Akademisk CV og dokumentasjon i opprykkssøknader | modul 1

Førstelektorprogrammet | modul 1

Modulen handler om å tydeliggjøre egen kompetanse og kunnskapsbygging og vi arbeider med spørsmål som: Hvordan er sammenhengen mellom forsknings- og utviklingsprosjektet, publiseringer, forskningsformidling? Hvordan kan jeg skrive dette fram i form av fulltekstvedlegg? Hvordan kan jeg dokumentere og skrive fram mine andre spesielle kvalifikasjoner?

Hopp til

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Arbeider med opprykkssøknad til førstelektor eller dosent.

Om å søke opptak til HVL

Modulen er en del av en pilotering, som gir en innføring i HVL sine retningslinjer og kriterier for opprykk til førstelektor og dosent. Førstelektor- og dosentløpet er karrieresveier for ansatte ved HVL, som bygger på et omfattende forsknings- og/eller utviklingsarbeid rettet mot profesjons- og yrkesfelt, og/eller omfattende pedagogisk utviklingsarbeid.

En stor del av opprykkssøknaden handler om systematisering og teoretisering av egen kunnskapsutvikling i eget FoU arbeid. Dette skal dokumenteres som fulltekstvedlegg.

Modulen gir en innføring i:

• Hvordan skrive en akademisk-pedagogisk CV (Vedleggskategori 1)
    • Hvordan dokumentere FoU arbeid (Vedleggskategori 2)
    • Hvordan dokumentere spesielle kvalifikasjoner i arbeidet med opprykkssøknader (Vedleggskategori 3)

Nøkkelbegrep

• opprykksøkand
    • akademisk CV
    • dokumentasjon
    • vedleggskategorier
    • FoU-arbeid

Organisering av modulen

Totalt tre digitale møter. Første digitale møte er innføring i akademisk CV og dokumentasjon/vedleggskategorier. Andre og tredje digitale møte er presentasjon og utvikling av akademisk CV og matrise over FoU arbeid sammen med kolleger i samme situasjon.

Læringsplattform: ZOOM

Sted: ZOOM

Dato: 24.01.2024 (09.15–12.00), møte 2 og 3 avtales i arbeidsgrupper

Læringsutbyttebeskrivelse

Kunnskaper

tilegner seg kunnskap om kriterier og fremgangsmåter i arbeid med opprykksøknad til førstelektor og dosent.

Ferdigheter

kan bruke de ulike vedleggskategoriene
    forstår hva en akademisk CV er og hvordan den bygges opp
    kan definere hovedområder i egen opprykkssøknad ut i fra egen erfaring og profil

Generell kompetanse

kan dokmentere eget FoU arbeid skriftlig på hensiktsmessig måte (gjennom HVL notat eller publisering etc)
    kan samarbeide med kolleger i utvikling egen og hverandres akademiske CV og matrise over hovedområder

Læringsaktiviteter

Modulen består av tre møter

• I det første møte (3 timer) introduseres forslag til hvordan skrive akademisk CV og forstå de tre vedleggskategoriene

• I det andre møte diskuteres struktur oppbygging og dokumentering av hovedområder (konseptualisering) i profildokumentet. Her er det viktig å se sammenhengen mellom dine hovedområder og dokumentasjon /vedlegg.

• I det tredje og siste møte skal dere presentere akademisk CV og en matrise over vedlegg og hovedomåder i grupper. Dere deler erfaringer og diskuterer hverandres arbeid, med vekt på konstruktive framovermeldinger.

Vurdering

Sluttvurdering baseres på deltagernes fremstilling av akademisk CV og matrise av FoU arbeid.

Gi tilbakemeldinger på hverandre sine akademiske CV er og matriser mellom møtene.

Forskrifter

Retningslinjer

Relevant litteratur

Carl Christian Bachke og Mads Hermansen (red.): Å satse på dosenter. Et utviklingsarbeid. Cappelen Damm. Oslo 2022. 323 s.

Eriksen, S, Hakel, K, Nordkvelle Y.T. (2023): Kvalifisering til førstelektor. - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene, Oppdragsrapport nr. 14 - 2023

Engelsen, Knut Steinar., Moser, Thomas, Wittek, Line (2013). På nivå og omfang med …» Førstekvalifisering gjennom førstelektorløp – en analyse basert på erfaringer fra lærerutdanningene. Uniped (Lillehammer), 36, 109-124.

Gerd Bjørke, Harald Jarning og Olav Eikeland (red.): Ny praksis – ny kunnskap: Om utviklingsarbeid som sjanger. ABM Media. Oslo 2013. 431 s.

Høivik, Helge (red.): Faglig forfatterskap – Kvalifisere for opprykk. Utvikle og ta i bruk digitale læreverk med KI-støtte for omvendt klasserom som del av kvalifiserings-arbeidet. Revidert utgave 2023 med nytt stoff om generativ KI, H5P og redaksjonelt

Anne Lyberg og Betty-Ann Solvoll: PEKH – Pedagogisk kompetansehevingsprogram. Pekefinger eller retningsviser mot førstelektorkompetanse. Rapport 3, 2005. Tønsberg. Høgskolen i Vestfold, 2005. 25 s.

Et eksempel på et fulltekstvedlegg (kategori 2) i form av HVL notat: Halland, & Winje. (2021). Fra praksisfellesskap til et profesjonelt læringsfellesskap - Kunnskapsutvikling i et sosiokulturelt perspektiv. Høgskulen på Vestlandet. https://hdl.handle.net/11250/2835923