Læring, kroppsøving og friluftsliv
Forskargruppa arbeider med problemstillingar i kroppsøvingsfaget og friluftslivsstudiar, med ei særleg interesse for å undersøke erfaringar og relasjonar som utspel seg mellom deltakarar som har desse fagfelta som kontekst.
Medlemmene i forskergruppa arbeider med å undersøke ulike didaktiske praksisar i høgare utdanning, eksempelvis følgende tema:
- Relasjoner i høgre utdanning
- Studentars læring og danning,
- Kroppsleg, sosial og emosjonell kunnskap
- Teori- og metodeutvikling innan kvalitativ forsking
- Kroppslege og sosial læring i praksisskolen, i undervisning på campus og i ulike naturmiljø
Vidare er bevegelseskulturar og erfaringer som mennesker skaper og skapes av i skole og kvardagsliv, ved å involvere fenomenologiske, sosiokulturelle og psykologiske perspektiv i forskinga.
Innan «Friluftsliv» undersøkes oppleving og livskvalitet i turgåing som case, med bruk av digitale appar som etablering av "nye" turvanar. Vidare er sikkerheit i ferdsel ute, samt skredforsking sentralt. Økokritikk, økofilosofi og berekraftsparadoks brukes som perspektiv i forskinga.
Forskargruppeleiar
Samarbeid
- Samarbeid med forskingsgruppa Danning - natur, kropp og bevegelse i Bergen
- Rethinking Physical Education for the Future (samarbeid med Jorunn Spord Borgen USN)
- PARTiciPED: Empowerig student teachers for cross-sectorial collaorations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegians Schools
- Gruppa er innvilga 1,3 millioner til eit PEDAGOGISK ROM
Prosjekt
- Kvardagslivets bevegelseskultur med turgåing som case - sjå nedanfor
- Didaktiske praksisar i lærerutdanning – stader i eit landskap - sjå nedanfor
- Profesjonsfellesskap i lærerutdanning, med kroppsøving som case
- Teori- og metodeforum
- Pedagogisk laboratorium
- Movement culture paradoxes. A critical study of the use of artefacts and self-tracking devices-in promotion of health and wellbeing
- Being in Nature – examining the being in well-being
- Inn I Bevegelsen (IIB) - sjå nedanfor
Kvardagslivets bevegelseskultur med turgåing som case
For prosjektet om «Kvardagslivets bevegelseskultur med turgåing som case» har forskargruppa sendt inn ein egen prosjektsøknad som de jobb utifrå. Om bakgrunn skriv de:
I løpet av få år har ny teknologi blitt innvevd i hverdagslivets og friluftslivets bevegelseskultur. I søknaden om såkornmidler er hensikten å avklare en rekke spørsmål rundt dette tema, for å kunne utforme en forskning søknad til Norges Forskningsråd våren 2023. Siden møtet mellom natur og teknologi kan undersøkes på mange måter, har vi valgt å starte med å undersøke hvordan teknologi i form av turapper brukes og eventuelt regulerer hvordan og når det er legitimt, akseptert og kulturelt verdsatt å bevege seg. Interessant er hvem som går på tur med apper som turvenn, og hvem som velger den bort, Videre hva apper gjør med menneskers opplevelse av seg selv i natur, naturmøtet, og hva mennesket gjør med apper, hvordan teknologien (her apper) muliggjør, men også mulig endrer naturopplevelsen og selve møtet i samspill og interaksjon med naturen. I dette møtet kan mange erfaringer skapes. Hva skjer eksempelvis hvis teknologien svikter og batteriene for å registrere turen går tomme? Hva kommer i forgrunnen for den turgående og endres opplevelsen og betydningen turen får?
Til tross for de positive erfaringer som er dokumentert gjennom forskning, stilles det også spørsmål om utvalgene i undersøkelsene inkluderer personer som fra før er privilegert og sosialisert til turgåing. Det er lite kunnskap om hvordan teknologi og konstruksjon av apper får betydning for turgåere, om det åpner for flere eller forsterker mønstre i turgåing, som allerede er etablerert. Dette er sentralt for å utvikle prosjekts videre design og kunnskapsinteresse.
De innledende forskningsspørsmålene er:
1. Hvordan blir turgåing konstruert via ny teknologi som apper? Hvilke typer turer og terreng blir presenter og valgt ut?
2. Hvordan bruker turgåere naturen med bruk av app /ikke app? Hva gjør apper med turgåere og vice versa?
3. Hvordan kan vi gjennom den innledende forskningen utvikle spørsmål som kan belyse menneskets forhold til natur og hvilke naturmøter som oppstår og/eller ikke oppstår når teknologien endres (eks. fra kartelesning og trimbøker til apper og GPS)?
Heile søknaden kan sjåast ved å trykke på lenka under.
Didaktiske praksisar i lærerutdanning – stader i eit landskap
I prosjektet «Didaktiske praksisar i lærerutdanning – stader i eit landskap» er det skriven ein egen bok.
Boken kan sjåast ved å trykke på lenka under.
Inn I Bevegelsen
Prosjektet "Inn I Bevegelsen" er eit program for ideutvikling hvor det er sendt inn ein egen søknad. I samandrag skriv de:
Enkelte kropps- og bevegelseskultur får stor oppmerksomhet i samtiden. Ofte handler disse om treningsregimer, sunn livsstil, perfekte kropper etc., gjerne innenfor smale forståelser og praksiser hvor testing og måling dominerer. Innenfor kroppsøvingsfaget, i skole og profesjonsutdanning, finner vi denne problematikken igjen i diskusjoner omkring livsmestring, identitetsdanning, kroppslig læring etc.
Gjennom forskning og samarbeid har vi over tid samlet en kunnskaps- og praksisbase kalt «Inn I Bevegelsen» (IIB). Dette er en kunnskaps- og praksisbase vi ønsker å prøve ut mer systematisk sammen med lærerutdannere, studenter, lærere og elever.
Prosjektresultatene er tenkt å munne ut i digitale læringsressurser (filmer, tekster, bilder, lydfiler og andre artefakter) som kan tas i bruk i skole og profesjonsutdanning. Hensikten med de digitale ressursene er å bevisstgjøre og fremme en innovativ bevegelseskultur som tar på alvor kropp og bevegelsers kulturelle, eksistensielle, relasjonelle, funksjonelle og etiske sider. Ressursene vil kunne bidra til å fremme bærekraftige kroppskulturer. Vi ønsker å publisere det digitale ressursene på nettsidene til mat, helse og fysisk aktivitet.
Heile søknaden kan sjåast ved å trykke på lenka under.
PHD-prosjekt
- Cathrine Bergh Nitter: Livsmestring som begrep og praksis i skolen
- Espen Søreide Dyngeland: Phenomenology and Education: The case of embodiment in physical education
- Gustav Tøstesen: Bærekraftsparadokset - Et dannelsesparadoks? Hvordan forstår kroppsøvninglærere friluftsliv, natur og bærekraft
- Håvard Grøteide: Kunnskapsarbeid i grunnskolelærerutdanning innen kroppsøving
- Maria Grindheim: Conceptualisations of the move-play-explore nexus
- Matthias Brekke Mandelin: Constituting physically active learning in a Norwegian pedagogical practice
- Nicolay Stien: Non-verbal feedback and instruction in movement skill acquisition and development
Med blikk for læring
Her kan du sjå presentasjonar frå webinaret "Med blikk for læring" som ble avholdt 11. januar 2021.
Medlemmer
- Birte Barsnes Frøyd
- Espen Hermans
- Joar Fossøy
- Jorunn Spord Borgen
- Jostein Rønning Sanderud
- Jørgen Endseth Nerland
- lotte Malterud Grøndahl
- Mathias Brekke Mandelid
- Matthew Peter Shaw
- Odd Lennart Vikene
- Reidun Nerhus Fretland
- Robyn Jones
- Suzanne Lundvall
- Sylvia Hole
- Tom Erik Jorung Solstad
- Tom Lund
- Trond Egil Arnesen
- Vegard Albert Vereide
- Øystein Lerum
- Åge Lauritzen
Stipendiatar
Primærmedlemmer
Sekundærmedlemmer
Eksterne
Internasjonale samarbeidspartnarar