One Ocean - Havportrett
Havportrett er et barnehagebasert kunst- og forskningsprosjekt for fireåringer. Prosjektet er tilsluttet One Ocean Expedition og er et deltakende prosjekt utviklet i samarbeid mellom Kunstpilotene og forskere ved BARNkunne.
Prosjektleder og medforsker
Kunstnere
Mens seilskuten Statsraad Lehmkuhl var på sin jordomseiling, ble det igangsatt et utforskende prosjekt kalt One Ocean – Havportrett. I dette prosjektet deltok barnehagebarn, barnehageansatte, kunstnere og forskere fra Bergen og Øygarden. Målet var å bidra til en bærekraftig fremtid ved å samle deltakerne i et felles poetisk og konseptuelt verk som utforsker havet og dets økosystemer.
Prosjektet ga deltakerne mulighet til å lære av hverandre gjennom utforskende prosesser, bruk av multimodal kommunikasjon, og utdanning. Gjennom dette samarbeidet fikk vi innsikt i hvordan barn begynner å forstå havet, landskapet, økosystemene og den estetiske verdien av miljøet rundt oss. Erfaringene og kunnskapene som ble samlet under prosjektet, vil bli delt både lokalt og globalt, med håp om å inspirere til større bevissthet og handling for å beskytte havet for fremtiden.
Prosjektet er nå avsluttet.
Mennesket og det store havet
Gjennom prosjektet vil barn og voksne utforske havet og biotopen som omslutter det. I fellesskap gjør vi poetiske kunsthandlinger, sanser, opplever, forestiller oss og får ny kunnskap om hva som finnes over, på og under havflaten. I prosjektet går vi inn i deltakernes kroppslige erfaringer, fantasi og kultur, samt naturvitenskapelige og filosofiske kunstkapsfomer.
Foto: Fra utstilling av barnas "havportretter" i 2022. Foto: Andrè Marandon, Kunstpilotene.
Kunstnerisk konsept
Blikket er rettet mot det skimrende havet hvor en gruppe med barn sitter klar med akvarell blyant mot papiret. Det er bare noen dager siden barna sist var her, og samlet små plantedeler; blomster, frø og blader. Nå ligger naturmaterialet innkapslet i papiret de har foran seg.
Landdyret mennesket har alltid fabulert over hva som befinner seg langt der ute i havgapet. Og selv om vi idag vet mye er det meste overlatt til våre forestillinger og drømmer. Kanskje vår menneskelige bevissthet er aller sterkest konfrontert med det vi ikke vet noe sikkert om.
Kunstneriske prosesser
Prosjektet har som mål å utvikle et handlingsrom der barn og voksne sammen deltar i undersøkende kunstneriske prosesser. Opprinnelig var prosjektet tenkt realisert både i Norge og Kina som en refleksjon nettopp av dette store havet og måten det både binder og skiller mennesker.
Barna erfarer, sanser og uttrykker. Gjennom prosjektet ser, hører og føler vi havet og værlandskapet. Vi lager papir der små plantedeler og fragmenter av tegninger forsegles i papirmassen. Før vi tegner havportrettet utforsker vi ulike kunstneriske prosesser gjennom fortellinger om havet. Kan vi høre havet inni oss? Hvorfor er tårene våre salte – kommer de fra havet?
I en verden i naturkrise er det viktig å ikke bare få videnskapelig innsyn i hvordan det biologiske mangfoldet på planeten er truet, men også få egne erfaringer og opplevelser av den biotopen en er en del av. Prosjektet forsøker å åpne for fokuserte hendelser der barn og voksne gjennom åpen undring kan få føling med- og bli berørt av naturen.
«Det er noe som beveger seg litt», sier barnet med forstørrelsesglasset rettet mot steinen hun har funnet. «Det er noen som bor der», fortsetter hun og legger steinen forsiktig tilbake på plass.
Deltakende prosesser
Barna, ansatte i barnehagen, forskerne og kunstnerne er alle medutforskere i prosjektet. Prosjektet er handlingsbassert i deltakende prosesser der alle er lydhøre overfor hverandre, responderer og bygger videre på deltagernes initiativ og uttrykk. Vi gjør handlinger sammen, fører utforskende dialoger, sirkler inn undringer og verdsetter ideer.
Kunstprosjektet er et prosessuelt, stedsspesifikt og deltakende i en veksling mellom fokuserte handlinger, fri kreativitet og utforskning. Prosjektet er stedsspesifikt ved at det innrammes og utfoldes på et utvalgt sted, og relasjonelt ved at det utvikles som et resultat av deltakernes handlinger og uttrykk. Hvert gjennomført prosjekt vil videreforme og videreutvikle det neste, og er på den måten prosessuelt ikke bare internt i det enkelte prosjekt, men også prosjektene imellom.
Pedagogiske prosesser – en begynnende forståelse av havet
I prosjektet følger vi kulturpedagogiske perspektiver, der havet kan ses som et bilde på det som bringer oss sammen og skiller oss ad.
Barnehagene som deltar, vil utveksle deler av prosjektet mellom seg. Vi vil skape rom for at prosjektet kan videreføres med vekt på alle barnehagens fagområder. Aktivitetene er laget med mål om å gi opplevelser, utvide barns forestillinger, sanseerfaringer, ordforråd, begreper, forestillinger, forståelse, naturvitenskapelige kunnskap og kulturell og ‘glokal’ forståelse (Emergent Ocean Litercay).
De pedagogiske prosessene er dialogiske, noe som innebærer at kunstnerne og pedagogene leder utforskende samtaler, barns undring og nysgjerrighet. Utfallet av samtalene er åpne innenfor rammen av temaet. Barnehagelærere kan, med utgangspunkt i disse samtalene respondere på det barna bringer frem, både ved å sørge for at barn får anledning til å forfølge sine ideer og utvikle prosjekter på egen kjøl og ved å kunne bygges ut til å bli barnehagens felles prosjekt.
Forskning
Prosjektet er forankret i et relasjonelt kunnskapssyn og gjør bruk av pedagogisk antropologi og undersøkende narrativ metodologi. Prosjektet er videre forankret i teoretiske arbeider om samarbeidende utforskning (‘collaborate exploration’). Det betyr at forskerne arbeider i barnehagens felt ved å delta på ekskursjoner og samarbeide med ansatte i barnehager. Prosjektet tematiserer og teoretiserer undervisningsbegrepet utforskning (exploration).
Forskningsdelen beskriver og dokumenterer faglig didaktisk arbeid i barnehagen ved å introdusere barn for sjøkart, kompass, havkloden, den blå planeten, havbiotoper, værlandskap (vind, nedbør, sol, måne, skyer, temperatur og andre værfenomener) og ikke minst håndverket å fremstille papir fra små plantedeler funnet i fjæra, og å male med saltvann hentet fra havet. Vi skriver frem praksisutviklende forskning ved hjelp av logg, videodokumentasjon av prosessen og barns kunstneriske prosesser og uttrykk.
Formidling og undervisning
Prosjektet vil formidles multimodalt gjennom filmer, didaktiske opplegg til barnehagene, en rapport og artikler.
Prosjektet planlegger en utstilling i Bergen i 2023. Vi kan se for oss en sansemessig og multimodal utstilling med film, objekter og verksted. Den kan realiseres både på seilbåtdekk, museer eller kunstutstillingslokaler, eller utendørs ved havet. Prosjektets kunstneriske og pedagogiske design formidles multimodalt på norsk og engelsk for alle barnehager, gjennom egne (BARNkunne), og partnernes nettløsninger. Dessuten ønsker vi å dele samarbeidserfaringene gjennom å utvikle et selvstendig prosjekt for FN-sambandet.
Masterstudentene, Monica Gustavsen og Janne Thorsvik, Andrine Kongshaug, deltok i symposiumet One Ocean Exploration, sammen med forskerne Elin Eriksen Ødegaard, Aihua Hu og Czarecah Oropilla, på barnehageforskningskonferansen i Stavanger oktober, 2023.
Vitenskapelig og faglig formidling
Ødegaard, E. E. (in print for 2025). Building Glocal Mindsets in Early Childhood Education – A Pedagogical Response to the UNESCO Decade of Ocean Science. In Bøttcher, L., Winther Lindquist, D., Hedegaard, M. & Fleer, M. World Care and Sustainability. Springer.
Ødegaard, E. E. & Birkeland, Å. (in peer review). Conceptualising Emergent Ocean Literacy – exploring sensuous and spatial early childhood education and ecological care practices in coastal landscapes in Norway.
Ødegaard, E. E. , Birkeland, Å. & Oropilla, C.T. (2024) A Pedagogy of Emergent Ocean Literacy – Narrative accounts of children’s explorations in the coastal landscapes of Western Norway Authors. KINDknow Notes Series, nr. 10, 2024.
Ødegaard, E. E.. & Hu, A. (2024). Improving quality ECEC through collaborative exploration: A Norwegian approach. Keynote to The 4th IFPS in Early Childhood Education & Familiy Education, 12.06. 2024, Shanghai, Cina.
Ødegaard, E. E. (2024). Emergent Ocean Literacy - A pedagogy for the early years. Keynote for PhD Seminar The 4th IFPS Early Childhood & Familiy Education. On invitation from Xangshi University, 18.06.2024, Xian, China.
Ødegaard, E. E. (2024). Improving quality ECEC through enhancing Play and Exploration -A Norwegian approach. Keynote to Playing & Exploring - China Norway Salon. On invitation from The Royal Norwegian Embassy in China and Chengdu City International, 22.06, 2024, Chengdu, China.
Ødegaard, E. E., Oropilla, C. T., Hu, A., Torsvik, J., Gustavsen, M., Ingebrigsten, A. K. (2023). One Ocean Exploration Symposium - Barna ved Nordsjøen. Symposium at Norsk Barnehageforskningskonferanse; UiS, 2023-10-24 - 2023-10-26.
Ødegaard, E. E.; Oropilla, C. T. (2023). Sustaining Stories of the Seas: Intergenerational collaborative narratives enriching early childhood education. Paper at the conference Sustaining, knowing and 'living' the Blue; NTNU, 2023-06-15 - 2023-06-16.
Ødegaard, E. E. & Birkeland, Å. (2023). Emergent Ocean Literacy - Collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood. Paper at the conference Sustaining, knowling and 'living' the Blue; NTNU, 2023-06-15 - 2023-06-16
Ødegaard, E. E. (2023) Å skape kultur for utforskning. Barnehagefolk.
Ødegaard, E.E. Birkeland, Å., Marandon, A. Spilde, E. & Ingebrigtsen, A. (2023). Hvorfor har vi bølger i havet? Barnehagefolk.
Ødegaard, E. E. & Birkeland, Å. (2022). Emergent Ocean Literacy - a collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood education. Klimafestivalen - varmere, våtere, villere; 03.11.2022.
Formidling og omtale i media
Brekke, V. (2024). Stolte skodespelarar på filmframsyning - Øygarden kommune (oygarden.kommune.no). Omtale av filmkveld for barn, ansatte og familier involvert i Filmen Ocean Portrait – The Children by the North Sea. Øygarden, 21.05.2024.
Result, Tromsø Educational film festival (2024). 2024 Awards - Tromsø Educational Film Festival (TREFF) (uit.no).Juryens omtale av prisen “Best pedagogical concept where film is used” : Ocean Portrait – Children by the North Sea.
Sandgrind,. S. W. (2024) https://www.barnehage.no/film-forskning-hvl/vant-pris-for-film-om-barnehagebarns-utforskning-av-havet-1/255058. Omtale av filmen og prisen: “Best pedagogical concept where film is used” : Ocean Portrait – Children by the North Sea. Barnehage.no 20.3.2024.
HVL (2024) Filmen Havportrett – barna ved Nordsjøen vant pris for beste utdanningsfilm - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no). Omtale av filmen og prisen prisen “Best pedagogical concept where film is used” : Ocean Portrait – Children by the North Sea, 19.03.2024.
Ødegaard, E. E. (2023). Utdanning om livet under vann starter i barnehagen. Barnehage.no 2023
Ødegaard, E. E. (2023). De yngste barnas stemme i klimadebatten. Paneldebatt, One Ocean Future på Statsraad Lehmkuhl.; One Ocean Week. 2023-04-19 - 2023-04-19
Berg-Olsen, O. R., Ødegaard, E. E. (2023). Høgskulen på Vestlandet med tilbud til de små under One Ocean Week. One Ocean Week [Internett] 2023-03-15
Ødegaard, E. E. (2021) Sustainability education starts in early years: Grounding ecological lifestyles and ‘glocal’ mentalities. Open Access Government 2021.
Verksteder sammen med barn
Hoffart, H. Ødegaard, E. E., Birkeland, Å. & (2023). Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn. One Ocean Junior - Akvariet i Bergen, 13 april, 2023.
Ødegaard, E. E., Birkeland, Å. & Hoffart, H. (2022). Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn. Kunstnerisk og museal presentasjon Forskningsdagene. 2022-09-23 - 2022-09-23.
Marandon, A. S., Marandon, A. Birkeland, Å. & Ødegaard, E. E. (2021-2023). Havprtrett – en serie verksteder med tre barnehager i Bergen og Øygarden.
Oropilla, C.T. (2022-2023). Intergenerasjonelle verksteder – en serie i samarbeid med Øygarden kommune og Klokkarvik båtforening.
Oropilla, C.T (2024). Hvis jeg hadde en tryllestav. Verksted for barn og familier i Klimaparken, Klimafestivalen Varmere, våtere og villere, mars, 2024.
Ødegaard, E. E., Reite, J., Rundholt, T,. Wergedahl, H, Aadland, E., Grønhaug, K,, Goia, F., Sandvik, V., Sælensminde, J., Ingebrigsen, A, Torsvik, J. & Oropilla, C. T. (2024). Bor det montre i havet? Fortellinger mellom generasjoner og forskere. One Ocean Week, Skoltegrunnskaien. 15 april, 2024.
Oropilla, C. T & Fagerbakke, M. (2024). Havsans. Vivite: Havsamtaler. 9 juni, 2024
Filmer og visninger med introduksjon
Ocean portrait – The Children by the North Sea. Dokumentarfilm 30 min.. Regissør: F. Goia, Produsent: Mediesenteret, S. Havre og BARNkunne, E. E. Ødegaard, Kunstpilotene og Marandon, A. S.
Screenings:
- Bern, Switzerland, EthnoKino Film festival. September, 2024.
- Sallis Benney Theatre, Grand Parade building, University of Brighton, Brighton, 0509.2024.
- Øygarden Kulturhus, Øygarden, 21.05.2024.
- UiT, Tromsø Educational Film festival, 15.03.2024.
- Mimes Brønn, HVL, One Ocean week, april 2023.
- K2, HVL, 75 +5 års jubileum Barnehagelærerutdanningen og BARNkunne, 2023.
- Brittania Hotel, konferansen Sustaining, knowing and 'living' the Blue; NTNU, 2023-06-15 - 2023-06-16.
One Ocean Havportrett -Videodokumentar fra pilot, 7 min. Regissør Håkon Hoffart. Produsent: BARNkunne, E. E. Ødegaard.
Screenings:
Athen, Omep World Congress, July, 2022.
The Norwegian Royal Embassey, Webinar, 2022.
Bærekraftsmål
FN’s tiår for vitenskap om havet og bærekraftsmålene i Agenda 2030. I prosjektet følger vi spesielt opp bærekraftsmål nr. 4, 14 og 17.