Utdanning, demokrati og ulikhet
Forskergruppen utforsker de komplekse sammenhengene mellom utdanning, demokrati og ulikhet, med særlig fokus på barnehage og skole.
Vi undersøker hvordan barnehager og skoler kan fremme demokratisk forståelse og engasjement blant barn og unge, og hvordan dette bidrar til et mer inkluderende og rettferdig samfunn. Vår forskning belyser hvordan ulikheter manifesterer seg i utdanningssystemet. Vi studerer både formelle og uformelle aspekter av sosial ulikhet, og hvordan disse påvirker barnas utdanningsløp og livssjanser. Vårt overordnede mål er å bidra til en mer rettferdig og inkluderende utdanning for alle.
Vi bistår barnehager og skoler i regionen med forskningsbasert kompetanse gjennom seminarer, forelesninger på fagdager, planleggingsdager og andre samarbeidsformer, basert på identifiserte behov. Slik ønsker vi å bidra til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget for profesjonene i praksisfeltet.
Forskergruppenettverk
- Mangfold og integrering ved Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen
- Human development and Capability Approach ved NLA Høgskolen
- Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Pågående forskningsprosjekter
Anti-bias education for early childhood teachers: learning through video-coaching (Erasmus+prosjekt): Prosjekt #2717187 - Anti-bias education for early childhood teachers: learning through video-coaching - Cristin
Publikasjoner
2021: Antologien Ny pedagogisk praksis
2023: Antologien Demokrati og medborgerskap: teoretiske overveielser og didaktiske muligheter
Forskargruppeleiar
Medlemmer
Eksterne medlemmer
Internasjonalt rådgivende ekspertpanel
- Camilla Eline Andersen, førsteamanuensis, Høgskolen i Innlandet
- Sigrun Aamodt, senterleder Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO)
- Frédérique Brossard Børhaug, professor, NLA Høgskolen Bergen
- Steinar Bøyum, professor, Universitetet i Bergen
- Dorthe Staunæs, professor, Aarhus Universitet
- Ingrid Helleve, professor, Universitetet i Bergen
- Thomas Johansson, professor, Gøteborgs universitet
- Kari Nes, dosent, Høgskolen i Innlandet
- May Britt Postholm, professor, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Bodil Ravneberg, professor, Høgskulen på Vestlandet (campus Bergen)
- Julian Savulescu, professor, University of Oxford
- Kari Smith, professor, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Kariane Therese Westrheim, professor, Universitetet i Bergen