samhandling i skolen, særlig når de står overfor en skolehverdag som ofte er uforutsigbar og variert. 

Som lærer befinner man seg i et skjæringspunkt mellom forventningene fra myndigheter, teori og forskning, foresatte og samfunnet generelt, samt ens egne indre verdier som veileder den faglige integriteten. 

I avhandlingen sin viser Furnes at dagens norske lærere er deltakere i forskjellige læringsfellesskap, som inkluderer elever og forskere. Hun påpeker at lærernes oppfatning av sin egen rolle endrer seg i samspill med ulike aktører. Lærernes oppfatning av sin rolle kan påvirkes av språket som benyttes av myndigheter, skoleeiere, skoleledelse og lokalt på den enkelte skolen når det gjelder å beskrive samhandling i skolemiljøet. 

Skolen som samhandlingsarena 

Lærerens rolle i dagens samfunn er mer kompleks enn noensinne, og de forventes å tilegne seg ny kompetanse mens de håndterer sammensatte utfordringer og tilbyr tilpasset undervisning til et mangfold av elever. Den økende kompleksiteten har ført til at skolen allierer seg med interne og eksterne partnere som kan bidra med sitt perspektiv, noe som kan resultere i løsninger som er mer tilpasset dagens elever. Skolen fungerer som et samlingspunkt der ulike aktører samhandler, og lærerne fungerer som en forbindelseslinje mellom disse aktørene. Formålet med samhandling i skolen er å løse varierte og ofte komplekse oppgaver som kan bidra til elevenes faglige utvikling og sosiale trivsel. 

Furnes undersøkte to samhandlingsarenaer i skolen der lærere samhandler med elever digitalt på en læringsplattform og fysisk med forskere på den lokale skolen. Begge samhandlingsarenaene er etablert for å bidra til kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling. Avhandlingen peker på at lærernes forståelse av sin rolle i disse arenaene kan være påvirket av språket som brukes om samhandling i konteksten.  

Læreres digitale samhandling med elever 

Når lærere samhandler med elever gjennom digitale læringsplattformer, tar de på seg roller som hovedsakelig involverer å moderere og beskytte elever mot skadelig innhold. Dette fører til at verktøyet i stor grad blir brukt til administrative oppgaver fremfor å fremme samarbeid og felles læring.  Lærere rapporterer at digitale læringsplattformer er krevende å benytte for samlæring og peker på teknologiens kompleksitet knyttet til teknologiens brukergrensesnitt og elevsikkerhet.  

Læreres samhandling med forskere 

Når lærere samhandler med forskere om utvikling av skolebasert kompetanseutvikling, antar de primært roller som innebærer å søke kunnskap og faglig støtte. Lærerne rapporterer om manglende likeverdighet i partnerskapet, hvor deres egen erfaringsbaserte kompetanse ikke blir tilstrekkelig anerkjent. På den andre siden oppgir forskere at de ikke opplever at lærere viser en tilstrekkelig grad av engasjement i samarbeidet, og de føler et betydelig ansvar for utviklingsarbeidet ved skolene. Både lærere og forskere etterlyser en mer involverende tilnærming fra skoleledelsen for å skape bedre og mer effektive samhandlingsprosesser mellom disse to gruppene. 

Avhandlingens funn 

Avhandlingen synliggjør at relativt nye samhandlingsarenaer i skolen kan oppleves som uforutsette, og at dette bidrar til en usikkerhet som kan ha innvirkning på aktørers rolleforståelse og pedagogisk praksis. Avhandlingen bidrar dermed til å øke kunnskapen om vilkår for tverrsektoriell samhandling i skolen og hvilke faktorer som kan ha betydning for den. Avhandlingen drøfter også noen implikasjoner funnene kan ha for samhandling i skolen, som bevisstgjøring av samhandling som en strategisk tilnærming til kunnskapsutvikling samt at samhandlingskompetanse bør vektlegges mer i skolen. 

Personalia 

Gila Hammer Furnes  (f. 1968) har mastergrad i undervisningsvitenskap med vekt på pedagogikk fra Høgskolen i Bergen (nå Høgskulen på Vestlandet (HVL)), og er tilsatt ved pedagogikkavdelingen på NLA Høgskolen. Hun har vært stipendiat ved ph.d.-programmet Studiar av danning og didaktiske praksisar ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett ved HVL. 

Prøveforelesning

Temaet for prøveforelesningen: Hva kjennetegner samhandlingsbegrepet i internasjonal utdanningsforskning, lærerutdanning og pedagogisk praksis – og hvordan kan det (best) utforskes?

Auditorium M005, K2, campus Bergen, Høgskulen på Vestlandet
25. januar klokka 09.00

Disputas

Auditorium M005, campus Bergen, Høgskulen på Vestlandet
25. januar klokka 10.30

https://hvl.zoom.us/j/65963967692?pwd=b0wxdERhamZQeTZEZUFWR0IrRXowdz09

Webinar ID: 659 6396 7692/Passcode: 195601

Sakkyndig komité 

  • Professor Leif Inge Magnussen, Universitetet i Sørøst-Norge 
  • Universitetslektor Dr. Åsa Hirsch, Göteborgs universitet 
  • Førsteamanuensis Vibeke Solbue, Høgskulen på Vestlandet 

Veiledere 

Arbeidet med avhandlingen har vært veiledet av professor Herner Sæverot ved Høgskulen på Vestlandet og professor Vegard Kvam, Universitetet i Bergen. 

Leder av disputasen 

Asle Holthe, dekan ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet.