Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Modulbeskrivelse
Ønsker du å bli en bedre formidler og foreleser? Er du klar for å bli mer bevisst din egen fysiske fremtoning i formidling?
Modulen gir en praktisk innføring i utforsking av lærerens fysiske muligheter i undervisning og formidling samt evnen til å engasjere gjennom studentaktive læringsformer. Sentrale tema er klasserommets dramaturgi, felles kunnskapsbygging, kritisk tenkning og argumentasjon. I denne modulen får du utforske din egen lærerrolle og evaluere egen og andres undervisning i høyere utdanning. Modulen fokuserer på forelesningsarbeid og praktisk undervisning på campus. Målgruppen er ansatte som ønsker å bli bedre formidlere.
Nøkkelbegrep:
- klasserommets dramaturgi
- kroppsspråk
- stemmebruk
- studentaktiv læring
- estetiske læreprosesser
Modulansvarlige: Mette Bøe Lyngstad og Fride Lindstøl
Opptakskrav: For ansatte i høyere utdanning.
Omfang: 20 arbeidstimer (inkludert kurs, for- og etterarbeid)
Organisering: 9 kurstimer på campus Bergen
Læringsplattform: Canvas
Sted: Campus Bergen
Dato: 27. mars, kl. 10.00 – 16.00 og 28. mars, kl. 9.00 – 12.00
Læringsutbytte
Kunnskaper
- kjennskap til og erfaring med ulike metoder som fremmer studentaktiv læring
- utvidet forståelse av lærerrollens muligheter i klasserommet
- Grunnleggende kunnskap om undervisningens dramaturgi
Ferdigheter i å
- iscenesette en undervisningstime ut fra dramaturgiske prinsipper
- ta i bruk ulike former for metoder og teknikker for å skape variasjon i klasserommet, og fremme studentaktivitet (Kunne lede ulike studentaktive læringsformer)
- utforske lærerrollens fysiske muligheter (kropp, stemme)
Generell kompetanse
- Økt bevissthet om klasserommets dramaturgi
Økt bevissthet på og erfaring med lærerrollens fysiske fremtoning i formidling og undervisning (kropp, stemme).
Læringsaktiviteter
Kurset har to samlinger på campus,
Samlingene vil være en kombinasjon av ulike praktiske aktiviteter, demonstrasjon og presentasjon av ulike undervisningsmodeller, samt refleksjoner rundt egen og andres undervisning.
Før samlingen skal deltakerne lese faglitteratur, og lage en case knyttet til utfordringer i klasserommet. Etter samlingen skal de planlegge og gjeltakerne gjennomføre undervisning hvor de utfordrer egen lærrolle og prøver ut ulike dramaturgiske modeller.
Vurdering
Det er to arbeidskrav knyttet til kurset.
- Demonstrere eksempler fra egen undervisning, (samling 1) med vekt på lærerrollen.
- Presentere og evaluere egen og andres undervisning (samling 2).
Deltakerne vil få muntlig tilbakemelding på begge arbeidskrav.
Litteratur
Tre artikler blir formidlet ved påmelding