Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Modulen vektlegger deltakeraktive læringsformer, dialog om erfaring og diskusjon om forskning om tema.
Læringsutbyttebeskrivelse
Kunnskaper:
- Har kunnskap om sentrale aspekter ved veilederrollen.
- Kjenner til teoretiske og praktiske verktøy for utvikling av egen veilederrolle.
- Kjenner til relasjonens betydning for samarbeidet i en veiledningssituasjon.
Ferdigheter:
- Kan skape en samarbeidsrelasjon som oppleves nyttig for studenten.
- Kan reflektere over egen veilederrolle.
- Kan bidra til å utvikle veilederrollen på egen utdanning.
Generell kompetanse:
- Kan utforme egen veilederrolle i dialog med eget fagmiljø og studentene de veileder.
Arbeidskrav
Deltakerne skal gjennomføre en 30 minutters presentasjon i gruppe på dag 3. Som ledd i det forventes de å søke frem og bygge på minst en relevant empirisk studie i tillegg til oppsatt pensum.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Tilrådde forkunnskaper
Innføringsemnet i høgskulepedagogikk.
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive læringsformer som diskusjon, gruppearbeid og kollegarettleiing, førelesing og selvstudium, og fysiske samlingar
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltaking på minst 80% av oppsatt tid på dag 1, 2 og 3
Organisering av modulen
Dag 1 - 09. januar, kl. 10.15-16.00 Fysisk samling på Kronstad
Dag 2 - 10. januar, kl. 09.15-13.00 Fysisk samling på Kronstad
Dag 3 - 30. januar, kl. 09.00-13.00 Digital samling