Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og 2 års relevant arbeidserfaring innen undervisning eller skoleledelse
Studietypenummer: 8533
Merk: Studier med studieavgift har ekstra krav og vilkår knyttet til seg, og du må derfor lese godt gjennom reglene for studier med studieavgift.
Om å søke opptak til HVL
Hvorfor studere kunsten å undervise?
I motsetning til direkte undervisning, er indirekte undervisning en åpen tilnærming til utdanning. Lærere gir elevene spørsmål, utfordringer eller muligheter, slik at elevene blir oppmuntret til å engasjere seg i oppgaven og også delta i vurderingen av hva som er et vellykket eller meningsfullt 'resultat'. Indirekte undervisning er en åpen form for pedagogikk, fordi verken prosessen eller resultatet er fullstendig forhåndsdefinert av læreren, og krever derfor helt andre kvaliteter av læreren enn direkte undervisning.
Emneansvarlig er Herner Sæverot.
Hva lærer du?
Denne videreutdanningen gir deg et solid grunnlag i å ta kloke avgjørelser rundt planlegging og gjennomføring av egen undervisning. Vi vil fokusere på tre hovedområder:
1. Forklare hvorfor og hvordan bruk av indirekte tilnærminger er avgjørende i undervisningen.
2. Gi en grundig gjennomgang av hva indirekte tilnærminger innebærer for de tre viktigste ‘verktøyene’ i undervisning: didaktikk, læreplan og vurdering.
3. Avdekke utfordringene med direkte instruksjon og lignende undervisningsparadigmer.
Du finner mer informasjon i emneplanen.
Målgruppe:
Videreutdanningen er spesielt rettet mot deg som er lærer i grunnskolen (1-10) og videregående skole, men er også egnet for deg som er barnehagelærer.
Undersvisningsform
Opplæring, veiledning, praktiske eksempler, diskusjon, praktiske øvelser. Undervisning på engelsk kan forekomme i mindre deler av studiet.
Samlinger
Høsten 2025
Campus Kronstad, Bergen.
Første samling (fysisk): fredag 12. september, kl. 17–19.
Andre samling (nett): torsdag 2. og fredag 3. oktober, kl. 17–19.
Tredje samling (fysisk): torsdag 30. og fredag 31. oktober, kl. 17–19.
Fjerde samling (nett): torsdag 20. og fredag 21. november, kl 17-19
Anbefalt forkunnskap
Ingen
Pensum
Saeverot, H., Biesta, G., & Baldacchino, J. (2025). Indirect education: A teacher’s guide. Bloomsbury.
Eksamensform
Obligatorisk læringsaktivitet
To obligatoriske læringsaktiviteter:
- en skriftlig innlevering
- en muntlig presentasjon
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, to dager. Antall ord: 2000 +- 10 %. Utleveres mandag 1 desember, innleveres onsdag 3 desember.