Om prosjektet
EX-PED-LAB-prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd, og ledes av Høgskulen på Vestlandet. Med på laget har vi to kommuner og en stiftelse som eier barnehager, samt kunstnere og designforskere.
Prosjektperiode: 2021-2025.
Målet med EX-PED-LAB er å vise hvordan bruk av verkstedmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning.
EX-PED-LAB skal gi et bredt empirisk grunnlag for en workshopmetodikk for samarbeid om utforskning, ny kunnskap og pedagogisk innovasjon. Sentralt i prosjektet står samarbeidet om utforming av ny barnehage i Bergen, samt idébank til inspirasjon og bruk i praktisk barnehagearbeid og i kompetansebygging i barnehagesektoren.
Hovedproblemstilling: Hva er suksesskriteriene, spenningene og fallgruvene for EX-PED-LAB workshopmetodikken som fører til pedagogisk innovasjon, kunnskap og transformativ læring blant aktørene?
Prosjekthåndbok: Vi har utviklet en detaljert prosjekthåndbok som beskriver målgrupper, verkstedsmetodologi, prosjektorganisasjon og alle arbeidspakker. Dokumentet kan du finne her: prosjekthåndbok.
Partnere
- Koordinator: HVL - Forskere fra BARNkunne center
- Bergen Kommune
- Kinn Kommune
- Kanvas Foundation
- Kunstpilotene
- Design School Kolding
I tillegg samarbeider EX-PED-LAB med totalt 8 barnehager fra Kanvas, Bergen kommune og Kinn kommune.
Barnehagene
- Gullstølsbotn barnehage (Bergen kommune)
- Klosteret barnehage (Bergen kommune)
- Sandslimarka barnehage (Kanvas)
- Solheimslien barnehage (Bergen kommune)
- Sollien barnehage (Bergen kommune)
- Søre skogvei barnehage (Bergen kommune)
- Torvmyrane barnehage (Kinn kommune)
- Storevatn barnehage (Kinn kommune)
Eiernivået i barnehagene er representert ved Mimi Bjerkestrand og Edle Damm (Bergen kommune), Runa Nybakk (Kinn kommune) og Robert Ullmann (Kanvas).
Barnehagenes kontaktperson: Evelyn Eggum
Forskere og kunstnere
Vi vil også gjennomføre et LEKFORSK prosjekt ved campus Sogndal i en klasse, med verksteder i kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk, Natur, helse og bevegelse og Barns utvikling, lek og læring. En lokal ledergruppe planlegger dette prosjektet sammen med de emneansvarlige og kunstpilotene, som også vil være del av gjennomføringen av verkstedene. Alle faglærere i barnehagelærerutdanningen ved campus Sogndal, som ønsker det, blir med i forberedelse til å drive med en handlingsorientert metodologi som verkstedmetodologien er ment å være og hva lek er og skal være når vi jobber med voksne.
Forskere i barnehagelærarerutdanningen
STM – Bergen:
Elena Severina
Magni Elen H. Lossius
Annette Stavseth Furnes
Ragnhild Rieber-Mohn
Rikke Frøyland
Sigurd Ariansen Haaland
Maria-Rosa Raphaela Doublet
Marianne Røskeland
LEKFORSK - Sogndal:
Anne Grethe Sønsthagen
Lillian Pedersen
Astrid Reidun B Bakken
Kjersti Johannesen
Vilde Strand Kompelien
Merete Nornes-Nymark
Hilde Alme
Lena Skjerdal
Sigrid Bøyum
Mona Karbaschi Vee