FD36 Virtuell og utvidet virkelighet i undervisning| Høst 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Denne modulen utfordrer deg som faglærer til å ta steget videre med VR/XR-teknologi i undervisningen. Gjennom modulen får du forskningsbasert kunnskap om denne teknologien. Du får veiledning i å forberede og teste ut bruk av teknologien i egen undervisning. Vi legger opp til tverrfaglig erfaringsdeling i kollegiale fellesskap. Målgruppen er ansatte som er interessert i å fortsette å utforske bruk av VR/XR i undervisning.

Bergen

Hopp til

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Virtuell (VR) og utvidet virkelighet (XR) åpner nye rom for undervisning, samhandling og læring. Når de første tekniske hindrene er passert, og man vet hvordan man bruker utstyret oppstår det raskt nye spørsmål. Hva er klok bruk av denne teknologien i undervisningssammenheng og hvordan kan du lede systematiske utviklingsprosesser der studentene dine produserer eget innhold til VR/XR, og på den måten blir aktive deltagere i utformingen av egne digitale læringsressurser? Denne modulen utfordrer deg som faglærer til å ta steget videre med VR/XR-teknologi i undervisningen. Gjennom modulen får du forskningsbasert kunnskap om denne teknologien. Du får veiledning i å forberede og teste ut bruk av teknologien i egen undervisning. Vi legger opp til tverrfaglig erfaringsdeling i kollegiale fellesskap. Målgruppen er ansatte som er interessert i å fortsette å utforske bruk av VR/XR i undervisning.

    Læringsutbyttebeskrivelse

    Kunnskaper

    • Kandidaten har kunnskap om forskning på bruk av VR/XR

    Ferdigheter

    • Kandidaten kan finne, tilgjengeliggjøre og utvikle relevant og innovativt innhold til VR/XR.
    • Kandidaten kan lede systematiske utviklings- og læringsprosesser knyttet til bruk av VR/XR i egen undervisning

    Generell kompetanse

    • Kandidaten kan kritisk vurdere bruken av VR/XR-teknologi til å fremme studenters læring.

    Organisering av modulen

    Modulen består av to fysiske samlinger i Bergen og to mellomarbeid. De fysiske samlingene er på tre timer. Det blir mulighet for veiledet arbeid med mellomarbeidene i etterkant av de fysiske samlingene.

    Læringsplattform: Canvas

    Forkunnskaper

    Kandidatene må kunne bruke relevant VR/XR-teknologi, inkludert VR-briller. Hvis nødvendig må kandidatene selv oppsøke Læringslab for å låne og gjøre seg kjent med utstyret. Vi anbefaler å teste ut grunnleggende teknisk bruk av VR-briller, samt et utvalg applikasjoner til underholdning og læring.

    Læringsaktiviteter

    Deltagelse i digitale rom med presentasjon av forskningslitteraturen i emnet. Interaksjon med KI-basert praterobot med instruksjoner som er relevante for emnet. Samarbeidslæring, hverandrevurdering og kollegaveiledning.
    Fysiske samlinger på Kronstad:

    • Første samling: torsdag 24. oktober, kl. 12.15-15.00
    • Andre samling: torsdag 21. november, kl. 09.00-12.00

    Obligatoriske læringsaktiviteter

    Utvikling og planlegging av utkast til VR/XR-basert aktivitet til egen undervisning. Deltagelse i digitalt rom mellom samling 1 og 2.

    Vurdering

    For å bestå modulen må kandidaten delta i undervisningsaktiviteter på samlingene og gjennomføre obligatoriske læringsaktiviteter. Sluttvurdering i modulen er innlevering av VR/XR-basert aktivitet for egne studenter, i form av en oppgave på Canvas.