En lærer og en barneskoleelev sitter og ser på en pc-skjerm. Læreren peker på skjermen, eleven følger med.

Kunsten å undervise

Vidareutdanning på bachelornivå

Undervisning er en kunst, ikke en vitenskap. I denne videreutdanningen vil du utforske hvordan du kan bli mer kunstnerisk som lærer, spesielt ved å bruke en indirekte tilnærming til undervisning.

Bergen

Søk studieplass Opnast i ny fane

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og 2 års relevant arbeidserfaring innen undervisning eller skoleledelse

Studietypenummer: 8533
Merk: Studier med studieavgift har ekstra krav og vilkår knyttet til seg, og du må derfor lese godt gjennom reglene for studier med studieavgift.

Hvordan søke:

  • Logg inn i Søknadsweb
  • Velg opptak "Lærer, barnehagelærer og tolking"
  • Så velger du "Videreutdanning høst 2025"
  • Velg studiet du vil søke på fra listen (se studietypenummer over).
  • Trykk på "Legg til" og "Send inn søknad"
  • Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet
  • Trykk "Neste" for å gjøre ferdig søknaden.

Viktig informasjon om søknad, frister og dokumentasjon

 

Om å søke opptak til HVL

Hvorfor studere kunsten å undervise?

I motsetning til direkte undervisning, er indirekte undervisning en åpen tilnærming til utdanning. Lærere gir elevene spørsmål, utfordringer eller muligheter, slik at elevene blir oppmuntret til å engasjere seg i oppgaven og også delta i vurderingen av hva som er et vellykket eller meningsfullt 'resultat'. Indirekte undervisning er en åpen form for pedagogikk, fordi verken prosessen eller resultatet er fullstendig forhåndsdefinert av læreren, og krever derfor helt andre kvaliteter av læreren enn direkte undervisning.

Emneansvarlig er Herner Sæverot. 

Hva lærer du?

Denne videreutdanningen gir deg et solid grunnlag i å ta kloke avgjørelser rundt planlegging og gjennomføring av egen undervisning. Vi vil fokusere på tre hovedområder:

1. Forklare hvorfor og hvordan bruk av indirekte tilnærminger er avgjørende i undervisningen.

2. Gi en grundig gjennomgang av hva indirekte tilnærminger innebærer for de tre viktigste ‘verktøyene’ i undervisning: didaktikk, læreplan og vurdering.

3. Avdekke utfordringene med direkte instruksjon og lignende undervisningsparadigmer.

Du finner mer informasjon i emneplanen.

Målgruppe: 

Videreutdanningen er spesielt rettet mot deg som er lærer i grunnskolen (1-10) og videregående skole, men er også egnet for deg som er barnehagelærer.

Praktisk informasjon

Undersvisningsform

Opplæring, veiledning, praktiske eksempler, diskusjon, praktiske øvelser. Undervisning på engelsk kan forekomme i mindre deler av studiet.

Samlinger

Høsten 2025
Campus Kronstad, Bergen.
Første samling (fysisk): fredag 12. september, kl. 17–19.
Andre samling (nett): torsdag 2. og fredag 3. oktober, kl. 17–19.
Tredje samling (fysisk): torsdag 30. og fredag 31. oktober, kl. 17–19.
Fjerde samling (nett): torsdag 20. og fredag 21. november, kl 17-19

Anbefalt forkunnskap

Ingen

Pensum

Saeverot, H., Biesta, G., & Baldacchino, J. (2025). Indirect education: A teacher’s guide. Bloomsbury.

 

Eksamensform

Obligatorisk læringsaktivitet

To obligatoriske læringsaktiviteter:

  • en skriftlig innlevering
  • en muntlig presentasjon

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, to dager. Antall ord: 2000 +- 10 %. Utleveres mandag 1 desember, innleveres onsdag 3 desember.

Hvorfor ta mer utdanning?

Et arbeidsliv i rask endring, er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler, som etter- og videreutdanning kan gi:

  • Ny oppdatert faglig kunnskap.
  • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
  • Personlig utvikling.
  • Muligheter for nettverksbygging.
  • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
  • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
  • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

Andre interessante studietilbud 

Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs