FD35 Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning | Høst 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Denne modulen har som mål å hjelpe undervisere med å utvikle undervisningsopplegg hvor bruk av KI-chatboter kan utforskes og kritisk vurderes sammen med studentene i et strukturert læringsmiljø.

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Ansatte i undervisningsstillinger ved HVL

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk»

    Modulbeskrivelse

    I løpet av to fysiske samlinger og egen utprøving vil du få en praktisk innføring i hvordan KI-chatboter kan integreres i din undervisningspraksis på måter som fremmer studentenes aktive læring. Gjennom modulen vil du samarbeide med kolleger fra ulike fagfelt for å utvikle nye og eksisterende undervisningsmetoder ved hjelp av KI-chatboter. Du vil få hands-on erfaring med å designe, teste og evaluere undervisningsopplegg der KI-chatboter brukes som verktøy for å fremme aktiv læring og generiske ferdigheter.

    Ferske tall fra en stor internasjonal rapport viser at 86 % av studenter bruker KI-chatboter i sine studier (Rong & Chun, 2024). Samtidig etterspør studentene veiledning i hvordan de kan bruke disse verktøyene på måter som fremmer læring (Møgelvang, 2023; Rong & Chun, 2024). Kritisk og reflektert bruk av KI-chatboter vil være viktig for både studenter og undervisere i de kommende årene, og undervisningssituasjoner kan være gode arenaer for felles utprøving og kritisk refleksjon.

    Modulen er praktisk orientert, og legger vekt på eksperimentering, refleksjon og samarbeid. Ved å delta vil du styrke din kompetanse i bruk av kunstig intelligens og bidra til utvikling av innovative læringsstrategier som kan engasjere og motivere studenter på HVL. Et av målene med kurset er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan KI-chatboter kan integreres i undervisning. Som kursdeltaker vil du bli spurt om å svare på en spørreundersøkelse før og etter samlingene, og noen av deltakerne vil bli spurt om å delta i fokusgruppeintervjuer.

    Nøkkelbegreper

    • Kunstig intelligens i undervisning
    • KI-chatboter
    • Studentaktiv læring
    • Kritisk refleksjon
    • Generiske ferdigheter

    Læringsutbytte

    ‘Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning’ er knyttet til læringsutbyttebeskrivelser for UHPED802; å velje, begrunne og vidareutvikle læringsaktivitetar, å planleggje og gjennomføre FoU-basert undervisning, og å bidra til fagleg og pedagogisk nyskaping. Etter gjennomført modul skal deltakerne ha følgende læringsutbytte:

    • Forstå hvordan KI-chatboter kan brukes som verktøy for å variere undervisning.
    • Kunne utvikle og gjennomføre undervisningsøkter som inkluderer bruk av KI-chatboter, samt evaluere effekten av dette.
    • Kunne reflektere kritisk over pedagogiske implikasjoner ved bruk av KI-chatboter i undervisning, og tilpasse praksis deretter.

    Læringsaktiviteter

    Modulen består av følgende aktiviteter:

    Før samling 1

    Deltakerne skal se forberedende videoer og lese utvalgt faglitteratur som omhandler bruk av KI i undervisning. En del av forberedelsene vil være å lage et sammendrag av det de leser ved hjelp av KI-chatboter, for eksempel ChatGPT. Et kort refleksjonsnotat skal skrives om egne holdninger til bruk av KI-chatboter i undervisning.

    På samling 1

    Vi legger opp til praktiske, utforskende oppgaver der deltakerne arbeider i grupper med å utforske hvordan KI-chatboter kan brukes i læringssituasjoner og forskjellige undervisningsmetoder.

    Mellom samling 1 og 2

    Deltakerne skal planlegge en undervisningsøkt som inkluderer bruk av KI-chatboter, basert på utforskningen fra første samling. Dere skal prøve ut denne planen i en reell undervisningssituasjon, i ditt eget fagfelt. Hvis ikke utprøving lar seg gjøre, får man en annen oppgave. Dere skal også forberede en presentasjon som beskriver hvordan økten ble gjennomført, hvordan dette gikk, og hvordan studentene opplevde undervisningsøkten. Dette arbeidet skal legges frem på neste samling.

    På samling 2

    Dere skal legge frem og få tilbakemelding på deres presentasjoner fra utprøvingen. Videre utforsker og diskuterer vi kritiske perspektiver, inkludert etiske og pedagogiske utfordringer ved bruk av KI i undervisning.

    Vurdering

    For å bestå modulen må deltakerne:

    • Delta på begge samlingene, inkludert gjøre forberedelser før samlingene.
    • Planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt med KI-chatboter i undervisningen.
    • Presentere erfaringer og tanker fra undervisningsøkten på andre samling.
    • Gi tilbakemelding på presentasjonene til andre deltakere.
    • Planlegge egen videreutvikling av kompetanse innen bruk av KI-chatboter i undervisning.

    Organisering av modulen

    Fysiske samlinger på campus Bergen, med forberedende oppgaver og praktisk utprøving mellom samlingene.

    Læringsplattform: Canvas

    Samlinger

    • Første samling: 11. oktober (kl. 10:00-15:00) på campus Bergen
    • Andre samling: 21. november (kl. 10:00-15:00) på campus Bergen

    Litteratur