FD4 Forskning på egen praksis | Høst 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Modulen gir en innføring i strateger for å forske på egen praksis med mål om publisering. Modulen gir en innføring i ulike strategier for å forske på egen praksis, der formålet er at deltakerne skal lage en prosjektplan knyttet til forskning på egen undervisning.

Zoom

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Det er en fordel men ikke en forutsetning å ha gjennomført kurset i høyskolepedagogisk basiskompetanse for å delta på kurset

    Om å søke opptak til HVL

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Modulbeskrivelse

    Modulen gir en innføring i strateger for å forske på egen praksis med mål om publisering. Modulen gir en innføring i ulike strategier for å forske på egen praksis der formålet er at deltakerne skal lage en prosjektplan knyttet til forskning på egen undervisning.

    Kurset er organisert i to samlinger. Første del er en innføring i hva aksjonsforskning er, og hvilken rolle forskning på egen praksis spiller for profesjonell utvikling. Aktuelle spørsmål er: Hvordan kan man forske på egen praksis? Hvilke data kan man bruke?

    Hvilke etiske spørsmål reiser denne typen forskning? Hvor kan man publisere forskning på egen praksis? I andre samling presenterer deltakerne en skisse til et eget aksjonsforskningsprosjekt og gir tilbakemelding på hverandre sine prosjektplaner.

    Etter modul 1 inviteres deltakere til en påbyggingsmodul knyttet til gjennomføring av aksjonsforskningsprosjekt i egen undervisning.

    Kurset passer for deltakere som ikke har erfaring fra aksjonsforskning fra før.

    Nøkkelbegrep

    • Aksjonsforskning
    • Scholarship of teaching and learning in higher education
    • Forskning på egen undervisning
    • Forskning og utvikling

    Læringsutbytte

    Kunnskaper

    • Kandidaten har kunnskaper om aksjonsforskning som metode for profesjonell utvikling.

    Ferdigheter

    • Kandidaten kan identifisere pedagogiske utfordringar i egen undervisningssituasjon og lage aksjonsplanar for å møte desse med støtte i teori
    • Kandidaten kan planlegge og gjennomføre eit sjølvstendig forskingsprosjekt knytt til eigen praksis
    • Kandidaten kan problematisere og ta stilling til etiske utfordringer knyttet til eget aksjonsforskningsprosjekt

    Generell kompetanse

    • Utvikle og planlegge eget aksjonsforskningsprosjekt

    Læringsaktiviteter

    Forelesninger

    Diskusjoner knyttet til egne og kollegers aksjonsforksningsprosjekt

    Utvikle og presentere skisse til eget aksjonsforskningsprosjek

    Arbeidskrav

    1. Utarbeide og presentere en plan for eget aksjonsforskningsprosjekt (samling 2)
    2. Gi tilbakemelding til kollegers prosjektskisse (samling 2)

    Vurdering

    Arbeidskravene må være gjennomført for å bestå kurset.

    Gi tilbakemelding til hverandre sine aksjonsforskningsprosjekt i samling 2.

    Organisering av modulen

    Samlingsbasert med eget arbeid mellom samlingene. Digitale samlinger på Zoom.

    • Første samling: 23.10.24, kl. 09.00-12.00
    • Andre samling: 13.11.24, kl. 09.00-12.00
    • Læringsplattform: Canvas