Barnehagen som (ut)danningsarena – barns, studenters og læreres aktivitet
Forskergruppen videreutvikler et integrert forskningsområde der både barnehagens indre liv og aktivitet, politiske og historiske vilkår for praksis og barnehagelærerutdanningen studeres og utvikles.
Forskergruppeleder
Medlemmer
Medlemmer
Under finnes en samlet oversikt over alle medlemmer knyttet til denne forskergruppen.
Medlemmer
- Aihua Hu
- Alicja Renata Sadownik
- Andrea Synnøve Søndergaard Eikset
- Anne Synnøve Ekrene Hammer
- Annette Stavseth Furnes
- Baizhen Ciren
- Birgitte Ivarhus Sollesnes
- Czarecah Tuppil Oropilla
- Elena Severina
- Elin Eriksen Ødegaard
- Hege Wergedahl
- Ida Lervik Midtbø
- Jannice Eikefet Berland
- Johanna Birkeland
- Jorunn Spord Borgen
- Kamal Prasad Acharya
- Karen Vibeke Klepsvik
- Kjerstin Sjursen
- Kristine Hjelle
- Laurent Gabriel Ndijuye
- Lillian Ylvisåker Pedersen
- Magni Elen Hope Lossius
- Margareth Eilifsen
- Maria Grindheim
- Marie Brandvoll Haukenes
- Marit Frimannslund
- Maritha Berger Nylund
- Modgun Ohm
- Nina Carson
- Olav Nikolai Helgøy
- Randi Moe
- Silje Østreim
- Thomas Mountjoy
- Tiri Beate Bergesen Schei
- Torunn Herfindal
- Trude Kyrkjebø
- Wenche Aasen
- Åsta Birkeland
Forskningsområdet omtales som: «Barnehagen som (ut)danningsarena - studier av danning og didaktiske praksiser i barnehage og lærerutdanning».
Hovedområder for forskningsinnhold og endringsarbeid
- Barn som deltakere og utforskere i barnehagen
- Historiske og ideologiske vilkår for pedagogisk praksis i barnehage
- Utdanningspraksis, endring og kompetanseutvikling
Forskergruppen ‘Barnehagen som (ut)danningsarena – barns, studenters og læreres aktivitet’ studerer danning som kulturell tradisjon, erfaring og endring. Aktivitet, utforsking, identitetsutforming, agentskap og meningsskaping, er ulike innganger til å forstå mer om hvordan mennesker formes og gjennom deltakelse endrer sin praksis.
Forskergruppen arbeider med å beskrive, analysere og endre praksiser. En sentral motivasjon for forskningen er å bidra til at barns vilkår for meningsskaping, utforskende aktivitet og utvikling av livsdyktighet i sitt hverdagsliv blir satt på dagsorden og styrkes.
Prosjekter
- MITED Making the invisable in teacher education visable
- Exploring outdoor play and activities for social and cultural sustainability in and across cultures
- Teamledelse i barnehagen og barnehagelærerprofesjonalitet
- Vilkår for barns utforsking
- Historiske perspektiver - barnehagepionerne
- Barnehagelærerrollen - pedagogisk ledelse og veiledning
- Dual Master Degree in Early Childhood Education
- Are they ready? A study on the transition from kindergarten to school in Norway, China, and Hong Kong
- Mobbing som begrep og fenomen i barnehagekontekst
- Forståelser, gjøren og vilkår for kritisk refleksjon i barnehagelærerutdanninga
- Bærekraftig utvikling i barnehager praksis
Vilkår for barns utforsking
Barnehagepionerene
Barnehagelærerrollen, pedagogisk ledelse og veiledning
Profesjonell ledelse i arbeid mot mobbing