Everything is a story.

Forhandling om fortelling

Narrativ forskning er et voksende forskningsfelt som belyser menneskelig erfaring gjennom fortellingssjangre. I pedagogikk og utdanningsvitenskap i vid forstand er forskningsfeltet karakterisert av en samarbeidende tilnærming til kunnskapsproduksjon. Gjennom å delta, være tett på barn, studenter, lærere, lærerutdannere og andre samfunnsaktører, vil forskeren skape rom for fortelling og bidra til at nye fortellingar kan skapes.

Fortelling og narrative metoder tilhører ikke et bestemt fag eller en bestemt disiplin. Derfor arbeider forskningsgruppen tverrfaglig og tverrestetisk med kunnskap- og metodeutvikling. Forskningsgruppen Forhandling om fortelling bidrar til utviling av det narrative forskningsfeltet gjennom å knytte forbindelser mellom pedagogiske forståelser og kunstfeltets forståelser og bruk av narrativer. Tverrfaglighet er en ressurs i gruppens arbeid. 

Forskningsgruppen har en uttalt målsetting om å bidra til ny innsikt og kunnskap om ignorerte, ikkje-fortalte fortellinger og kollektivt fortalte fortellinger. Vi er særlig opptatt av betydningen av fortellinger i inkluderings- og ekskluderingsprosesser, i dannings- og identitetsprosesser. 

Publikasjoner

2024

2023

  • Bjerkmo L, Helgesen AK, Blix BH (2023). Being and becoming ‘a frail older adult’: Meaning-making and resistance through storytelling Journal of Aging Studies Vol. 65 Pages 101128 https://doi.org/10.1016/j.jaging.2023.101128

  • Blix BH, Clandinin J, Steeves P, Caine V. (2024). Entangling Reciprocity With the Relational in Narrative Inquiry. Qualitative Inquiry, 30(3-4), 275-281. https://doi.org/10.1177/10778004231172227

  • Dinesen TA, Blix BH, Gramstad A. (2023). Professional strategies in upper secondary school dropout management among youth in the Sami areas of Norway: a focus group study. International Journal of Circumpolar Health, 82(1). https://doi.org/10.1080/22423982.2023.2198112

  • Lyngstad MB, Blix, BH. (2023). A window of opportunities: Composing a relational space for living and telling sustainable stories to live by. Nordic Journal of Art & Research, 12(2). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/ar.5337

2022

  • Brinchmann BS, Lyngmo S, Herholdt-Lomholdt SM, Blix BH. (2022). Multiple perspectives and dialogue in understanding experiences of living with eating disorders: Two narratives—four unpackings. J Eat Disord 10, 24. https://doi.org/10.1186/s40337-022-00554-5

  • Bjerkmo L, Helgesen AK, Blix BH. (2022). Experiences of Being Significant Others to Older Adults with Frailty Living Alone in Rural Arctic Norway: A Qualitative Study. Risk Management and Healthcare Policy Vol. 15 Pages 1283-1292 https://doi.org/10.2147/RMHP.S367079

  • Caine V, Steeves P, Berendonk C, Blix BH, Clandinin J. (2022). Narrative care: Unpacking pandemic paradoxes. Nursing Inquiry Vol. 29 Issue 3 e12462 https://doi.org/10.1111/nin.12462

2021

  • Blix BH, Caine V, Clandinin J, Berendonk C. (2021). Considering Silences in Narrative Inquiry: An Intergenerational Story of a Sami Family. Journal of Contemporary Ethnography, 50(4), 580-594. https://doi.org/10.1177/08912416211003145

  • Bjerkmo L, Helgesen AK, Larsen TA, Blix BH. (2021). “Falling off the wagon”: older adults’ experiences of living with frailty in rural arctic communities. International Journal of Circumpolar Health, 80(1). https://doi.org/10.1080/22423982.2021.1957569

  • Nilsen MK, Blix BH, Sletvold H, Olsen RM. Older Adults Living in Sheltered Housing’s Experiences of Involvement in Pro Re Nata Decisions. A Narrative Positioning Analysis. Global Qualitative Nursing Research. 2021;8. doi:10.1177/23333936211056930

  • Blix BH, Berendonk C, Clandinin J, Caine V. (2021). The necessity and possibilities of playfulness in narrative care with older adults. Nursing Inquiry Vol. 28 Issue 1 Pages e12373 https://doi.org/10.1111/nin.12373

2020

  • Berendonk C, Blix BH, Hoben M, Clandinin J, Roach PM, Comton RM, Cave MT, Caine V. (2020). A Narrative Care approach for persons living with dementia in institutional care settings. International Journal of Older People Nursing Vol. 15 Issue 1 https://doi.org/10.1111/opn.12278

2019

  • Blix BH, Berendonk C, Caine V. Theoretical foundations of narrative care: Turning towards relational ethics. Nursing Ethics. Vol. 26 Issue 7-8:1917-1927. https://doi.org/10.1177/0969733018808079

  • Lyngstad, Mette Bøe & Kari Thorkildsen (2018): Å forske med kunsten kollaborativt i en fortellerforestillingsproduksjon. JASED. VOL 2 NO 1 (2018): PART 2, Å FORSKE MED KUNSTEN . RESEARCH ARTICLES: SPECIAL ISSUE

  • Lyngstad, Mette Bøe (2017): Casestudie av fortellerverksted med innvandrerkvinner. I Heggstad, Kari Mjaaland. Bjørn Rasmussen og Rikke Gürgens Gjærum (red.). Bergen: Fagbokforlaget (kapittel l6. s.97-115)

  • Lyngstad, Mette Bøe (2016): Foreldrene forteller – et fortellerprosjekt med innvandrermødre. I Solbue, Vibeke og Yvonne Bakken: Mangfold i skole. Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 9, s. 185-205).

  • Solbue, V., Helleve, I., & Smith, K. (2017). “In this class we are so different that I can be myself!” Intercultural dialogue in a first grade upper secondary school in Norway. Education Inquiry, 1-14.

  • Solbue, V. & Helleve, I. (2016). Kompetanse versus forpliktelser i interkulturell dialog med utgangspunkt i en 1. klasse på videregående skole. I Frédérique Brossard Børhaug & Ingrid Helleve (red). Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis. Bergen – Fagbokforlaget.

  • Solbue, V. (2016). Hvordan er prinsippet om likeverd forstått og praktisert i tre forskjellige klasser i videregående skole? I Frédérique Brossard Børhaug & Ingrid Helleve (red). Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis. Bergen – Fagbokforlaget.

  • Solbue, V. (2016). Hvordan utvikle et kritisk blikk på egne fordommer ved bruk av kritisk venn i kollegaveiledning. I Vibeke Solbue og Yvonne Bakken (red). Mangfold i skolen. Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet? Bergen – Fagbokforlaget.

  • Lyngstad, Mette Bøe (2015): Generalprøve på virkeligheten. Utforsking av praksisforventninger gjennom forumteater. I Erikssen, Elin Ødegaard og Magli S. Østrem (red.): Praksisfortellinger Bergen: Fagbokforlaget

Bokutgivelser

Mette Bøe Lyngstad er hovedredaktør, sammen med medforfattere i boken The Shaping of Professional Identities . Revisiting Critical Event Narrative Inquiry. 



Om boken

Er du interessert i å finne ut mer om hvordan vi mennesker utvikler vår profesjonalitet, hvordan vi tar plass og utvikler oss innenfor ulike utdanninger, og hvordan vi fortsetter vår danningsreise gjennom livet?

I denne boka, initiert av forskningsgruppen Negotiating Neglected Narratives, har vi med bidragsytere fra Høgskulen på Vestlandet HVL, #BARNkunne, UiT Norges arktiske universitet og Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet og #åbouniversitet .

Boka bidrar med forståelser av hvordan personlige erfaringer og følelser er i spill i utvikling av profesjonell identitet. Forfatterne deler kritiske erfaringer koblet til danningsprosesser i egen profesjon. Vi møter lærerutdanneren, arkitekten, sykepleierutdanneren, lederen og kunstneren og deres veier mot profesjonell identitetsdanning. Boka og enkeltkapitler kan lastes ned her: https://brill.com/display/title/70338

Konferanser og seminarer

Inter i Bergen

Her kan du se interreligiøse ungdomsorganisasjoner fra Helsingfors, Oslo, Bergen og Stockholm trene på dialogmetoden «Storytelling». Yvonne Wang startet Inter i Bergen som er med i et nordisk samarbeid som ledes av den svenske virksomheten Tilsammans för Sverige (TFS).

Forskergruppen er tilknyttet programmet Kunst, kreativitet og kulturelle praksisar.