Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Nøkkelord
- Podcast
- Fagformidling
- Samarbeidslæring
- Dialog
- Muntlige ferdigheter
- Kritisk tenkning
- Vurdering
- Digital kompetanse
- Kreativ tenkning
- Universell utforming (UU) og teksting
- Audacity
Læringsutbytte
I denne modulen lærer du hvordan du kan bruke podcast til fagformidling og for å støtte studentenes utvikling av muntlige ferdigheter/ kritisk refleksjon i fag. Modulen går også gjennom tekniske prosesser for produksjon av podcast.
Aktiviteter
Samling 1: 26.09.24, fysisk samling på Kronstad
- Innføring i produksjon av podcast (teoretisk grunnlag)
- Stemmebruk og bevissthet rundt opptakssituasjon (bevisstgjøring av fallgruver)
- Innføring i bruk av opptaksutstyr (praktisk)
- Gruppearbeid: Vi øver på å bruke utstyret
- Oppsummering
Kursdeltakere må ha med laptop.
Mellomarbeid 1
Installere div. programvare (Audacity) før samling 2. Mer info kommer i Canvas-emnet som hører til kurset.
Samling 2: 17.10.24, digital samling på Zoom
Del 1: Oppsummere samling 1, spørsmål, noe uklart?
Del 2:
Redigering og produksjon
- Audacity: Redigere lyd (musikk, hosting)
- Audacity: Poleringsfase (LowCut, de-essing osv)
- AI-tech: Adobe sin gratistjeneste
- Levelator (compression,leveling)
- Bruk av musikk (ressurser, Creative Commons, YouTube Audio Library, gratis)
- Formater: Import og eksport av lyd, Audacity
Del 3:
Kursdeltaker åpner Audacity og repeterer - coaching på Zoom
- Kursdeltakere tester Audacity, spør Eivind/Dag Ove om hjelp i Zoom
Del 4:
Avslutning, oppsummering, info om mellomarbeid 2
Mellomarbeid:
Produsere en kort podcast (maks. 10 minutter) til Samling 3 om eget fagfelt der målgruppa er egne studenter. Podcast/opptaket må leveres innen 19.3. Podcasten skal ha følgende komponenter: Jingle/intro, presentasjon av fagstoff, oppsummering og outro.
Samling 3: 31.10.24, digital samling på Zoom
Del 1 - 1 time
- 09.00-09.15: Kort info
- 09.15-10.00 (45 min) - gjennomgang av podcastene fra mellomarbeid 2 i grupper
Kriterier:
- Teknisk kvalitet
- Dramaturgi (anslag, presentasjon, utvikling og slutt)
- spill et utdrag 3 min. for de andre i gruppa, si noe om hva du ønsker å oppnå/formidle - hva fikk du til, hva stevde du med.
- Alle i gruppa presenterer for hverandre
- Når gruppa er ferdig, oppsummerer gruppeleder for plenum (5 min.)
Oppsummering av hele kurset
Anbefalt litteratur
Carson, L., Hontvedt, M., & Lund, A. (2021). Student teacher podcasting: Agency and
change. Learning, Culture and Social Interaction, 29, 100514.
Bolden, B. (2013). Learner-created podcasts: Students’ stories with music. Music Educators
Journal, 100(1), 75-80. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0027432113493757
Drew, C. (2017). Edutaining audio: An exploration of education podcast design
possibilities. Educational Media International, 54(1), 48-62.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09523987.2017.1324360?scroll=top&needAccess=true
Lars König (2021). Podcasts in higher education: teacher enthusiasm increases students’ excitement,
interest, enjoyment, and learning motivation, Educational Studies, Volume 47, 2021 - Issue 5, 627-
630. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03055698.2019.1706040?src=recsys
Scott McNamara, Christopher Drew (2019). Concept analysis of the theories used to develop
educational podcasts. Educational Media International, Volume 56, 2019 - Issue 4, 300-312.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09523987.2019.1681107