One Ocean Utforskning

One Ocean Utforskning er et prosjekt om barn og deres utforskning og forståelse av havet. Formålet er å studere og forstå utforskning i samarbeid, og hvordan vi kan bygge opp en pedagogisk kultur for barns utforskning.

Prosjektledere

bilde av Elin Eriksen Ødegaard

Elin Eriksen Ødegaard

Forskningsleder ved BARNkunne

bilde av Aihua Hu

Aihua Hu

Forskningsområdeleder, førsteamanuensis

Havportrett - trailer

Barns forståelse og oppfatning av verden er tett knyttet til hva de gjør. Dersom barn gis rik mulighet til å leke, bevege seg, utforske, og sanse ved havet, vil de kunne bli interessert og over tid utvikle en begynnende kunnskap om havet og dets mange biotoper og kulturelle betydninger.

Den prisvinnende filmen I traileren over; Ocean Portrait – Children by the North Sea, illustreres det pedagogiske begrepet Samarbeidende utforskning. For det vant vi førsteprisen på Tromsø International Educational Filmfestival for;» The best pedagogical concept where film is used». Juryen skriver at filmen er et fremragende eksempel på pedagogisk bruk av film i utdanningen av barnehagelærerstudenter. 

Filmen kan lastes ned fra Viten-TV - Om Viten-TV (vitentv.no). Det er en uavhengig strømmetjeneste laget som et samarbeid mellom UIB, UiT, HVL og UiS. 

Vi har som mål å bidra til danning og håp. Ivaretakelse og beskyttelse av havet er blant FN’s bærekrafts mål, og i tillegg er perioden 2021-2030 FNs havforsknings-tiår. Mens havforskere bidrar til havforskning – bidrar vi som barnehage- og utdanningsforskere med kunnskap om hvordan barnehager og lærerutdanning kan bidra til at nye generasjoner får tilgang til kunnskapen om havet og finner de pedagogiske og didaktiske tilnærmingene som er tilpasset de yngste barna. Pedagogisk forskning støtter og utvikler barns begynnende hav-erfaring, forståelse og kunnskap, oppmuntrer barn og barnehager til å verdsette havet og livet i og ved havet. Forskningsdesignet drar veksler på vitenskapsområder på tvers av barns utvikling, pedagogikk, geografi, marinbiologi, maritime verktøy, estetikk, kunst og erfaringskunnskap og har en utforskende tilnærming.

One Ocean Utforskning er en satsning på hav og utforskende pedagogiske kulturer, som rommer flere under-prosjekter. Flere av disse avsluttes i 2024, men teamet videreutvikler prosjektet etter flere nye initiativer og invitasjoner. For eksempel fortsetter vi å Twinne med Unesco’s Ocean Literacy Group i Italia og vi følger opp invitasjon fra ECNU Review of Education for et temanummer om Emergent Ocean Literacy (2025). Øvrige interesserte samarbeidspartnere og sponsorer kan ta kontakt og oppdateringer vil følge.  

Formidling

Vitenskapelig og faglig formidling

Brekke, V. (2024). Stolte skodespelarar på filmframsyning - Øygarden kommune (oygarden.kommune.no). Omtale av filmkveld for barn, ansatte og familier involvert i Filmen Ocean Portrait – The Children by the North Sea. Øygarden, 21.05.2024.

Result, Tromsø Educational film festival (2024). 2024 Awards - Tromsø Educational Film Festival (TREFF) (uit.no).Juryens omtale av prisen “Best pedagogical concept where film is used” : Ocean Portrait – Children by the North Sea. 

Sandgrind,. S. W. (2024)  https://www.barnehage.no/film-forskning-hvl/vant-pris-for-film-om-barnehagebarns-utforskning-av-havet-1/255058. Omtale av filmen og prisen: “Best pedagogical concept where film is used” : Ocean Portrait – Children by the North Sea. Barnehage.no 20.3.2024.

HVL (2024) Filmen Havportrett – barna ved Nordsjøen vant pris for beste utdanningsfilm - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no). Omtale av filmen og prisen prisen “Best pedagogical concept where film is used” : Ocean Portrait – Children by the North Sea, 19.03.2024.

Ødegaard, E. E. (2023). Utdanning om livet under vann starter i barnehagen. Barnehage.no 2023

Ødegaard, E. E. (2023). De yngste barnas stemme i klimadebatten. Paneldebatt, One Ocean Future på Statsraad Lehmkuhl.; One Ocean Week. 2023-04-19 - 2023-04-19

Berg-Olsen, O. R., Ødegaard, E. E. (2023). Høgskulen på Vestlandet med tilbud til de små under One Ocean Week. One Ocean Week [Internett] 2023-03-15

Ødegaard, E. E. (2021) Sustainability education starts in early years: Grounding ecological lifestyles and ‘glocal’ mentalities. Open Access Government 2021. 

Verksteder sammen med barn

Hoffart, H. Ødegaard, E. E., Birkeland, Å. & (2023). Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn. One Ocean Junior - Akvariet i Bergen, 13 april, 2023.

Ødegaard, E. E., Birkeland, Å. & Hoffart, H. (2022). Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn. Kunstnerisk og museal presentasjon Forskningsdagene. 2022-09-23 - 2022-09-23.

Marandon, A. S., Marandon, A. Birkeland, Å. & Ødegaard, E. E. (2021-2023). Havprtrett – en serie verksteder med tre barnehager i Bergen og Øygarden.

Oropilla, C.T. (2022-2023). Intergenerasjonelle verksteder – en serie i samarbeid med Øygarden kommune og Klokkarvik båtforening.

Oropilla, C.T (2024). Hvis jeg hadde en tryllestav. Verksted for barn og familier i Klimaparken, Klimafestivalen Varmere, våtere og villere, mars, 2024.

Ødegaard, E. E., Reite, J., Rundholt, T,. Wergedahl, H, Aadland, E., Grønhaug, K,, Goia, F., Sandvik, V., Sælensminde, J., Ingebrigsen, A, Torsvik, J. & Oropilla, C. T. (2024). Bor det montre i havet? Fortellinger mellom generasjoner og forskere. One Ocean Week, Skoltegrunnskaien. 15 april, 2024.  

Oropilla, C. T & Fagerbakke, M. (2024). Havsans. Vivite: Havsamtaler. 9 juni, 2024

 

Filmer og visninger med introduksjon

Ocean portrait – The Children by the North Sea. Dokumentarfilm 30 min.. Regissør: F. Goia, Produsent: Mediesenteret, S. Havre og BARNkunne, E. E. Ødegaard, Kunstpilotene og Marandon, A. S. 

Screenings:  

  • Bern, Switzerland, EthnoKino Film festival. September, 2024.
  • Sallis Benney Theatre, Grand Parade building, University of Brighton, Brighton, 0509.2024.
  • Øygarden Kulturhus, Øygarden, 21.05.2024.
  • UiT, Tromsø Educational Film festival, 15.03.2024.
  • Mimes Brønn, HVL, One Ocean week, april 2023.
  • K2, HVL, 75 +5 års jubileum Barnehagelærerutdanningen og BARNkunne, 2023.
  • Brittania Hotel, konferansen Sustaining, knowing and 'living' the Blue; NTNU, 2023-06-15 - 2023-06-16.

One Ocean Havportrett  -Videodokumentar fra pilot, 7 min. Regissør Håkon Hoffart. Produsent: BARNkunne, E. E. Ødegaard.

Screenings:

Athen, Omep World Congress, July, 2022.

The Norwegian Royal Embassey, Webinar,  2022. 

Prosjekter

Havportrett

One Ocean Havportrett er et kunst- og forskningsprosjekt i samarbeid med Kunstpilotene. Dette delprosjektet ble avsluttet i 2024. 

Sustaining Stories of the Sea

Sustaining Stories of the Sea er et prosjekt som fasiliterer intergenerasjonelle møter mellom barnehagebarn og eldre i et lokalsamfunn ved havet i Øygarden Kommune. Vi bruker ulike metoder for å skape felles narrativer om og ved havet. Les mer om prosjektet her (engelsk).

Bølger - om barns skapende utforsking med bølger ved havet

En praksisrettet barnehageforskning av masterstudent Andrine K. Ingebrigtsen 2022/2023.

Prosjektet gir en beskrivelse av 2-åringens kroppslige møte med bølger ved havet gjennom estetisk utfoldelse og hva som preger samtalefortelling mellom to-åringer og personalet etter utforsking av bølger og hav.

Forskningen kan gi barnehagefeltet ny kunnskap og inspirasjon til arbeid med 2-åringers meningsskaping gjennom estetisk impuls og samtalefortellinger, ved at personalet i samspill med barnet møter og utvider barnas utforsking gjennom samtalefortellinger.

Forskingen inngår som et under-prosjekt under satsning på hav og utforskende kulturer i One Ocean-Utforsking. Et mål med One Ocean-Exploration, er å lage et pedagogisk opplegg for FN sambandet som alle landes barnehager kan inspireres fra (hentet fra samtykkeskjema). Min forskning kan være et bidrag i dette arbeidet.

Ved å sanse med bølger ved havet kan barnet få en forståelse for bølger og havets betydning for menneske.

Dette prosjektet er nå avsluttet.

Samarbeidsutforskning ved havet

"Samarbeidsutforskning ved havet" er et masterprosjekt utført av Janne Torsvik i 2022/2023.

Prosjektet vil utfordre kvalitetsbegrepet som en standardisert tanke der alle problemer kan løses med en oppskrift. Å skape mening sammen, gjennom utforskning der barna er initiativtaker og pådriver, er en pedagogikk som oppmuntrer til barns medvirkning og engasjerte ansatte.

Formålet i denne masteroppgaven er å identifisere en mer bærekraftig pedagogikk som motvekt til standardiserte og såkalt evidensbaserte programmer. Disse programmene kan muligens være nyttig i enkelte sammenhenger, men kan også utgjøre en risiko for at vi søker etter sannheter som kanskje ikke finnes. Samfunnet blir stadig mer mangfoldig, samtidig som det er usikkerhet knyttet til hva framtiden bringer. Dette må vi ta hensyn til når vi planlegger hva barn skal lære. Å lære seg å lære, stimulere lærelyst og vitebegjær, forståelse for mangfold som ressurs, er elementer en framtidig barnehagepedagogikk etter mitt skjønn bør inneholde.

Etter å ha tatt del i prosjektene One Ocean- Havportrett og One Ocean- Ett hav, ønsker Torsvik å få kunnskap om hvordan barnehagene jobber videre med utforskning etter at prosjektene er avsluttet.

Dette delprosjektet er nå avsluttet

One ocean - Et kjønnsperspektiv på barns utforsking ved havet

Denne masteroppgaven gir et innblikk i hvordan barna gjør kjønn ved å delta i aktiviteter som blir gjort ved havet og hva det kan gi av kunnskap i forhold til hvordan man jobber med likestilling.) Mer om masteroppgaven kan du lese her:   https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/3087020

Problemstillingen er: «Hvordan gjør barnehagebarn kjønn ved bruk av ulike artefakter og materialer de finner når de utforsker ved havet gjennom et kunstprosjekt?

Metode: Studien er gjennomført som en etnografiskinspirert studie og der videomateriale, intervju og feltnotater blir brukt i analysen. En slik triangulering er brukt for å validere funnen

Funn: De sentrale funnen er at jentene og guttene i denne studien bruker de samme artefaktene når de gjør kjønn. Jentene og guttene gjør også mange av de samme aktivitetene, men gutter er litt mer opptatt av steiner enn jentene og jentene litt mer opptatt av dyr enn guttene. Artefaktene med sterke inskripsjoner som blyanter var jentene opptatt av og få farger som rosa og lilla. Guttene var ikke like opptatte av fargene, men når de valgte tok de farger som blå, svart og grønn.

Konklusjon: Funnene viser at det er lite forskjell på hvordan jenter og gutter gjør kjønn med artefaktene som har svake inskripsjoner, men at det er større variasjon blant artefaktene som har sterke inskripsjoner. Det er nyanser som skiller hvordan guttene og jentene gjør kjønn med artefakter som har svake inskripsjoner. Funnene viser hvordan å jobbe i naturen med materiale og artefakter som har svake inskripsjoner kan være med å gjøre hverdagen i barnehagen mere likestilt. Det er ikke nok forskning på hvordan man jobber for mere likestilling i det pedagogiske arbeidet sammen med barna, derfor er denne studien er bidrag til det.

Masterstudentene, Monica Gustavsen og Janne Thorsvik, Andrine Kongshaug, deltok i symposiumet One Ocean Exploration, sammen med forskerne Elin Eriksen Ødegaard, Aihua Hu og Czarecah Oropilla, på barnehageforskningskonferansen i Stavanger oktober, 2023.

 

Havsans - en resurs for barnehager

Havsans – verksteder for barn og barnehager

Havsans er en serie med sanseverksteder om havet, for barn, barnehager og familier. Til sammen vi hatt gleden av å holde verksteder med mer enn 300 barn, barnehageansatte og barns familier.

Havsans ble først utviklet som et samarbeid mellom Kunstner Håkon Hoffart og forskningsteamet ved (Sett inn hyperlenke norsk på norsk og engelsk på engelsk Elin Eriksen Ødegaard), for One Ocean - Exploration under Forskningsdagene 2022. Senere videreutviklet Håkon Hoffart og teamet verkstedene  for en tilpasning til One Ocean Junior i 2023, holdt på Akvariet i Bergen. I disse Havsansverkstedene fikk barna sanselige opplevelser fra den lokale fjæra, impulser fra havlyder og dypvannsdyr og organismer gjennom bilder i bøker og på storskjerm. Barna fikk så tegne livet i fjæra og på havdypene og Håkon Hoffart tok barnetegningene på en multimodal reise  der barnetegningene fikk møte hverandre i lekne digitale framstillinger. Vi  i utviklet også Havsans som et opplegg til bruk i barnehager. Dette opplegget er detaljert beskrevet og publisert i rapporten A Pedagogy of Emergent Ocean Literacy – Narrative accounts of children’s explorations in the coastal landscapes of Western Norway og kan lastes gratis.

Senere har vi arrangerte en rekke Havsans verksteder.

Kimafestivalen, Varmere, våtere, villere: Vi deltok under Klimaparken, våren 2024. Vårt bidrag her var å lage et Trylleteppe: «Hvis jeg hadde en tryllestav». Dette verkstedet var ledet av (sett inn hyperlenke Czarecah Oropilla.  (sett inn foto fra klimaparken, det skal være å finne på BARNkunnes facebook mars, 2024).

One Ocean Week, april 2024: Her arrangerte vi verkstedet Bor det monstre i havet?  Vi inviterer til et generasjonsmøte mellom barnehagebarn og voksne, der de fikk sanse, fortelle historier, smake fisk fra havet, se undervanssfilmer (ved dykker Vegard B Sandvik) liggende i en hule, møte fiskere og fortellere fra vestlandskysten og mye mer.

Dette verkstedet ble holdt i fantastiske lokaler på Skolegrunnskaien i Bergen og mer enn 150 personer, store og små, fant veien innom denne dagen. Verkstedet ble organisert av Elin Eriksen Ødegaard, og involverte en rekke av BARNkunne forskerne og eksterne aktører; pensjonist Jarle Sælensminde, fra Øygarden og Klokkarvik kystlag, NFR prosjektet, TASTE ved Hege Wergedahl and Eli Kristin Aadland, masterstudenter, MedieLab, ved HVL , kommunikasjonsmedarbeidere fra HVL Tallak Rundholdt and Jakob Reite. Maten vi serverte ble sponset av  Grieg Group.

Vilvite arrangerte åpent hus med et program for Sansesamtaler den 9 juni 2024. Her ledet Czarecah Oropilla og Inga Margrethe Fagerbakke setter inn link  Havsansverksteder og utviklet et spill for barn og familier  for utforskning av fjæra og havet.