Fridalen skole

På denne sida kan du lese meir om kva som skjer på lærarutdanningsskulen Fridalen skole.

Fridalen skole er en av de største 1-7-skolene i Bergen kommune. Skolen har stort mangfold med elever som har bakgrunn fra en rekke ulike nasjonaliteter, språk og religioner. Skolen er som en «by i byen» og ser på mangfoldet som en viktig ressurs. Det er stor takhøyde på Fridalen skole - her er plass til alle og alle hører til. Samtidig som skolen har søkelys på felleskap og tilhørighet, er også enkeltindividet viktig. I læringsaktivitetene bygger vi på de ulike elevenes styrker og interesser, og elevmedvirkning er en viktig faktor i læringsfelleskapet på skolen. Skolen bruker både FAL og Fargespill i det pedagogiske arbeidet. Disse metodene passer godt med skolens verdigrunnlag. 

Som lærerutdanningsskole (LU-skole) tar Fridalen skole et særlig ansvar for å bidra til praksisopplæring av lærerstudenter fra HVL. Fridalen skole og HVL samarbeider også om andre aktiviteter og prosjekter. i lærerutdanningene og i virksomheten ved Fridalen skole. Gjennom LU-skoleordningen skal HVL og Fridalen skole samarbeide om forsknings- og utviklingsarbeid (FOU). Det er et mål at samarbeidet gir gode synergier for begge organisasjonene. 

Kontaktpersoner 

LU-kontakt: Randi Galtung-Døsvig - e-post: Randi.Dosvig@bergen.kommune.no

FOU-kontakt: Silje Valde Onsrud  

Forskning- og utvikingssamarbeid

Fysisk aktiv læring (FAL) 

Fridalen skole har nylig jobbet med fysisk aktiv læring (FAL) i samarbeid med Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) ved HVL, og flere av de ansatte ved skolen har tatt etter- og videreutdanning i emnet. Skolen har jobbet systematisk med å implementere FAL i det daglige arbeidet ved skolen. 

VISJON OG LANGTIDSPLAN 

Skoleåret 2024/2025 jobber Fridalen skole med å utvikle en visjon og en langtidsplan for skolen som skal være forankret både i personalet og blant elevene. Dette utviklingsarbeidet gjøres i samarbeid med ansatte ved HVL. 

NeVa-PROSJEKTET 

Forskningsprosjektet Negotiating Values in Norwegian Teacher Education (NeVa) ved HVL har nylig mottatt 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd til å forske på hvordan lærerutdanningene tolker og underviser i utvalgte kjerneverdier i den nye læreplanen (LK20). I tillegg skal prosjektet utvikle nye undervisningsverktøy. Det skal utvikles en metode der forskere, studenter og praksislærere samarbeider om å lage nye undervisningsverktøy for å forstå og diskutere verdier bedre. NeVa skal gi framtidige lærere bedre verktøy for å håndtere verdimangfold og styrke demokratisk danning blant elever i norske skoler. Her bidrar Fridalen skole som samarbeidspartner. 

MUSIKKPEDLAB 

Musikkpedagogiske forskere ved HVL holder på med et forsknings- og utviklingsprosjekt som er et oppfølgingsprosjekt etter prosjektet FUTURED (2019-2022). I FUTURED ble musikklærerstudenter utfordret på å bidra til utvikling av egen utdanning, slik at den blir mer relevant for framtiden. En av metodene som ble brukt var utopisk tenkning der studentene forestilte seg drømmescenarier for utdanningen sin. MusikkPedLab skal bidra til å realisere noen av studentenes drømmescenarier. Her skal de få øve seg i autentiske situasjoner på det de selv erfarer at de mangler eller ikke kan godt nok for å bli gode musikklærere. Musikklærere og elever ved Fridalen skole deltar i studentenes utforsking av ulike musikkaktiviteter.