Deltakere i EVBRES-prosjektet samlet i 2019

Implementeringsforskning og metodeutvikling

Kunnskap om hvordan man skal implementere ny kunnskap i helsetjenesten etterspørres fra nasjonalt hold. Det vil være et stort behov for kompetanseheving innen kunnskapsbasert praksis i årene fremover.

Prosjektene i forskergruppen bidrar til kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsbasert praksis i utdanning, helsetjenesten og forskning. Miljøet bidrar også til utvikling av nye redskap og metoder for å fremme en kunnskapsbasert praksis.

Det er behov for forskning på effekten av ulike forbedrings- og implementeringstiltak innen utdanning, helsetjeneste og forskning, og på faktorer som kan fremme eller hemme iverksettelsen av kunnskapsbaserte anbefalinger. Det er også behov for utvikling av metoder og redskaper som fremmer en systematisk og strukturert tilgang til kunnskapsbasert forskning.

Forskergruppen består av forskere fra Høgskulen på Vestlandet, Folkehelseinstituttet og Senter for pasientmedvirkning og samhandlingsforskning ved OUS. Det legges stor vekt på involvering av brukere på ulike nivå og samarbeid på tvers av fagdisipliner. 

Forskningsprosjekt og publikasjoner

Pågående forskningsprosjekt

Oppsummering av erfaringer og kliniske endringer hos personer som har fått rehabilitering for post-Covid plager ved Helse i Hardanger. Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Innovation(s) to promote evidence-based practice. Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Evaluering av the Alberta Context Tools (norsk versjon) målegenskaper. Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

mHEALTH-INNOVATE: exploring healthcare workers’ informal and innovative uses of mobile phone messaging in LMICs. Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Global Evidence Local Adaptation. Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Etterlatte ved narkotikarelatert død i et recoveryperspektiv. Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Rehabilitering kohort vest (Rekove). Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Persons with Refugee Experience Education Project - Interprofessional (PREP IP). Les mer om prosjektet i databasen Cristin.

Publikasjoner

Graverholt, B., Espehaug, B., Ciliska, D., & Potrebny, T. (2024). The effectiveness of a knowledge translation intervention on the implementation of NEWS2 in nursing homes, a pragmatic cluster RCT. Implementation Science, 19(1), 1-11. 

Johnson, S. G., Potrebny, T., Larun, L., Ciliska, D., & Olsen, N. R. (2022). Usability methods and attributes reported in usability studies of mobile apps for health care education: scoping review. JMIR Medical Education, 8(2), e38259. 

Potrebny, T., Nilsen, S. A., Bakken, A., von Soest, T., Kvaløy, K., Samdal, O., ... & Bang, L. (2024). Secular trends in mental health problems among young people in Norway: a review and meta-analysis. European Child & Adolescent Psychiatry, 1-13. 

Oxman, A. D., Fretheim, A., Lewin, S., Flottorp, S., Glenton, C., Helleve, A., ... & Rosenbaum, S. E. (2022). Health communication in and out of public health emergencies: to persuade or to inform?. Health research policy and systems, 20(1), 28. 

Johnson, S. G., Espehaug, B., Larun, L., Ciliska, D., & Olsen, N. R. (2024). Occupational Therapy Students’ Evidence-Based Practice Skills as Reported in a Mobile App: Cross-Sectional Study. JMIR Medical Education, 10, e48507. 

Nytun, K. L., Moldestad, I. O., Snibsøer, A. K., & Espehaug, B. (2022). The effect of web-based preoperative information on parents of children who are going through elective ambulatory surgery: A systematic review and meta-analysis. Patient Education and Counseling, 105(12), 3389-3397. 

Skirnisdottir, V. E., Østenfor, M. M., Vika, N. A. B., & Katrine, A. (2023). Midwives’ experiences with a safe childbirth checklist: A grounded theory study. Midwifery, 122, 103676. 

Titlestad, K. B., & Dyregrov, K. (2022). Does ‘time heal all wounds?’The prevalence and predictors of prolonged grief among drug-death bereaved family members: A cross-sectional study. OMEGA-Journal of Death and Dying, 00302228221098584. 

Landsverk, N. G., Olsen, N. R., & Brovold, T. (2023). Instruments measuring evidence-based practice behavior, attitudes, and self-efficacy among healthcare professionals: a systematic review of measurement properties. Implementation Science, 18(1), 42. 

Nsangi, A., Aranza, D., Asimwe, R., Munaabi-Babigumira, S. K., Nantongo, J., Nordheim, L. V., ... & Oxman, A. (2023). What should the standard be for passing and mastery on the Critical Thinking about Health Test? A consensus study. BMJ open, 13(2), e066890. 

Steinskog, T. L. D., Tranvåg, O., Ciliska, D., & Graverholt, B. (2024). Contextual influences on knowledge translation capacity in a nursing home organisation: A phenomenological hermeneutical study. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 

Moseng, T., Vlieland, T. P. V., Battista, S., Beckwée, D., Boyadzhieva, V., Conaghan, P. G., ... & Østerås, N. (2024). EULAR recommendations for the non-pharmacological core management of hip and knee osteoarthritis: 2023 update. Annals of the rheumatic diseases, 83(6), 730-740. 

Søvik, M. L., Eide, R. E. M., Rene, B., Strand, M. M., Devik, I., Liland, D. E., ... & Taule, T. (2023). Rheumatic disease and fatigue: participants’ experiences of an activity-pacing group. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 30(5), 628-639. 

Guadaña, J., Oyeneyin, B., Moe, C. F., & Tuntland, H. (2023). Publication trends in reablement–A scoping review. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 1641-1660. 

Aarestad, S. H., Flaa, T. A., Griffiths, M. D., & Pallesen, S. (2023). Smartphone Addiction and Subjective Withdrawal Effects: A Three-Day Experimental Study. SAGE Open, 13(4), 21582440231219538. 

Berget, A. M., Moen, V. P., Hustoft, M., Assmus, J., Strand, L. I., Skouen, J. S., & Hetlevik, Ø. (2023). Effect of sense of coherence on long-term work participation among rehabilitation patients: a longitudinal study. Journal of Rehabilitation Medicine, 55. 

Korbmacher, M., van der Meer, D., Beck, D., de Lange, A. M. G., Eikefjord, E., Lundervold, A., ... & Maximov, I. I. (2024). Brain asymmetries from mid-to late life and hemispheric brain age. Nature Communications, 15(1), 956. 

Forskergruppeleder

bilde av Thomas Potrebny

Thomas Potrebny

Førsteamanuensis