Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Det er en fordel å ha gjennomført kurset i pedagogisk basiskompetanse.
Om å søke opptak til HVL
Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Modulbeskrivelse
Modulen vil ta for seg forskningsetikk generelt og utfordringer knyttet til veilederrollen. Som forsker trenger man kunnskap om forskningsetikk for å gjennomføre forskning på en etisk forsvarlig måte. Dette handler om god vitenskapelig praksis og om å vite hvor grensen for god vitenskapelig praksis går. Denne modulen vil ta for seg forskningsetikk og personvern, i tillegg til en gjennomgang av aktuelle prosesser, retningslinjer og lovverk.
Veilederrollen i denne sammenhengen handler om å bidra til god vitenskapelig praksis hos PhD kandidater og masterstudenter. PhD kandidater og masterstudenter må selv tilegne seg grunnleggende kunnskap om forskningsetikk gjennom sin opplæring. Likevel, kan det være vanskelig for en PhD kandidat eller masterstudent med lite erfaring å oppdage forskningsetiske dilemma eller problemstillinger som er knyttet til personvern. Derfor er det viktig at PhD kandidaten eller masterstudenten sammen med veileder identifiserer og drøfter etiske dilemma i alle steg av forskningsprosessen. Dette gjelder for eksempel selve problemstillingen, metodisk tilnærming, datahåndtering, og publisering inkludert medforfatterskap.
Målet med denne modulen er dermed:
- En generell gjennomgang av forskningsetikk og personvern
- Diskutere veilederrollen innen forskningsetikk og personvern
- Utforske hvordan vi kan oppfylle vilkår om å gjøre data tilgjengelige for andre (åpne data og FAIR data).
Nøkkelbegreper
- Forskningsetikk
- Personvern
- Etiske vurderinger i veilederrollen
- Ukultur i forskning og publisering
- Medforfatterskap
- Datahåndtering
- FAIR data og åpne data
Etter gjennomført modul har deltakere kjennskap til:
- Gjeldene retningslinjer, lover og regler
- Forskningsinfrastrukturen ved HVL
- Prosessen ved bruk av person og /eller helseopplysninger
- Anbefalinger for medforfatterskap
- Datahåndtering og åpen forskning
Modulen gir:
- Rammer for forskningsetisk refleksjon
- Utvikling av kollegialt nettverk
- Veilederkompetanse ved økt bevissthet rundt etiske dilemma og veileders rolle
Læringsaktiviteter
Modulen går over 20 timer og vil gjennomføres i en kombinasjon av fysisk og digitalt oppmøte. Deltakere har oppmøteplikt på begge kursdager og skal i tillegg sette av tid til obligatorisk lesing og forberedelser.
- Første samling vil foregå digital på Zoom og består av forelesninger med mulighet for å stille spørsmål.
- Andre samling vil forgå fysisk på Campus Bergen og har en innledende forelesning. Resten av dagen er aktivitetsbasert. Hver deltaker skal presentere et eget forskningsetisk dilemma, som vil diskuteres i plenum. Deltakere må i forkant melde inn temaet de vil presentere for at kursholdere kan organisere presentasjoner tematisk.
Arbeidskrav
Arbeidskravet på dette kurset innebærer å a) presentere et eget forskningsetisk dilemma i lys av tematikk og litteratur som er presentert på kurset og b) delta i påfølgende diskusjoner om de dilemmaene som blir presentert.
Vurdering
Deltakerne vil få tilbakemelding på alle arbeidskrav gjennom gruppeaktiviteter knyttet til arbeidskravene i samlingene.
Organisering av modulen
Fysiske forelesninger i Bergen, og nettbaserte synkrone samlinger på Zoom.
Første samling: 02.12.2024, kl. 09.00-15 (digital samling)
Andre samling: 06.12.2024, kl. 09.00-15.00 (fysisk samling campus Bergen)
Læringsplattform: Canvas
Obligatorisk lesing
Retningslinjer ved HVL der du blant annet kan lese om kategorisering og oppbevaring av forskningsdata og om ansvarsfordeling mellom student (inkludert PhD) og veileder når det gjelder oppstart, gjennomføring og avslutning av prosjekter. https://www.hvl.no/forsking/forskingsetikk/
De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK) er et nasjonalt fagorgan for forskningsetikk. På deres nettsider finner dere retningslinjer og lovverk og en rekke publikasjoner som tar for seg aktuelle tema som f.eks. samtykke, medforfatterskap og forskningsetiske forhold knyttet til metode. De ulike komiteene har også egne undersider med informasjon som er mer disiplin-spesifikk. Det er obligatorisk for deltakere på dette kurset å gjøre seg kjent med FEK og den komiteen (NESH, NENT eller NEM) som er relevant for sitt fagområde.
- Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH):
https://www.forskningsetikk.no/om-oss/komiteer-og-utvalg/nesh/om-nesh - Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi (NENT):
https://www.forskningsetikk.no/om-oss/komiteer-og-utvalg/nent/ - Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag (NEM):
https://www.forskningsetikk.no/om-oss/komiteer-og-utvalg/nem/
De forskningsetiske komiteene gjør også vurderinger av saker de får tilsendt. Her er noen utvalgte
uttalelser: - Case 1: Vurdering av barns rett til selv å samtykke til deltakelse i medisinske og helsefaglig
forskningsprosjekter (NEM)
Vurdering av barns rett til selv å samtykke til deltakelse i medisinske og helsefaglig forskningsprosjekter (Saksnr. 2015/908) | Forskningsetikk - Case 2: Innspill til nasjonal strategi for kunstig intelligens (NENT)
Innspill til nasjonal strategi for kunstig intelligens | Forskningsetikk - Case 3: Forskningsetisk vurdering av spørreundersøkelse ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet (NESH)
Forskningsetisk vurdering av spørreundersøkelse ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet | Forskningsetikk - Case 4: Uttalelse om deling av forskningsdata fra Elevundersøkelsen (NESH)
Uttalelse om deling av forskningsdata fra Elevundersøkelsen (2019/61) | Forskningsetikk
Anbefalt litteratur
Her er forslag til noen kronikker og vitenskapelige artikler som tar for seg forskningsetikk og personvern. Veiledere på dette kurset kommer fra fire ulike fakultet, og har prosjekter av ulik karakter som berører forskningsetikk og personvern på ulikt vis. Derfor har vi valgt å sette sammen en liste med anbefalt litteratur som tar for seg en rekke aspekter - deltakere leser det som virker relevant.
Et rammeverk eller måte å organisere forskningsetikk:
DuBoise, J.M.; Antes.A.L (2018) Five Dimensions of Research Ethics: A Stakeholder Framework for Creating a Climate of Research Integrity. Acad Med, 93(4): 550–555.
doi:10.1097/ACM.0000000000001966
Kronikk om vitenskapelig uredelighet og veiledningsrollen
Benestad, H.B. (2010) Vitenskapelig uredelighet – alvorlig, forsettlig eller grovt uaktsomt? Tidsskrift for norsk legeforening, nr. 5
Om medforfatterskap mellom veileder og PhD-student
Irina Lokhtina, Erika Löfström, Solveig Cornér & Montserrat Castelló (2020) In pursuit of sustainable co-authorship practices in doctoral supervision: Addressing the challenges of writing, authorial identity and integrity, Innovations in Education and Teaching International, DOI:
10.1080/14703297.2020.1799839
Etikk og Big Data:
Hesse, A et.al. (2019) Qualitative Research Ethics in the Big Data Era. American Behavioral Scientist, Vol. 63(5) 560–583. doi.org/10.1177/0002764218805806
Antropologisk forskning i klasserom og problematisering av nye retningslinjer
Lundh, L. (2020) Personvernregler og forskningsetikk: Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning? Norsk Antropologisk Tidsskrift, nr. 3, s. 177–190. doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2020-03-03
En kritisk gjennomgang /kritikk av dagens forskningsetikk
Rosamond Rhodes (2010) Rethinking Research Ethics, The American Journal of Bioethics, 10:10, 19-36, DOI: 10.1080/15265161.2010.519233
Om forskning på mennesker i sårbare situasjoner:
Krause, U (2017) Researching forced migration: critical reflections on research ethics during fieldwork. Refugee Studies Centre, University of Oxford
Samtykkekompetanse for mennesker med demens:
Cubit K. Informed consent for research involving people with dementia: a grey area. Contemp Nurse. 2010 Feb-Mar;34(2):230-6. doi: 10.5172/conu.2010.34.2.230. PMID: 20509807.