Drama i Utdannings- og Samfunnskontekster (DUSK)

Forskergruppen er en tverrfaglig gruppe innen livslang læring. Hovedformålet er å fremme forskning og utviklingsarbeid med fokus på drama og teater, samtidig som vi arbeider med å utvikle samarbeid og forskningskompetanse som retter seg mot ulike målgrupper.

Målet er å styrke kvaliteten på forskningsprosjekter, samarbeidsprosjekter og kunstnerisk utviklingsarbeid. Målet skal oppnås gjennom kritisk konstruktivt samarbeid og ved å dele erfaringer om forskningsdesign og forskningsprosesser.

Forskergruppen dekker flere og ulike forskningsprosjekter knyttet til drama i utdannings- og samfunnskontekster, inkludert drama for livslang læring, anvendt drama og anvendt teater. Flere av gruppens medlemmer deltar i lokale, nasjonale og internasjonale samarbeids- og utviklingsprosjekter.

Forskningskontekster for gruppen er:

  • Barnehager
  • Grunnskole
  • Ungdomsskole
  • Videregående skole
  • Folkehøyskole
  • Kulturskole
  • Yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning
  • Biblioteker
  • Museer, kunstsentre
  • Teater
  • Fengsler
  • Eldresentre
  • Tilbud for rehabilitering
  • Andre sosiale og kulturelle tilbud

Noen tema for forskergruppens arbeid er:

  • Anvendt drama og anvendt teater i sosial-, offentlig kunst-, samfunns- og pedagogiske sammenhenger (fra barnehage til voksenopplæring)
  • Improvisasjon og deltakende teater
  • Kulturell bevissthet og uttrykk 
  • Kreativitet og innovasjon 
  • Kritisk tenkning og designtenkning 
  • Kommunikasjon og samarbeid 
  • Interkulturelle ferdigheter, demokrati og samfunnsengasjement 
  • Inkluderende utdanning

Pågående forskningsprosjekter

Prosjekter under utvikling/evaluering:

  • Horizon Europe: The role of drama and applied
    theatre in civic and citizenship education for

    strengthening civic and democratic participation

    and support for common European values

    (
    working title)
  • Theatre in Social, Participatory Art, Community
    and Educational contexts Erasmus Mundus Joint

    Master programme (Theatre SPACEs)
  • UTFORSK: Global educational Research &
    Development in Drama and Theatre Education,

    with focus on teacher training in higher

    education, curriculum policies, and the

    application of educational drama in formal and

    nonformal educational settings

Fremhevede publikasjoner

Utvalgte publikasjoner fra de siste fem årene:

  1. Cziboly, A., & Bethlenfalvy, A. (2024). Trends of educational theatre practices in Hungary: effects, impacts, contents, central issues and opinions. Applied Theatre Research, 12(1), 47–63. https://doi.org/https://doi.org/10.1386/atr_00086_1
  2. Cziboly, A., & Bethlenfalvy, A. (2024). The big picture: objectives, strategies, attributes, financing, participants, leaders and significance of educational theatre programs in Hungary. Applied Theatre Research, 12(1), 29–45. https://doi.org/https://doi.org/10.1386/atr_00085_1
  3. Cziboly, A., & Bethlenfalvy, A. (2024). Methodology of the national mapping of educational theatre programs. Applied Theatre Research, 12(1), 9–28. https://doi.org/https://doi.org/10.1386/atr_00084_1
  4. Rios, S. L. H. (2024). Kunsten å gi mening til byens middelalderhistorie. Drama, 61(1), 76–81. https://doi.org/10.18261/drama.61.1.145.    
  5. Cziboly, A.; Bethlenfalvy, A.; Nemeth, Sz.; Rajnai, R. (2023). Learning patterns and risks in distance learning during the COVID-19 lockdown – the pupils’ perspective in drama pedagogy-based focus groups. Research in Learning Technology.
  6. Cabot, M. A., Iversen, G. T., Ulveseth Lilletvedt, A-B. & Vangsnes, V. (2023). I Berdinesen, H. (Ed.) Demokrati og medborgerskap i skolen : teoretiske overveielser og didaktiske muligheter. Dreyers forlag. pp. 231-256.
  7. Eriksson, Stig A. (2023). «Experiencing and Learning through Story and Educational Drama: A Workshop Example». In Liwen Ma and Joseph L. Subbiondo (eds.), Theories and Practices of Integral Drama Based Pedagogy. Deep Connections and New Integrations of Education, Leiden: BRILL, p. 127-143.
  8. Eriksson, Stig A. (2023). Reflections on 'living through' and 'distancing': a critical essay related to Heathcote's and Brecht's poetics, Drama Research. International Journal of Drama in Education, Vol. 14 (No. 1), 25 pp. Reflections on 'living through' and 'distancing': a critical essay related to Heathcote's and Brecht's poetics -  NATIONAL DRAMA
  9. Zheng, S. & Cziboly, A. (2022). What can the translation of key terms reveal about the understandings of drama education in China? Applied Theatre Research, 10(2), 119-140.
  10. Heggstad, K. M., & Heggstad, Katrine. (2022). 7 veier til drama: grunnbok i dramapedagogikk for lærere i barnehage og skole (4. utgave.).
  11. Cziboly, A., Lyngstad, M. B., & Zheng, S. (2022). The influence of the “conventions approach” on the practice of drama in different cultures. In The Routledge Companion to Drama in Education(pp. 94-109). Routledge.
  12. Gjærum, R.G., Cziboly, A., Eriksson, S.A. (2022). ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences. In: Nilsen, T., Stancel-Piątak, A., Gustafsson, JE. (Eds.) International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-88178-8_23
  13. Cziboly, A. (2022). Is This Art or Vandalism?: An Online Process Drama. Art Education, 75(4), 45–46. https://doi.org/10.1080/00043125.2022.2053461
  14. Eriksson, Stig A. (2022). Christmas traditions and performance rituals: a look at Christmas celebrations in a Nordic context. In John O’Toole, Penny Bundy and Peter O’Connor (eds.), Insights in Applied Theatre: The Early Days and Onwards, 269-278.  https://www.intellectbooks.com/insights-in-applied-theatre
  15. Eriksson, Stig A. and Allern, Tor-Helge (2022). Educational drama in Norway: From cultural expression to curriculum element, Applied Theatre Research, Vol. 10 (Issue 2: Chinese and Norwegian Perspectives on Drama and Applied Theatre), 155–168. [doi: https://doi.org/10.1386/atr_00068_1]
  16. Allern, Tor-Helge and Eriksson, Stig A. (2022). Conceptions of drama and theatre, Applied Theatre Research, Vol. 10 (Issue 2:  Chinese and Norwegian Perspectives on Drama and Applied Theatre), 141–154. [doi: https://doi.org/10.1386/atr_00067_1]
  17. Allern, Tor-Helge, Zheng, Sisi and Eriksson, Stig A. (2022). Interview with Li Yingning, Applied Theatre Research, Vol. 10 (Issue 2: Chinese and Norwegian Perspectives on Drama and Applied Theatre), 205–226. [doi: https://doi.org/10.1386/atr_00071_7]
  18. Allern, Tor-Helge, Zheng, Sisi and Eriksson, Stig A. (2022). Educational drama, traditional Chinese culture and current government policies, Applied Theatre Research, Vol. 10 (Issue 2: Chinese and Norwegian Perspectives on Drama and Applied Theatre), 103–118. [doi: https://doi.org/10.1386/atr_00065_1]
  19. Xu, Jun and Eriksson, Stig A. (2022). From short story to process drama: A Chinese and a Norwegian classroom approach, Applied Theatre Research, Vol. 10 (Issue 2: Chinese and Norwegian Perspectives on Drama and Applied Theatre), 169–186. [doi: https://doi.org/10.1386/atr_00069_1]
  20. Eriksson, Stig A. (2022). «But Damn It, Without The Illusion, What Would Man Have Been Then?». In Selina Busby, Kelly Freebody and Charlene Rajendran (eds.), The Routledge Companion to Theatre and Young People, Oxon: Routledge, p. 349-352. [doi:10.4324/9781003149965]
  21. Eriksson, Stig A. (2022). «Distancing as topos in process drama». In Mary McAvoy and Peter O’Connor (eds.), The Routledge Companion to Drama in Education, Oxon: Routledge, p. 18-31.[10.4324/9781003000914]
  22. Eriksson, Stig A. (2022). «Experiencing and Learning through Story and Educational Drama: A Workshop Example», Beijing International Review of Education, 3 (2021), 606–624. [doi:10.1163/25902539-03040008]
  23. Eriksson, Stig A. (2022). «Gruppe V-est. Nettverk for kunstfag på Vestlandet». I Jostein Saakvitne og Egil Ertresvaag (red.). Høgt under taket. Lærarutdanning i Bergen 1953-2016, Bergen: Bodoni forlag, s. 221-229.
  24. Eriksson, Stig A. og Heggstad, Kari Mjaaland (2022). «Drama. Kampen for tilværelsen - faget gjennom 45 år». I Jostein Saakvitne og Egil Ertresvaag (red.). Høgt under taket. Lærarutdanning i Bergen 1953-2016, Bergen: Bodoni forlag, s. 203-220.
  25. Vagnsnes, Vigdis (2021). Prosessdrama som estetisk læreprosess: Ein strategi for utforskande iscenesetjing av sentrale verdiområde i Fagfornyinga. Acta Didactica Norden, 15(2). https://doi.org/10.5617/adno.8294
  26. Cziboly, A., Bøe Lyngstad, M., & Zheng, S. (2021). Influence of the ‘conventions approach’ on higher education in drama. NJ, 45(2), 128–143. https://doi.org/10.1080/14452294.2021.2004752
  27. Zheng, S. (2021). Process drama in Chinese education: Possibilities and challenges in governmental policy papers and the curriculum of moral education. Applied Theatre Research, 9(2), 155–172. https://doi.org/10.1386/atr_00055_1
  28. (2021). Drama som uttrykk for djup læring. Høgskulen på Vestlandet. https://hdl.handle.net/11250/2992392
  29. Eriksson, Stig A. (2021). «Drama/Theatre and Bildung. Reflections on the Norwegian Discourse of Bildung and the ‘Theatre as Bildung’ Project in Bergen, Norway (2013)». In Ute Pinkert, Ina Driemel, Johannes Kup, Eliana Schüler (Hg.). Positionen und Perspektiven der Theaterpädagogik, Milow: Schibri-Verlag, p. 52-66.
  30. Aksnes, K., Sørvig, M. S., & Knudsen, M. N. (2021). Dramaturgiske muligheter i det digitale klasserommet. DRAMA, 58(2), 50–55. https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2021-02-13
  31. Birkeland, Ingvild Margrethe og Eriksson, Stig A. (2021). «Den problematiske faggruppen praktiske og estetiske fag», Drama – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, (57)1, s. 42-47.
  32. Cziboly, A., & Bethlenfalvy, A. (2020). Response to COVID-19 Zooming in on online process drama. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance25(4), 645-651.
  33. Møen, I.-L., & Thoresen, E. (2019). Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (1. utgave.).
  34. Eriksson, Stig A. (2019). «Learning with Brecht. Exploring the ‘Learning to Read and Write’ Scene in The Mother». In Diane Conrad and Monica Prendergast eds.). Teachers and Teaching on Stage and on Screen. Dramatic Depictions, Chicago, IL: Intellect Books.
  35. Eriksson, Stig A.; Hallås, Bjørg Oddrun; Heide, Eldar; Brathetland, Bente Opheim; Grande, Per Bjørnar og Lyngstad, Mette Bøe (2019). «Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017». Nordic Journal of Art and Research, Årg. 8, Nr. 1. Nettartikkel: 17 s. https://doi.org/10.7577/information.v8i1.3341
  36. Heggstad, Katrine; Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A. (2019). «Visiting Schools for Visiting Theatre. Researching a Drama Workshop and Young People’s Response». In Michael Finneran and Michael Anderson (eds.). Education and Theatres: Beyond the Four Walls. Cham: Springer Nature Switzerland, p. 227-239.

Forskergruppeleder

bilde av Adam Cziboly

Adam Cziboly

Førsteamanuensis

Nestleder

bilde av Elin Thoresen

Elin Thoresen

Førsteamanuensis


Kvinneleg lærar sittande ved pult med to elevar.

Forskergruppen er tilknyttet programmet Praksisnær profesjons- og utdanningsforsking