Jente lærer seg tegnspråk

Norsk tegnspråk 2 | 1.-13. trinn | Kompetanse for kvalitet

Vidareutdanning på bachelornivå

Er du lærer i skolen, og vil styrke kompetansen din i norsk tegnspråk?

Bergen, Oslo og Trondheim

Søk studieplass

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Lærerutdanning (grunnskole-/allmennlærer, faglærer, barnehage-/førskolelærer eller praktisk-pedagogisk utdanning). Du må være ansatt i en lærerstilling. 

Følgende tilleggskrav må være oppfylt: 

  • Bestått Norsk tegnspråk 1 (NTS805/NTS806) 1. -13.trinn. 

Meir om søknadsprosessen

Hvorfor studere Norsk tegnspråk 2?

Denne videreutdanningen vil gi deg spesialisert kompetanse i norsk tegnspråk i undervisningen, og bygger videre på studiet Norsk tegnspråk 1.

Hva lærer du?

Studiet gir studentene fordypet forskningsbasert kunnskap om norsk tegnspråk og tegnspråk kommunikasjon. Målet er utvikling i faget i et profesjonsfellesskap på de enkelte skoler og på tvers av skoler i samarbeid med andre lærere i faget. 

Norsk tegnspråk 2, emne 3 og 4, bygger videre på Norsk tegnspråk 1 , emne 1 og 2. 
Emneplan NTS807 Norsk tegnspråk 2, emne 3
Emneplan NTS808 Norsk tegnspråk 2, emne

Målgruppe

Norsk tegnspråk 2 er et videreutdanningstilbud til lærere som underviser på 1-13. trinn. Studiet bygger på norsk Norsk tegnspråk 1 og går over to semestre. Hvert semester gir 15 studiepoeng og avsluttes med eksamen.

Tilbudet er et samarbeid mellom fagmiljøene for tegnspråk og tolking ved HVL, NTNU og OsloMet. All undervisning foregår på tegnspråk. 

Praktisk informasjon

Undervisningsform

Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud, med to samlinger pr. semester. Høstens samlinger vil foregå ved NTNU og vårens samlinger vil være fordelt på de ulike studiestedene. Studiet har også variert digital undervisning, oppfølging og egenaktivitet mellom samlingene.  

Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver.  Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte videopresentasjoner, og vil ta form av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet.

Mer om de to emnene:

Emne 3
I norsk tegnspråk 2 emne 3, lærer studentene å anvende og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet i sin profesjonsutøvelse. Emnet gir kunnskap om tidlig språkutvikling på norsk tegnspråk. Studentene får kunnskap om språkets oppbygging, kjennetegn ved ulike tegnspråksjangre og stiler, og om å bygge koherens i tegnspråktekster og tegnspråklig diskurs, samt utvikling av lærerens egen språkbevissthet. Studentene får også innsikt i språklig variasjon i døvesamfunnet nasjonalt og internasjonalt, om tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Videre får studentene utviklet kunnskap om tegnspråkfaget, med særlig vekt på elevmangfold samt utfordringer knyttet til ulike kombinasjoner av sansetap.

Emneplan for emne 3.

Emne 4
I norsk tegnspråk 2 emne 4, er utgangspunktet at tegnspråklige elever skal lære gjennom samarbeidsaktiviteter med andre elever. Videre skal lærere utvikle sin undervisningspraksis i fellesskap med andre lærere. Emnet gir kunnskap om gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge, og om inkluderende fellesskap i skoler hvor norsk tegnspråk er en del av læringsmiljøet. Studentene får innsikt i hvordan god klasseledelse er avgjørende for å skape godt læringsmiljø for elever med tegnspråk. Studentene vil også få innsikt i problemstillinger knyttet til tolking i skolen. Studentene vil reflektere rundt skolen som organisasjon, og roller og ansvar knyttet norsk tegnspråk i skolen. Studentene skal bli i stand til å ta initiativ til og bidra til utvikling av norsk tegnspråk i skolen.

Emneplan for emne 4.

Samlinger

Høst 2025, NTS807

Fysisk samling på NTNU uke 36 og 47 (tre dager)
Digitale samlinger 8 torsdager klokken 14:00 - 16:00
 

Vår 2026, NTS808

Fysisk samling NTNU, Dragvoll uke 3, (3 dager)
Fysisk samling OsloMet uke 10 (3 dager)
Fysisk samling HVL Kronstad uke 17
Digitale ssamlinger 8 torsdager kl 14:00 -16:00
 

 

 

Anbefalt forkunnskap

Studiet bygger på Norsk tegnspråk 1. 

Pensum

Du får informajon om pensum ved studiestart. 

Eksamensform

Høst
Hjemmeeksamen. Fagtekst på 2500 ord.


Vår
Oppgave. Reviderte versjoner av tre fagtekster og en sammenbindende tekst (kappe) på 1000 ord +/- 10%. Oppgaven skal til sammen være på 2500 ord +/- 10%.

Stipendordning for lærere i skolen

Jobber du i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars. Les mer om tilretteleggingsmidler, vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet på udir.no

Du må sende to søknader i 2025:

En søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering, frist 1. mars.
En søknad til HVL for opptak på videreutdanningstilbudene våre, frist 15. april.

Andre interessante studietilbud

To elevar i klasserommet

Ønsker du å styrke din kompetanse som lærer? Her er oversikten over Høgskulen på Vestlandet sine videreutdanninger innen ordningen «Kompetanse for kvalitet».

Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs