Gruppesamtale

Universitetspedagogikk

Forskergruppen «Universitetspedagogikk» er en arena der forskning på universitetspedagogiske og utdanningsfaglige problemstillinger kan deles, drøftes og utvikles i et tverrfaglig miljø.

Økt behov for og fokus på utdanningskvalitet har utløst et stort behov for å undersøke problemstillinger knyttet til fagområdet universitetspedagogikk, didaktikk og kompetanse til å bruke teknologi som fremmer læring i høyere utdanning. Behovet er til stede ved og på tvers av alle fakultet. Forskergruppen «Universitetspedagogikk» henvender seg til alle vitenskapelig ansatte som er interessert i utdanningsforskning i høyere utdanning, inkludert forskning på egen undervisning. Forskergruppen er ment å fungere som en arena der forskning på universitetspedagogiske og utdanningsfaglige problemstillinger kan deles, drøftes og utvikles i et tverrfaglig miljø.

Forskergruppen har som mål å bidra til ny kunnskap i forskningsfeltet universitetspedagogikk spesifikt og utdanningsvitenskap generelt i høyere utdanning. Kunnskapen skal kunne brukes i arbeidet med å styrke kvaliteten i høyere utdanning. På kort sikt vil det si å legge til rette for, støtte og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid i eget og andre utdanningsmiljø. På lang sikt vil det si å bidra til å styrke det universitetspedagogiske og utdanningsvitenskapelige fagområdet og til å implementere forskningsresultat slik at studentene våre får en kvalitativt bedre utdanning og underviserne en profesjonell utvikling av egen praksis.

Organisering

Forskergruppen er forankret i, og ledes av forskergruppeleder, i faggruppen Universitetspedagogikk. Forskere i Avdeling for utvikling av læring og undervisning (ALU) er automatisk medlemmer i gruppen, men den er åpen for andre forskere både i og utenfor HVL. Det opereres med to gruppenivå: kjernegruppen og utvidet gruppe. Når vi møtes i kjernegruppen, er det spesifikt fokus på universitetspedagogisk forskning og når vi møtes i den utvidete gruppen, er det fokus på mer generell utdanningsvitenskapelig og fagdidaktisk forskning. Med noen unntak har forskergruppen hybride/digitale/fysiske møter torsdager 14-15:30.

bilde av Anja Møgelvang

Anja Møgelvang

Forskergruppeleder

Forskningsområder

  • Undervisning og læring i høyere utdanning
  • KI i høyere utdanning
  • Studentaktiv læring
  • Casebasert undervisning
  • Lærerprofesjonalitet
  • Samarbeidslæring
  • Digital læring
  • Kulturhistorisk aktivitet og psykologi
  • Dialogbasert undervisning og læring

Forskningsprosjekter

  • KI i høyere utdanning
  • CoChem: Kjemilaboratoriet som læringsarena (samarbeid med Kjemisk institutt, UiB)
  • KI studentvideoer (samarbeid med UiT)

Publikasjoner

Utvalgte publikasjoner

Orset, A. K., Siddiq, F., & Isaksen, R. (2024). Universitets- og høyskolepedagogiske basiskurs – «hvor er vi, og hvor vil vi?». I D. Husebø et al. (Eds.), Det universitets- og høyskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge. Cappelen Damm Forskning

Ferguson, L., Ludvigsen, K., Luimes, M., & Siddaq, F. (2024). UH-institusjoners arbeid med forskning på egen praksis: en casestudie. I D. Husebø et al. (Eds.), Det universitets- og høyskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge. Cappelen Damm Forskning

Breivik, J., Ludvigsen, K., Pilskog, I., Beisland, E. G., & Lundervold, A. S. (2024). Er universitetspedagogiske kurs relevante? Erfaringer fra et kurs om diskusjon som læringsaktivitet. I D. Husebø et al. (Eds.), Det universitets- og høyskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge. Cappelen Damm Forskning

Møgelvang, A., Bjelland, C., Grassini, S., & Ludvigsen, K. (2024). Gender differences in the use of generative artificial intelligence chatbots in higher education: Characteristics and consequences. Education Sciences, 14(12), 1363. https://doi.org/10.3390/educsci14121363

Schei, O. M., Møgelvang, A., & Ludvigsen, K. (2024). Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies. Education Sciences, 14(8), 922. https://www.mdpi.com/2227-7102/14/8/922 

Grassini, S., Aasen, M. L., & Møgelvang, A. (2024). Understanding University Students’ Acceptance of ChatGPT: Insights from the UTAUT2 Model. Applied Artificial Intelligence38(1). https://doi.org/10.1080/08839514.2024.2371168

Isaksen, K. R. 2024. 'Critical realism as a fractal philosophy'. Journal of Critical Realismhttps://doi.org/10.1080/14767430.2024.2358465

Bjelland, C., Halland, S. A., & Winje, A. K. (2024). Hvordan skrive en førstelektorsøknad? - En erfaringsbasert veileder til opprykksprosessen, HVL-Notat; 2024/8. https://hdl.handle.net/11250/3129592

Isaksen, K. R. 2024. ‘Exploring Learning in Critical Realism’. I On Learning: Volume Two, David Scott. SAGE. https://doi.org/10.2307/jj.5501062.12

Bjelland, C., Ludvigsen, K., Møgelvang, A. (2024): Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students, INTED Proceedings, International Academy of Technology, Education and Development (INTED), Valencia, Spain. https://hdl.handle.net/11250/3130905

Pourhejazy, P. & Isaksen, K. R. 2024. 'Exploring the curricular and pedagogical decision criteria for research-based learning design in undergraduate studies.' Evaluation and Program Planning, 103(102409). https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2024.102409

Møgelvang, A., Ludvigsen, K., Bjelland, C., og Schei, O., (2023) HVL-studenters bruk og oppfatninger og bruk av KI-chatboter i utdanning. HVL-rapport nr. 2023-6 ISBN 978-82-8461-02. https://hdl.handle.net/11250/3100624

Kjerland, G. Ø. & Lauritzen, Å. (2023) Å planlegge for studentaktiv læring i kroppsøvingslærerutdanningen. (red) Engelsrud, G.; Hallås, O.; Lundvall, S.; Nyrnes, A. Olsen Sæle, O. Didaktiske praksiser i lærerutdanningen – Steder i et landskap. Universitetsforlaget

Møgelvang, A., Bjune, A., Coelho, R., Cotner, S., Grellscheid, D., & Ellingsen., S. (2023). Initial (March 2023) uses and perceptions of ChatGPT in a sample of students and instructors at the University of Bergen (UiB), Norway. Centre for the Science of Learning & Technology. https://hdl.handle.net/11250/3106151 

Møgelvang, A. (2023). Cooperative learning in oceanography. Oceanography, https://doi.org/10.5670/oceanog.2023.302

Møgelvang, A., & Nyléhn, J. (2023). Interdependence between perceived cooperative learning, sense of belonging, and generic skills in undergraduate STEM education. Nordic Journal of STEM Education. https://doi.org/10.5324/njsteme.v7i1.4949

Møgelvang, A., Vandvik, V., Ellingsen, S., Strømme, C. B., & Cotner, S. (2023). Cooperative learning goes online: Teaching and learning intervention in a digital environment impacts psychosocial outcomes in biology students. International Journal of Educational Research, 117, 102114. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102114

Grøteide, H., Shaw, P.M., Solstad, T-E. og Kjerland, G.Ø. (2023). Virtual Reality-briller i didaktisk praksis. (red) Engelsrud, G.; Hallås, O.; Lundvall, S.; Nyrnes, A. Olsen Sæle, O. Didaktiske praksiser i lærerutdanningen – Steder i et landskap. Universitetsforlaget

Egelandsdal, K., Ludvigsen, K., & Ness, I. J. (2023). Clicker interventions in large lectures in higher education. In Learning, Design, and Technology: An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy (pp. 1237-1258). Cham: Springer International Publishing.

Kjerland, G. Ø. (2022). Søknad om staus som merritert underviser. HVL https://www.hvl.no/contentassets/2ee16cfd486f430cb50d12091ec28f1e/soknad-om-status-som-merittert-underviser--glenn-ovrevik-kjerland.pdf

Ludvigsen, K. & Morlandstø, M. (2022). Evaluering av pilot for meritteringsordningen ved HVL 2021-22 HVL-rapport nr. 2022-7 ISBN 978-82-8461-002-3 

Møgelvang, A. & Nyléhn, J. (2022). Co-operative learning in undergraduate mathematics and science education: A scoping review. International Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10331-0

Isaksen, K. R. 2022. ‘Special Issue: Judgemental Rationality.’ Journal of Critical Realism, 21(5): 589-591. https://doi.org/10.1080/14767430.2022.2146930

de Boer, R. N., Frederiksen, A. B., Rau-Andersen, P. G. & Isaksen, K. R. 2022. ‘Recognising Psychoactive Drug Users.’ Nordic Journal of Social Research, 13(2): 1-15. https://doi.org/10.18261/njsr.13.2.1

Kjerland, G. Ø., & Annerstedt, C. (2021). Applying learning theories in learning how to teach physical education: a study of teacher education students collaborative learning processes in a project. Sport, Education and Society, 1-14.

Bjelland, C. & Haugsgjerd, A. (2021): Lærerstudenters arbeid med planlegging av utforskende undervisning i skolen ­– Erfaringer med bruk av 5E-modellen for utforskende læring. I Berdinesen, H. (2021). Ny pedagogisk praksis: eksempler på praksisorientert forskning i fagfornyelsen. Dreyers forlag. https://hdl.handle.net/11250/3130900

Bjelland, C. & Kulid, M. (2021): Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen – Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår. I Berdinesen, H. (2021). Ny pedagogisk praksis: eksempler på praksisorientert forskning i fagfornyelsen. Dreyers forlag. https://hdl.handle.net/11250/3130843

Myreng, C., Engelsrud, G., & Kjerland, G. Ø. (2021). Kroppen i lærebøker i videregående skole – et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp. Journal for Research in    Arts and Sports Education. Vol. 5 | No. 3 | 2021 | s. 103–116

Ludvigsen, K., Johan Krumsvik, R., & Breivik, J. (2020). Behind the scenes: Unpacking students discussion and critical reflections. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2478-2494.  

Ludvigsen, K. (2020). Creating Spaces for Formative Feedback in Lectures: Understanding how use of educational technology can support formative assessment in lectures in higher education. Avhandling. Universitetet i Bergen. 

Jacobsen, A. M & Diseth, Å. (2020). Why choose psychology? An investigation of Norwegian high school students. Psychology Learning & Teaching (PLAT),19 (2),128-142. https://doi.org/10.1177/1475725719872134

Bjelland, C. & Haugsgjerd, A. (2019): Vårt doble dilemma – luper og speil i arbeid med refleksjon i lærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk5https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1296

Ludvigsen, K., Ness, I. J., & Timmis, S. (2019). Writing on the wall: How the use of technology can open dialogical spaces in lectures. Thinking Skills and Creativity, 34, 100559.   

Leirhaug, P.E. & Kjerland, G. (2019) Physical education teacher education in Norway. I: European Physical Education Teacher Education Practices: Initial, Induction, and Professional Development. Aachen: Meyer & Meyer Sports 2019 ISBN 978-1782551775. s. 259-277

Isaksen, K. R. 2018. ‘Without foundation or neutral standpoint: Using immanent critique to guide a literature review.’ Journal of Critical Realism, 17(2): 97-117. https://doi.org/10.1080/14767430.2018.1427180

Kjerland, G. Ø. (2018) PRAKTISK-PEDAGOGISK UTDANNING (PPU) I KROPPSØVING Sluttrapport –periodisk evaluering. Norges Idrettshøgskole. Rapport. 16 s. 

Rudra, A., Jæger, B., & Ludvigsen, K. (2018). Decision-making supported by virtual-world systems vis-à-vis enterprise systems’ uncertainty and equivocality. Authentic Virtual World Education: Facilitating Cultural Engagement and Creativity, 175-197. 

Kulild, M, Frugård, K. A., Vogt, J, Jenssen, E. S., Kjerland, G. (2018) Vektlegging av kvarandrevurdering/medstudentvurdering i grunnskulelæratutdanninga. Rapport ved Høgskulen på Vestlandet 2018 48 s.  HVL

Isaksen, K. R. 2016. ‘Reclaiming Rational Theory Choice as Central: A Critique of Methodological Applications of Critical Realism.’ Journal of Critical Realism, 15(3): 245-262. https://doi.org/10.1080/14767430.2016.1169369

Bjelland, C. (2016): Læreres fortellinger om kulturelt mangfold – monokulturelle eller interkulturelle? I Bakken, Y., & Solbue, V. (2016). Mangfold i skolen: fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet? Fagbokforlaget. https://hdl.handle.net/11250/3131034  

Ludvigsen, K. og Egelandsdal, K. (2016). Formativ e-vurdering i høyere utdanning. I Krumsvik, R (Red). Digital læring i skole og lærerutdanning (2. utg., s 256-273). Universitetsforlaget. Sider: 256 – 273 ISBN: 9788215020495 

Kjerland, G. Ø. (2015). Å lære å undervise i kroppsøving. Design for teoribasert undervisning og kritisk refleksjon i kroppsøvingslærerutdanningen. Doktoravhandling. Gøteborg: Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Ludvigsen, K., Krumsvik, R., & Furnes, B. (2015). Creating formative feedback spaces in large lectures. Computers & Education, 88, 48-63. 

Kjerland, G. Ø. (2013). Å lære å undervise for elevenes læring i kroppsøving. I: I takt med tiden? perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Studentlitteratur AB 2013 ISBN 9789144086682. s. 127-142

Ludvigsen, K., & Jæger, B. (2011). Roller og rolleforventninger ved bruk av avatarer i en fjernundervisningskontekst. Working Paper 2011:1 Høgskolen i Molde / Molde University College Molde, juni / June 2011. ISBN-13 (trykt/print) 978-82-7962-134-8 

Krumsvik, R. J., & Ludvigsen, K. (2011). Digital kompetanse i lærerutdanning og skole. I M. B. Postholm (red.). Lærerarbeid for elevenes læring 510

 

Norwegian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning (NorSoTL) ledes av et redaksjonsråd som er nært knyttet til de to forskergruppene "Teaching and Learning in Higher Education" (TeLEd) ved Universitetet i Bergen (UiB) og "Forskergruppen universitetspedagogikk" ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Posters