
Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Lærerutdanning og 2 år relevant praksis.
3-årig bachelorutdanning innen helse- og sosialfag vil bli vurdert.
Studietypenummer: 8973
Merk: Studier med studieavgift har ekstra krav og vilkår knyttet til seg, og du må derfor lese godt gjennom reglene for studier med studieavgift.
Om å søke opptak til HVL
Hvorfor studere psykisk helse og livsmestring?
Psykisk helse er stadig tematisert i dagens samfunn, også når det gjelder problemstillinger rundt skole og utdanning. I den sammenheng brukes ofte ordet «livsmestring» som en samlebetegnelse for en positiv målsetning for barn og unge, så vel som for alle andre.
En dypere forståelse av livsmestring gir deg muligheten til å tilpasse undervisningen slik at den bedre møter elevenes hverdag. Dette kan bidra til økt engasjement og læring.
Hva lærer du?
Dette studiet utforsker psykisk helse og livsmestring i et systemperspektiv, og går inn på hvordan kontekst fra mikro til makro-nivå påvirker elevers livskvalitet og fremtidigsutsikter. En sentral problemstilling i emnet er derfor hvordan skolen kan knytte elevenes livsverden til de store tverrfaglige samfunnsutfordringene som nevnes i LK20, som berører alt fra nærmiljø og lokalsamfunn til nasjonale og globale forhold. Emnet tar opp aktuelle utfordringer som er krevende for lærere å håndtere i dagens skolestruktur, som økning av vold i skolen, ufrivillig skolefravær, og problemstillinger knyttet til teknologi og sosiale medier.
Les mer i emneplanen om hva du lærer.
Målgruppe
Målgruppen for videreutdanningen er lærere, skoleledere og andre som arbeider i grunnskolen og i videregående opplæring.
Undervisningsform
Studiet er organisert med en blanding av digitale og fysiske samlinger. Kurset vil starte i midten av høstsemesteret, og avsluttes med eksamen midt i vårsemesteret.
De digitale samlinger gjennomføres fire ganger, og er en gjennomgang av innholdet i hver av de fire modulene. Disse samlingene blir i Zoom, og gjennomføres på kveldstid.
De fysiske samlingene gjennomføres tre ganger på campus Bergen, og alle tre samlingene varer en hel dag. De fysiske samlingene vil inneholde varierte læringsaktiviteter, som forelesninger og presentasjoner, samt
samarbeidsoppgaver, gruppeframlegg, praktiske øvelser og andre studentaktive læringsaktiviteter. Refleksjon og erfaringsdeling vil stå sentralt i studiet.
Mellom samlingene vil studentene ha læringsaktiviteter de skal gjennomføre individuelt, i grupper eller på eget arbeidssted. Læringsplattformen Canvas vil bli brukt til kommunikasjon mellom faglærere og studenter.
Hvordan er studiet bygd opp?
Studiet er bygd opp rundt fire moduler:
1. Aktualitet - psykisk helse og livsmestring som en samfunnsutfordring
Hvorfor har temaer rundt psykisk helse og livsmestring fått mer plass enn før, både i skolen og i den offentlige samtalen? Hva har endret seg i skolen og i samfunnet for øvrig som gjør at disse temaene også knyttes til samfunnsutfordringer? Hvordan kommer problemforståelse og tiltak til syne i skolens styringsdokumenter, faglitteratur og i den bredere offentlige ordskifte?
2. Psykisk helse og livsmestring som begrep
Hva er typiske perspektiver på psykisk helse og livsmestring i ulike fagdisipliner? Hva påvirker livskvalitet, livsmot og fremtidsutsikter, i den enkeltes liv så vel som på et kollektivt og kulturelt nivå? Hvordan kan utdanningsfeltet bidra til å fremme psykisk helse og livsmestring? Hvilke forventninger til skolens rolle kommer til syne i styringsdokumenter?
3. Kollektive livsfortellinger i vår samtid
Hva kjennetegner kulturelle trender og utviklingstrekk i dagens samfunn, og hvordan er disse med på å forme fortellinger om hva livet er, og om hva det kunne eller skulle vært? Hvordan er slike fortellinger med på å prege forventingene barn og unge har til seg selv og til sine omgivelser? Hvilke perspektiv og formuleringer er typiske i vårt samfunn i dag - og i skolen spesielt - til å uttrykke både ideal og problemforståelser når det gjelder psykisk helse og livsmestring?
4. Potensiale i skolen for å fremme psykisk helse og livsmestring
Det finnes mange ulike eksempler på hvordan profesjonsfellesskapet kan arbeide med psykisk helse og livsmestring i et tverrfaglig og helhetlig perspektiv. Denne modulen gir mulighet til å utforske slike praksiser i studentenes egen arbeidshverdag, enten gjennom et arbeid i eget kollegafellesskap eller med en elevgruppe.
Studiet har et utviklings- og praksisorientert fokus med vekt på videreutvikling av dine kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Dette forutsetter egenaktivitet på og mellom samlingene, i tillegg til noe samarbeid i grupper mellom samlingene.
Samlinger
De fysiske samlinger er heldagssamlinger (kl. 10 – 16) og gjennomføres HVL på Kronstad (Bergen) følgende torsdager:
Arbeidskravene på studiet er tett knyttet opp til samlingsdagene, vi oppfordrer derfor til oppmøte på alle samlinger.
Pensum
Du vil få mer informasjon om pensum ved studiestart.
Eksamensform
Fire arbeidskrav og en muntlig eksamen, individuelt eller i gruppe.
Studieavgift og betaling
Merk: Studier med studieavgift har ekstra krav og vilkår knyttet til seg, og du må derfor lese godt gjennom reglene for studier med studieavgift.
Søk om støtte fra Utdanningsdirektoratet
Som lærer kan du søke om frikjøp (vikar- eller stipendordning) til å ta videreutdanning ved siden av full jobb. Du kan også søke om midler til å få dekket studieavgiften. Søknad på utgifter må bekreftes av arbeidsgiver.
Innen 1.mars må du søke via søknadsskjemaet til Udir
- Velg "annet studietilbud"
- Velg vikar- eller stipendordning
- Skriv inn beløp for studieavgift
- Du må også søke på studiet direkte til oss innen 15.april
