Fagdidaktisk bruk av programmering i matematikk

Vidareutdanning på bachelornivå

Ønsker du å lære å programmere og videre lære hvordan du kan bruke programmering i matematikkundervisning i grunnskolen? Denne heldigitale videreutdanningen gir deg muligheten til å utforske programmering som en verdifull ressurs i klasserommet, uansett hvor i landet du bor.

Nettstudium

Hopp til

Søk studieplass

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning  (grunnskole-/allmennlærer, faglærer, barnehage-/førskolelærer eller praktisk-pedagogisk utdanning)

Studietypenummer: 6968

Om å søke opptak til HVL

Hvorfor studere fagdidaktisk bruk av programmering i matematikk?

I dette emnet fokuserer vi på hvordan programmering kan hjelpe elever til å diskutere matematiske sammenhenger, og gjennom det utvikle dypere matematisk innsikt. I en tid hvor teknologi og digital kompetanse blir stadig viktigere, gir programmering i matematikk også spennende muligheter til å arbeide med språklig mangfold og etisk refleksjon. Nøkkelspørsmål som når og hvordan programmering kan brukes, er sentralt.

Hva lærer du?

Gjennom studiet vil du lære om algoritmisk tenkning, blokk- og tekstbasert programmering, samt hvordan ulike former for programmering kan anvendes i matematikkundervisningen. Emnet legger vekt på problemløsning, matematiske samtaler og oppgavedesign som fremmer dypere forståelse hos elevene. Du vil også prøve ut verktøy (som f.eks. Scratch og MicroBit), og diskutere hvordan disse kan brukes til å skape engasjerende læringsopplevelser for elever på ulike trinn.

Målgruppe

Denne videreutdanningen er særlig relevant for deg som er matematikklærer i grunnskolen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Emnet har fire obligatoriske læringsaktiviteter:

1. Delta på synkrone digitale samlinger
    2. Gjennomføre utviklingsarbeid med elever med obligatorisk veiledning i forkant
    3. Skriftlig tekst, individuelt eller i par, om utviklingsarbeidet, der utprøving presenteres og resultater analyseres og diskuteres. Mer detaljerte føringer gis på første samling.
    4. Individuelt arbeid med å prøve ut digitale og praksisrelevante oppgaver som forberedelse til de digitale samlingene

Les hele emneplanen for FPM801 Fagdidaktisk bruk av programmering i matematikk her.

Praktisk informasjon

Undervisningsform

Studiet er et heldigitalt tilbud. Det betyr ingen fysiske samlinger, men det vil bli flere halve og/eller hele dager med synkrone digitale samlinger i løpet av semesteret.

Samlingene vil inneholde undervisning i sentrale temaer, gruppearbeid, studentfremlegginger og plenumsdiskusjoner.

Mellom hver samling legges det opp til at studenten får i oppdrag å arbeide med forskning på programmering i matematikkundervisning samt prøve ut ulike former for programmering og matematikkoppgaver med elever.

Samlingsdatoer for nettsamlinger

Torsdagar kl. 13-15.45 på fylgjande datoar:
    16. og 30.januar
    13. februar
    6. og 20. mars
    3. og 24. april

Det er obligatorisk å delta på samlingane.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Eksamensform

Muntlig eksamen inntil 30 minutt, heldigitalt. Todelt eksamen, der en del vil være å presentere planlegging, gjennomføring og evaluering av et undervisningsopplegg med programmering.

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.

Pensum

Du vil motta informasjon om pensum når kurset starter.

Hvorfor ta mer utdanning?

Et arbeidsliv i rask endring, er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler, som etter- og videreutdanning kan gi:

• Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

Andre interessante studietilbud

Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs